محمدباقر کشمیری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به فعالیت فروشگاه اینترنتی، تصریح کرد: فروشگاه اینترنتی قزوین خرید از سال ۹۴ پایهگذاری شد، قزوین خرید در حوزه سوپرمارکت اینترنتی فعالیت و مواردی مانند میوه، صیفیجات و محصولات پروتئینی عرضه میکند.
وی افزود: سال ۹۴ که کار خود را آغاز کردیم، سوپرمارکت اینترنتی فعال در کشور وجود نداشت چند مجموعه کوچک غیرفعال وجود داشت ما نیز فعالیتمان را در حجم کم آغاز کردیم و حدود چهار سال واسط نرمافزاری بودیم و با فروشگاههای بزرگ کار میکردیم اما بعد از گذشت زمان خلأهایی داشتیم که تصمیم گرفتیم انبار تأسیس و مستقیم خودمان محصولات را تأمین کنیم.
این کارآفرین اظهار کرد: دیماه ۹۸ کار تبلیغاتی را بهصورت جدی شروع کردیم و تبلیغات شهری انجام دادیم اما موفقیتآمیز نبود، تبلیغات ثانویه را جدیتر گرفتیم و همزمانی آن با شیوع کرونا تأثیرگذارتر بود، قبل از ایام کرونا ظرفیت ما روزانه ۵۰۰ سفارش بود اما با شیوع کرونا به یکباره با ۵۰۰۰ مشتری روبهرو شدیم.
وی بیان کرد: این شرایط برای ما هم تهدید و هم فرصت بود، اگر خدمات خوبی ارائه نمیکردیم قطعاً شکست میخوردیم اما تلاش کردیم که با توجه به نیاز مشتریان خودمان را بهروز کنیم، در ایام کرونا مردم به خرید اینترنتی روی آوردند و ما نیز تصمیم گرفتیم انبار بزرگتری در مرکز شهر تأسیس و برندهای مختلفی را اضافه کنیم.
اشتغالزایی از ۲ نفر به ۴۰ نفر در طی ۲ سال
کشمیری تأکید کرد: با توجه به نیاز مخاطبان تصمیم گرفتیم که بخش رستوران را فعال کنیم و با رستورانهای صاحبنام قزوین قرار داد منعقد کردیم، در حال حاضر با مجموعه برندهای فعال در حوزه مواد غذایی مانند شیرینی فروشی و بستنی فروشیهای خوب قزوین همکاری میکنیم و ارسال فوری را فراهم کردیم که از طریق ما صورت میگیرد.
وی بیان کرد: در این فضا بیش از ۳۰ درخواست همکاری در رسته بستنی و شیرینی داشتیم اما در گامهای نخست تصمیم داریم فقط با برندهای بزرگ کار کنیم تا اعتماد مردم جلب شود، چشمانداز ما این است که پس از کسب تجربه کافی بتوانیم این فروشگاه اینترنتی را به پلتفرم کشوری تبدیل کنیم.
کشمیری خاطرنشان کرد: در ابتدای کار ۲ نفر بودیم که در کنار هم تلاش کردیم در حال حاضر برای ۴۰ نفر بهصورت مستقیم شغل ایجاد کردیم و افراد زیادی بهطور غیرمستقیم با ما همکاری میکنند، یکی از دلایلی که سبب پیشرفت ما شد وجود رقبای جدی بود، استان قزوین در فروش آنلاین بهصورت جدی کار میکند و جزو استانهای پرچمدار است، همین امر سبب میشود که ما باانگیزه بیشتری فعالیت کنیم، هرکسی سهم خودش را دارد نمیتوانیم بگوییم چون رقیب داریم نمیتوانیم سهمی در این بازار داشته باشیم، وقتی وارد شدیم متوجه شدیم که این عرصه چقدر خالی است و جای کار دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل ما جذب سرمایهگذار است و در این حوزه باید سرمایهگذار پیدا کنیم که علاوه برآوردن سرمایه جنس کار را بشناسد و همراه باشد، اگر فردی سرمایهگذاری کند که با فعالیت ما آشنا و همراه نباشید قطعاً با شکست روبهرو میشویم بنابراین پالایش سرمایهگذار نیز دارای اهمیت است.
این کارآفرین اظهار کرد: کار سنگین است و نیاز بهوقت و انرژی دارد اگر کسی میخواهد وارد بازار کار جدیدی شود باید در خصوص بازار تحقیق کند و شرایط را بهطور کامل بسنجد و رقبا را موردبررسی قرار دهد و از حضور شتابزده در بازار خودداری کند، اگرچند ماه کار را دیرتر آغاز کنند بهتر از این است که با حضور هیجانی با شکست روبهرو شوند.
وی تأکید کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی در این میان میتواند کمک خوبی برای استارت آپها باشد چراکه جهاد دانشگاهی صاحب ایده و ارتباط جدی برای جذب سرمایهگذار است، یکی از دغدغههای جدی فضای استارت آپها سرمایه در گردش و جذب سرمایهگذار است که جهاد دانشگاهی میتواند با ورود خلاقانه در حوزه استارت آپها این فضا را مهیا کند.
انتهای پیام
نظرات