• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400061712779
  • خبرنگار : 50194

آخرین وضعیت "گلندرود نور" به کجا رسید؟

آخرین وضعیت "گلندرود نور" به کجا رسید؟

ایسنا/مازندران مشکلات گلندرود، مدت‌ها همچون زخم کهنه، بدون مداوای دقیق باقی مانده بود و لغزش و رانش‌های متعدد، مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه ایجاد می‌کرد، موضوعی که بالاخره مسئولان مازندران را به پای کار اصولی کشاند و آنگونه که شادمان فرماندار نور می‌گویند، با در دسترس قرار گرفتن اعتبارات این پروژه، تلاش‌ها برای رفع مشکلات، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

اخبار زمین لغزش مانند دیگر پدیده‌های طبیعی این روزها زیاد به گوش می‌خورد، خسارت‌های وسیعی که زمین لغزش‌ها بر منابع طبیعی، ساختمان‌ها، جاده‌ها و غیره می‌گذارند گاهی مواقع جبران ناپذیر است و با پیش‌بینی‌ها و هشدارهایی که زمین شناسان و کارشناسان به مسئولین می‌دهند، می‌توانند جلوی وقوع حادثه را قبل از رخ دادن آن با انجام راهکار مناسب و علمی بگیرند.

استان‌های شمالی به ویژه مازندران، با توجه به شرایط خاص زمین شناسی، ژئومورفولوژی، اقلیمی، آب‌های زیرزمینی، سرعت تغییرات کاربری اراضی شاهد وقوع رانش‌های متنوع و فراوان همراه با خسارات مالی، جانی و فرسایش شدید خاک است.

اما چندی پیش دکتر صدالدین متولی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نور در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه با نگاهی کارشناسانه به موضوع با اشاره به اینکه حرکت‌های توده ای در منطقه گلندرود از نوع زمین لغزش چرخشی مکرر بوده و دو عامل طبیعی و انسانی در وقوع آن دخالت دارد، گفته بود که این منطقه بـه دلیل داشـتن شـرایط طبیعی از جمله دارا بودن ساختمان گسلی، شیب زیاد، اقلیم مرطوب، خاک حساس و غیرمقـاوم دارای پتانسیل لغزشی بوده و همچنین دخالت های انسانی در آن باعث ایجاد و تشدید حرکت‌های توده ای زمین شده است.

به گزارش ایسنا، پس از وقوع دوباره زمین لغزش در ۲۸ فروردین در منطقه گلندرود نور استاندار مازندران جلسه ای اضطراری را با حضور معاونین هماهنگی امور عمرانی و سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده مردم شهرستان های نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، فرماندار شهرستان نور و سایر اعضای این شورا برگزار ‌می کند و پس از گزارش مدیرکل مدیریت بحران از وضعیت منطقه و نقطه نظرات ارائه شده توسط فرماندار و دستگاهای اجرایی مقرر شد؛ جهت تثبیت منطقه رانشی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران نسبت به عملیات زهکشی هدایت آب‌های بالادست روستا اقدام و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ترمیم راه ارتباطی روستاهای مذکور و همچنین روستاهای بخش بلده و کجور اقدام لازم را به عمل آورند.

همچنین با تاکید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مقرر شد "سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به تخصیص تنخواه به دستگاهای اجرایی ذیربط اقدام و همچنین اداره کل منابع طبیعی نسبت به درخواست اصلاح موافقتنامه و جابجایی اعتبار برای تثبیت منطقه رانشی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اقدام کند و همچنین پیگیری تامین اعتبار جهت تکمیل ادامه روند از سویی استانداری و مدیرکل مدیریت بحران استان صورت گیرد.

در دسترس قرار گرفتن اعتبار رفع مشکلات گلندرود نور

حال پس از گذشت چندین ماه خبرنگار ایسنا به سراغ فرماندار شهرستان نور جهت پیگیری و اجرای مصوبات جلسات رفت و مراحل اجرای کار را جویا شد.

علی شامان فرماندار شهرستان نور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به تازگی اعتبار برای اجرای در دسترس قرار گرفته است، اظهار کرد: در جلسه ای مقرر شد طی چهار ماه دو دستگاه کارهای خود را انجام دهند و با توجه به اینکه اعتبار دولتی است باید شرایط تشریفات پیمانکار انجام شود و بخشی از دستگاه ها مشغول تعیین پیمانکار و بخشی دیگر در حال انجام کار هستند.

وی تصریح کرد: از ۲۵ میلیارد تومان اختصاص یافته به این پروژه، ۵ میلیارد تومان به بنیاد مسکن ،۱۳ میلیارد تومان راهداری و ۷ میلیارد تومان به منابع طبیعی داده شد که منابع طبیعی و بنیاد مسکن امور مربوط به آبخیزداری و زهکشی را انجام دهند و اداره راهداری هم در راستای ساختن راه و ترمیم جاده اقدام کنند.

فرماندار شهرستان نور با بیان اینکه در حال حاضر عبور و مرور در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این منطقه آسیب پذیر و هر لحظه امکان جابجایی زمین وجود دارد.

شادمان بیان کرد: اداره راه و شهرسازی نور، مطالعات انجام شده دانشگاه کشاورزی را مبنا قرار داده و در حال گمانه زنی است که در کدام مناطق پایه ها را انجام دهد و کارها را شروع کند، چون تا زمانی که ثبیت شمع برای جاده اتفاق نیفتد کار اساسی صورت نمی گیرد.

رضا کاظمی مدیر بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان نور نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون حدودا ۳۰۰ متر زهکشی با اعتباری بیش از ۷۰۰ میلیون تومان جهت هدایت آب های زیرزمینی انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده توسط مشاور برای ادامه زهکشی و اجرای دیوار حائل جهت جلوگیری از رانش منطقه "گلندرود" و "اسپی اُ" در مرحله انعقاد قرار داد هستیم.

مدیر بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان نور، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این پروژه در مهرماه آغاز می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha