• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400061611743
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کرونا، ارابه مرگ در جاده‌ها را متوقف نکرد

کرونا، ارابه مرگ در جاده‌ها را متوقف نکرد

ایسنا/اصفهان "کرونا" و "تصادف" این روزها دو تهدید جدی برای سلامت و جان مردم هستند که هر روز داغ تازه‌ای بر دل مردم می‌گذارند.

اگرچه کرونا و تصادف ارتباط معکوسی با همدیگر دارند؛ هر زمان که موج کرونا در کشور اوج می گیرد و تعداد مرگ و میرهای بیماران افزایش پیدا می کند، ستاد مقابله با کرونا محدودیت هایی از جمله محدودیت تردد در جاده ها اعمال می کند که باعث کاهش تردد و در نتیجه کاهش تصادفات و مرگ و میرها در جاده ها می شود.

اما امسال با وجود دو موج پهارم و پنجم کرونا در کشور که تلفات و مرگ و میر قابل توجهی به دنبال داشت، فوتی ها و مصدومان تصادفات در استان اصفهان نیز افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت که نشان می دهد حتی خطر کرونا و توصیه و تاکید به ماندن در خانه هم جلوی سفرها را نگرفت و جاده ها همچنان شلوغ و پر رفت و آمد ماند.

طی این مدت و به ویژه در موج پنجم کرونا، ظرفیت تخت های بیمارستانی اصفهان تکمیل بود و درحالی که کادر درمان با هجوم بیماران مبتلا به کووید۱۹ و درمان آن ها دست و پنجه نرم می کردند، همزمان با افزایش مصدمان تصادفات رانندگی نیز روبرو بودند.

 غفور راستین-مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان چندی پیش از صف انتظار آمبولانس ها مقابل بیمارستان کاشانی به عنوان تنها بیمارستان برای بیماران تصادفی و تروما در اصفهان خبر داد و به ایسنا گفت: ظرفیت تخت‌های بیمارستانی اصفهان تکمیل است و آمبولانس اورژانس باید در ورودی بیمارستان یا بخش اورژانس منتظر بمانند تا بیمار را از روی برانکارد پایین بیاورند و پذیرش کنند. این کار باعث شده میانگین توقف آمبولانس ها در بیمارستان ها بیش از یک ساعت شود که هم به اورژانس و هم به امدادخواهان دیگر لطمه می زند.

او از مردم خواست در چنین شرایطی با پایبندی به محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، به خودشان کمک کنند و بدانند اگر به بیماری مبتلا شوند جا برای بستری در بیمارستان‌ها وجود ندارد، چون وضعیت کرونا بحرانی است.

به گزارش ایسنا، با همه اینها به نظر می رسد آمار تصادفات جاده ای در ایران و استان اصفهان در مرکز و چهار راه ارتباطی کشور، حتی در شرایط کرونایی قصد کوتاه آمدن ندارد و در شرایطی که کرونا هر روز تعدادی از هم وطنانمان را از ما می گیرد، ارابه مرگ نیز در جاده ها در حال حرکت است و تعدادی از هم وطنانمان را نیز در جاده ها از دست می دهیم.

رشد ۱۱درصدی تلفات تصادفات در چهار ماهه امسال

علی سلیمانپور-مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آمار قربانیان تصادفات در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد و نسبت به ماه پیش از آن (خرداد ماه) ۱۳.۱ درصد بیشتر شده است.

وی اعلام کرد: در چهارماهه ابتدایی امسال ۳۴۲ نفر در حوادث رانندگی جان باختند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰۷ نفر بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان اضافه کرد: از کل تلفات حوادث رانندگی در چهار ماهه امسال، ۷۰ نفر زن و ۲۷۲ نفر مرد بودند.

افزایش ۱۷.۱ درصدی مصدومان تصادفات

وی با بیان اینکه طی این مدت ۷ هزار و ۸۰۱ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۱ نفر زن و ۵ هزار و ۷۴۰  نفر مرد بودند، گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۶ هزار و ۶۶۳ نفر بود، معادل ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.

ارتباط مستقیم تردد و تصادف در جاده ها

سرهنگ اصغر زارع-رئیس پلیس راه استان اصفهان نیز درباره افزایش آمار تصادفات جاده ای در استان اصفهان به ایسنا گفت: آمار تصادفات جاده ای در مقاطع مختلف متفاوت است، به عنوان مثال در ایام نوروز که راه ها باز و ترددها در جریان بود تصادفات افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تردد با تصادف ارتباط مستقیم دارد و هرچه تردد در جاده ها بیشتر شود تصادفات نیز بیشتر می شود، گفت: همانطور که گفته شد این آمار فراز و فرود دارد و در مقاطعی که محدودیت تردد از سوی ستاد مقابله با کرونا اعمال می شود آمار تصادفات نیز کاهش می یابد.

سرهنگ زارع با اشاره به اینکه علت تصادفات متفاوت است، تصریح کرد: تصادفاتی که در عمق محور باشد ناشی از خواب آلودگی و تصادف در روستاها و مناطق مسکونی ناشی از بی نظمی است.

جاده های پرخطر استان کدامند؟

وی بیشترین علت تصادفات در جاده های استان را انحراف و تجاوز به چپ در راه های رفت و برگشت مقابل هم عنوان کرد و افزود: در محورهایی همچون جاده مجلسی به بروجن، جاده علویجه، جاده علوی به عسگران و تیران به سامان در مقاطعی که جاده روبرو است، تصادفات شدیدتر و گاهی ناشی از انحراف و تجاوز به چپ است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان با اشاره به اینکه اصلاح محور از وظایف اداره کل راهداری و راه و شهرسازی است، گفت: بیشترین تلفات در همین راه های رفت و برگشت مقابل هم اتفاق می افتد، به عنوان مثال جاده قلعه شور همین امسال ۱۰ کشته داشته و اداره راهداری، شرکت عمران و شهرداری بهارستان باید اقدام به اصلاح این جاده کنند. در این زمینه مرتب مکاتبه می کنیم و این کار مستمر ما است که بهبود وضعیت جاده و رفع اشکالات آن را پیگیری کنیم.

وی همچنین عدم توجه به جلو را از عوامل انسانی اصلی در تصادفات برشمرد و گفت: عدم توجه به جلو ناشی از خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه، حواس پرتی و صحبت با سرنشینان از علت های اصلی تصادفات است.

همه راه‌های اصلی و فرعی تحت پوشش پلیس راه است

سرهنگ زاره با تاکید بر اینکه همه راه های اصلی و فرعی در استان تحت پوشش پلیس راه است، اظهار کرد: غیر ممکن است راهی داشته باشیم که تحت پوشش پلیس راه نباشد، البته ممکن است پلیس تمام وقت در محور نباشد اما مطمئن باشید به صورت رندوم در ۲۴ ساعت بر جاده کنترل داریم و کل راه های استان تحت پوشش ما قرار دارد.

مرگ بر اثر بی توجهی به جان

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد افرادی جان خود را از دست می دهند که توجه لازم را به سلامت و جان خود ندارند، تصریح کرد: این توجه چه در حوزه بهداشت و چه تصادف است، درحالی که اگر مردم به توصیه ها توجه و عمل کنند و نخواهند قوانین را دور بزنند می توانند سالم باشند، البته ممکن است افرادی رعایت هم کرده باشد و دچار مشکل شوند، اما به طور کلی کسانی که به توصیه های بهداشتی و ترافیکی توجه نمی کنند دچار کرونا یا تصادف می شوند و گاهی جان خود را از دست می دهند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان از مردم خواست به خاطر حفظ سلامت جامعه به سفر نروند و گفت: اگر هم الزامی به مسافرت دارند باید به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کنند. علاوه بر رانندگان خودرو، موتورسیکلت سواران نیز باید مراقبت جان خود باشند و در جاده ها احتیاط کنند.

وی با بیان اینکه طی کردن عرض و عدم رعایت حق تقدم باعث کشته شدن موتورسیکلت سواران در جاده ها می شود، خاطرنشان کرد: دو شب قبل در کمربندی داران موتورسیکلت سوار در اثر بی توجهی و عبور از عرض جاده فوت کرد، درحالی که اگر در درجه اول مردم مراقب سلامت خود باشند و توجه و احتیاط لازم را داشته باشند شاهد وقوع چنین حوادث تلخ و ناگوار و داغدار شدن خانواده ها نخواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha