• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400061510826

بنیان‌گذار یک استارت‌آپ دانشجویی:

شروع تنها یک ایده معمولی، مهمتر از داشتن هزاران ایده عالی‌ست

شروع تنها یک ایده معمولی، مهمتر از داشتن هزاران ایده عالی‌ست

ایسنا/خراسان رضوی بنیان‌گذار یک استارت‌آپ دانشجویی گفت: یک اجرای عالی می‌تواند یک ایده معمولی را موفق کند. اگر ایده‌ای دارید، مسیر را آغاز کنید و شروع تنها یک ایده معمولی مهمتر از داشتن هزاران ایده عالی‌ست.

محمد مهرآرا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: من در مقطع کارشناسی در رشته کامپیوتر و در مقطع ارشد در رشته عکاسی تحصیل کردم. پروژه‌ انتهایی یکی از درس‌های مقطع کارشناسی‌ام را با نام «شوت‌شات» به اتمام رساندم که سایتی بود با محوریت عکاسی؛ البته که با شوت‌شاتِ اکنون، بسیار متفاوت بود؛ در واقع استارت‌آپ «شوت‌شات» از دل یک فعالیت دانشجویی متولد شد.

وی افزود: با ورودم به رشته عکاسی دانشگاه هنر تهران، علاقه‌ام به عکاسی شکل جدی‌تری به خود گرفت. در سال ۹۶ و در مقطع ارشد با هدف فعالیت در فضای دانشجویی، نشریه‌ای با عنوان نشریه «کالوتیپ» که مدتی متوقف شده بود را احیا کردیم. دو شماره از این نشریه را منتشر کردیم. همچنین در سال ۹۶ نشریه دیگری با عنوان نشریه «ایز» در دانشگاه هنر تاسیس کردیم که همچنان ادامه دارد و هدفش ایجاد پایگاه نقدِ فضای عکاسی در دانشگاه است.

بنیان‌گذار این استارت‌آپ ادامه داد: یکی از شماره‌های منتشر شده از این نشریات در خصوص آموزش عکاسی بود. این پرونده، ایدۀ آموزش را برایم جدی‌ و من را به داستان‌های ایجاد این برند، نزدیکتر کرد. یکی از دغدغه‌های شکل‌گیری این استارت‌آپ، این بود که با وجود در دسترس بودن دوربین عکاسی برای همگان، آموزش تخصصی آن در دسترس همه نیست. برگزاری دوره‌های حضوری با موانعی مانند زمان و مکان مواجه بود. بسیاری از آموزش‌های تخصصی عکاسی در تهران متمرکز بود و  ما تلاش کردیم تا این سه مانع زمان، مکان و انحصار آموزش، در این ایده، برداشته شود.

مهرآرا بیان کرد: در سال ۹۸ و همزمان با پایان دوران تحصیلی‌ام، «شوت‌شات» امروزی به‌وجود آمد. در ۲۱ بهمن سال ۹۸ سایت شوت‌شات معرفی شد. این سایت تحت عنوان آموزش آنلاین عکاسی، شروع به کار کرد. در شوت‌شات، آموزش‌ها آنلاین هستند که این موضوع موجب برداشته شدن مانع مکان شد. همچنین با ضبط آموزش‌ها و تبدیل آن‌ها به ویدئو، عامل زمان نیز برداشته شد و در نهایت، با وجود مدرس‌های مختلف که اکثرا جوان هستند، تلاش کردیم تا رویکردهای مختلف را در شوت‌شات ایجاد و به این سمت حرکت کنیم.

وی تشریح کرد: محل اصلی درآمد شوت‌شات از طریق فروش دوره‌های آموزش عکاسی و ثبت‌نام داوطلبان در دوره‌های مختلف است. سعی کردیم تا مبلغ دریافتی دوره‌های شوت‌شات را نسبت به سایر دوره‌های مشابه کمتر کنیم. به مرور زمان خدمات و منابع درآمدی دیگری به این استارت‌آپ افزوده شد. برای مثال، فروشگاه آنلاین کتاب‌های عکاسی که به تازگی در مجموعه شوت‌شات، با عنوان «شوت‌شاپ» ایجاد شده است.

بنیان‌گذار این استارت‌آپ دانشجویی خاطرنشان کرد: در کنار مباحث آموزشی، کتابخانه‌ای تخصصی و حضوری ایجاد کردیم که بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب تخصصی عکاسی در آن وجود دارد. این کتابخانه درحال حاضر در دسترس تیم آموزش شوت‌شات است و در آینده قصد داریم تا آن را در اختیار عموم قرار دهیم.

مهرآرا گفت: همچنین در مجموعه شوت‌شات، خدمات دیگری مانند آموزش در قالب بازی، ارائه می‌دهیم. بازی «آینه حافظه‌دار» یکی از نمونه‌های ارائه خدمات به این شکل است. در این بازی، افراد با نگاه به عکس‌های عکاسان بزرگ و تاثیرگذار جهان، با اسامی عکاسان مهم و آثارشان آشنا می‌شوند. در راستای این بازی، علاوه بر آموزش ضمنی، افرادی که دارای امتیاز شده‌اند، از تخفیفات در نظر گرفته شده برای پیوستن به دوره‌های آموزشی شوت‌شات بهره‌مند می‌شوند. در واقع آموزش عکاسی که توسط ما ارائه می‌شود، وجوه مختلفی دارد که هسته اصلی آن شوت‌شات است.

وی افزود: ما درحال تولید یک دوربین آنالوگ هستیم که محصول شخصی‌سازی شده شوت‌شات است. این دوربین که نتیجه‌ چندین ماه تحقیق و پژوهش است، در دو ماه آینده و به زودی، رونمایی خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم که نتیجه تلاش‌های روزانه صدرا باقری، دبیر کارگروه تولید دوربین مجموعه ما، برای مخاطب بسیار جذاب باشد. در ابتدا شوت‌شات یک ایده بود که همراه با سه نفر از دوستان راه‌اندازی شد. درحال حاضر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حدودا ۲۰ نفر دیگر همکاری داریم که اکثر همکاران از دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته عکاسی هستند. در شرایط کاری اکنون، یعنی مدل استارت‌آپی و خصوصاً بودن در این جغرافیا، بخشی از راه، تاریک و ناواضح است و تکه تکه‌های مسیر بعضاً با تجربه کردن و پیش رفتن در این مسیر تکمیل می‌شود. حقیقتاً با وجود این موضوعات بی‌شمار که منجر به تشویش روزهای آغازین کسب‌وکار است، به زرهی پولادین در این مسیر نیاز داریم. گاهی از فرط خستگی، فکر می‎کنم که زره پولادین هم شاید جواب نباشد و استقامت رویین‌تنی، عبارت درست‌تری برای ورود به این مسیر باشد.

بنیان‌گذار این استارت‌آپ ادامه داد: در حال حاضر تولیدات شوت شات به دو بخش آموزش‌های ویدئویی و ترجمه تقسیم می‌شود. آموزش‌های ویدئویی تولیدات شخصی شوت‌شات هستند که به کمک قشر جوان و دانشجویی کشور انجام می‌شود. این دوره‌ها با عناوین مختلفی مانند عکاسی مقدماتی، پورتفولیو برای عکاسان و آشنایی با عکاسان مهم جهان و... برگزار شده‌اند. بخش دوم شامل ترجمه آموزش‌های مدرسان خارجی است تا آموزش‌های خود را به‌روز نگه‌داریم.

بازار کسب‌وکار هنر، بکر و کوچک است

مهرآرا تشریح کرد: تا به امروز از شتاب‌دهنده‌ها بهره‌ای نبردیم، اما برای ادامه مسیر نیازمند استفاده از تجربیات شتاب‌دهنده‌ها و حمایت سرمایه گذاران خواهیم بود. کسب‌وکارهای فرهنگی-هنری در ایران، خصوصا در بازارهایی مانند عکاسی، کمی گنگ است. شناخت بازارهای هنری و افرادی که در چرخه هنر مراوده دارند و همچنین کسانی که در عرصه هنر، واقف به امور استارتاپی هستند، دشوار است. کسانی که در فضای هنری نفس کشیده‌اند، بودن در فضای تجاری هنر را بیشتر درک می‌کنند. اتمسفر کسب‌وکارهای هنر با جوامع دیگری مانند مهندسی متفاوت است. بازار هنر در ایران، بکر و کوچک است و به همین دو دلیل، هم برای سرمایه‌گذاران فرصت مغتنمی است و هم قانع کردن آن‌ها به جهت سرمایه‌گذاری، مشکل است.

وی بیان کرد: چشم‌انداز ما برای آینده شوت‌شات، ارتقا و بهبود بخش‌های موجود است. همچنین تلاش خواهیم کرد تا با برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها همکاری کنیم تا برای سازمان‌ها، عکاسان مورد نیازشان را تربیت کنیم. همچنین در چشم‌انداز شوت‌شات، قصد داریم، علاوه بر آموزش آنلاین عکاسی، به آموزش مباحث هنری دیگری، مانند سینما، نیز ورود پیدا کنیم. همچنین در بخش فروشگاه، تلاش خواهیم کرد تا علاوه بر کتاب‌های تخصصی عکاسی، تجهیزات لازم در این زمینه را هم به فروشگاه اضافه کنیم.

وجود تورم و عدم توانایی تامین نیروی متخصص لازم در بخش‌های مختلف ما را دچار چالش کرده است

بنیان‌گذار شوت‌شات تشریح کرد: یکی از مشکلات پیش‌بینی نشده ما، همکاری با دانشجویان است. دانشجویان باتوجه به تخصص عمیقی که در حوزه عکاسی دارند، اعتماد به نفس کم و وسواس بسیار زیاد در محتوا دارند. در نتیجه روند تولید بسیار طولانی می‌شود. بعضاً روند پیش‌تولید محتواها چندین ماه به طول می‌انجامد. همچنین بدون شک، شروع و ارتقاء هر استارت‌آپ به همراه نیروهای متخصص پیش می‌رود؛ نیروی متخصص ما را با مباحث مالی مرتبط می‌کند و وجود تورمی‌ عجیب و عدم توانایی تامین نیروی متخصص لازم در بخش‌های مختلف، ما را دچار چالشی سخت کرده است.

مهرآرا تصریح کرد: تا کنون به صورت مستقیم با دانشگاه‌های دیگر وارد همکاری نشده‌ایم. برنامه‌ریزی کردیم تا پس از رشد متناسب با برنامه، در این زمینه اقداماتی داشته باشیم. البته در مسیر پرپیچ‌وخم شوت‌شات، تا به امروز با اساتید مطرح دانشگاه مشورت‌هایی داشته‌ایم و از تجارب آن‌ها بهره‌مند شدیم. اکنون که نام اساتید مطرح شد، من باید از کسی که همواره در مسیر علاقه‌ام به عکاسی، نقشی پر رنگ داشته‌اند یاد کنم. استاد حمیدرضا گیلانی‌فر بزرگوار که در سال ۹۰ و در جریان یک کلاس ۱۰ جلسه‌ای با ایشان آشنا شدم. شخصیت این استاد بزرگوار، همواره برای من پر از نور و الهام‌بخش بوده است. در کلاس استاد گیلانی‌فر، هنرجویان، درس‌های زیادی می‌گیرند و شاید آخرین مطلبی که آموزش می‌بینند، عکاسی باشد.

امروز به «اجرا» معتقدم، نه ایده

وی خاطر نشان کرد: «شوت‌شات» تلفیق دوران‌های مختلف زندگی من است. شوت‌شات حاصل جمعِ تحصیل در رشته آی‌تی، عکاسی و همچنین دوستان و ارتباطاتی بود که در طول دوران زندگی‌،‌ داشتم. در سالیان قبل، به شدت روی طرح ایده متمرکز بودم، درحالی که امروز به «اجرا» معتقدم. یک اجرای عالی می‌تواند یک ایده معمولی را موفق کند. در واقع، شروع تنها یک ایده معمولی، مهمتر از داشتن هزاران ایده عالی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha