امیر فخرآبادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از شرکتهای صنعتی منطقه، تصمیم به ساخت خط ریلی خصوصی در نوش آباد و شمال دشت کاشان دارد، اما باید بدانیم که اکوسیستم دشت کاشان در زیرچکمههای توسعه ناهمگون، بی نظم و خارج از توان و ظرفیت تهدید میشود.
وی افزود: بیش از یک دهه است که با برگزاری همایشهای متعدد نسبت به بحران مدیریت آب، کمبودهای طبیعی، عدم مدیریت و توسعه نادرست تا مباحث متعدد زیست محیطی دیگر توسط کارشناسان هشدار داده شده است، اما گوش شنوایی نیست و کلام ما برای برخی خوش نیامده است.
یک متخصص برنامه ریزی محیطی، تصریح کرد: زیرساختهای طبیعی منطقه کاشان، از منظر بستر و زیربستر لیتوسفری مشخصا نوع کانی و ذات و نوع آرایش پیوند عناصر، مجموع ذات شاکله و پراکندگی این عناصر در ارتباط با عوامل دیگر، وضعیت اتمسفری مشخصا وضعیت آب و هوایی و ریزش های جوی و آرایشی الگوی لایه های متعدد فضایی نظر به تحلیل فضایی، ساختار خاص، شکننده و حساسی دارد.
فخرآبادی تاکید کرد: با وجود ارزانی و مزیتهای متعدد ساخت شبکه ریلی برای ذی نفعان، اما ایجاد این مسیر از منظر و نگاه علوم متعدد از جمله علوم طبیعی با استاندارد و محدودیت هایی روبرو است که باید توسط متخصصان آن رشته مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: تصمیم گیران ساخت مسیر ریلی باید پاسخ دهند که در مورد مسائل زیست محیطی و جغرافیای منطقه با کدام مدل علمی امکان سنجی و طرح را بدون سوگیری پیش خواهند برد؟ آیا ویژگیهای اکوسیستم منطقه شامل ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و پارامترهای هر یک را با دید دقیق علمی مورد بررسی قرار داده اند؟
این اقلیم شناس و کارشناس برنامه ریزی محیطی افزود: آیا اثرات و آلودگیهای متعدد ناشی از اجرای طرح بر بخشهای مختلف از جمله خاک، آب، هوا و اقلیم، پوشش گیاهی و جانوری و مسائل اجتماعی و فرهنگی (ژئوپلیتیکی) و حتی آلودگیهای صوتی شناسایی شده و روشهای کاهش اثرات و برنامههای پایش و مدیریت زیست محیطی برای آنها ارائه شده است؟
وی تصریح کرد: در اجرای این طرح، در مورد آلودگیهای متعدد طرح، از منظر ژئومورفولوژی و ریخت شناسی و استانداردهای طبیعی و تبعاتی که ممکن است به داشته های طبیعی منطقه وارد شود، رفتار شبکه هیدرولوژی و پراکندگی آرایش این مهم باید توسط کارشناسان فنی و با الگو از سایر مناطق، بررسی علمی شود.
فخرآبادی اظهار کرد: طبیعت، زبان خاص خود را دارد از شبکه آب شناسی سطحی و زیرسطحی، حرکت رمل و ماسه موجود در منطقه و جولان جانداران موجود در عرصه همگی زبانی دارند که با ما حرف میزنند. باید پرسید تا چه حد به حرفهای محیط زیست گوش دادهایم؟
وی تصریح کرد: جهت تبعات و محدودیتهایی که در فضای جغرافیایی و شبکه ارتباطی منطقه ایجاد خواهد شد باید برنامه ریزی کرد. به تخریب ده ها و هزاران لانه و زیستگاه جانوری اندیشید و به توسعه بیابان زایی ناشی انتخابهای نادرست و به محدودیت ارتباطی منطقه فکر کرد.
این اقلیم شناس و کارشناس برنامه ریزی محیطی، گفت: مردم، تبعات یک انتخاب و تجربه اشتباه را در سال های قبل از انقلاب لمس کرده اند که ثمره آن کشته شدن دهها انسان بی گناه و حوادث جانی و مالی متعدد است. قبل از انقلاب با امکان سنجی نادرست در اجرای طرح شبکه ریلی منطقه کاشان بین منظومه های شهری و اجتماعی منطقه جدا افتادگی ایجاد شد که هنوز تبعات این انتخاب را مردم لمس می کنند.
وی گفت: تبعات ژئوپلیتیکی، اجتماعی، امنیتی و... این طرح و دهها سوال در ابعاد مختلف طبیعی و انسانی باید توسط تصمیم گیران ساخت شبکه ریلی خصوصی مورد توجه قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود.
فخرآبادی افزود: گاهی مسائل و منافع ملی، مطرح است که ما در جریان نیستیم که البته آن موضوعی متفاوت است و تصمیم گیری در این مورد پیچیدگی خاص خود را دارد که پیشنهاد مشخص ما برچیده شدن کامل شبکه ریلی در فضای بین شهرهای نوش آباد، کاشان و آران و بیدگل و انتقال کامل شبکه به حاشیه شمالی شهرهای نوش آباد و آران و بیدگل است و در این حالت هم مشکل شرکت فولاد و مسائل آن و هم محدودیتهای ارتباطی منظومه شهری کاشان حذف خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات