به گزارش ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه لایحه «اصلاح مصوبه ارتقاء ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی شهر تهران» به منظور جلوگیری از حوادث تخریب وگودبرداری در عملیات ساختمانی و چاره اندیشی برای گودهای رهاشده، تهیه شده است،گفت: افزایش تقاضای احداث زیرزمین در ساخت و سازهای شهری به منظور تأمین کاربری های مورد نیاز به ویژه پارکینگ و به تبع آن انجام عملیات گودبرداری بیش از حد معمول از یک طرف و بی توجهی مالکین به انجام تمهیدات لازم جهت اجرای گود ایمن و بعضاً رها کردن ملک در مرحله گودبرداری، از طرف دیگر، معضلات زیادی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است، ضمن اینکه عدم رعایت نکات ایمنی و فنی در تخریب بناهای قدیمی، باعث بروز حوادثی در این زمینه شده است.
وی ادامه داد: بروز حوادث متعدد ناشی از تخریب و گودبرداری، موجب شد تا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نسبت به بررسی میدانی موضوع و آسیب شناسی مصوبه «ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی شهر تهران» مصوب سال ۹۱ اقدام کند. بررسی های میدانی و مطالعات نظری انجام شده نشان داد که این مصوبه در زمینه های فنی، حقوقی و زیست محیطی، اشکالات و کاستی هایی دارد و امکان عملیاتی شدن آن به صورت کامل فراهم نشده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به نتایج بررسی ها، اصلاح مصوبه مذکور به منظور تدوین سازوکارهایی با هدف ارتقاء ایمنی و پیشگیری از رهاشدن عملیات ساختمانی در مرحله گودبرداری، ساماندهی گودهای رهاشده و همچنین ارتقاء ایمنی گودبرداری های سطح شهر تهران ضرورت داشت، لذا بازنگری کلی در مفاد این لایحه طی جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی با حضور نمایندگان اداره کل معماری و ساختمان به عنوان متولی تدوین لایحه، اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه، مرکز حقوقی شهرداری تهران، اداره کل تدوین قوانین و امور شورا، سازمان مشاور فنی و مهندسی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و همچنین سازمان نظام مهندسی استان تهران و کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً در تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.
گلپایگانی، چاره اندیشی برای پیشگیری از رهاشدن عملیات ساختمانی در مرحله گودبرداری با اخذ برنامه زمان بندی اجرای طبقات زیرزمینی و اخذ تضامین مالی و تعهدات لازم از ذینفع پروژه درگودهای با خطرزیاد و بسیار زیاد، چاره اندیشی برای معضل گودهای رهاشده موجود در سطح شهر تهران و تعیین سازوکار ساماندهی آنها، الزام به محدود کردن تعداد طبقات زیرزمین و در نظرگرفتن مسائل زیست محیطی از قبیل حفظ قنوات و آبهای زیرزمینی در طرح تفصیلی به منظور کاهش ریسک رهاشدگی گودها، الزام صاحب کار پروژه به تعبیه سامانه های پایش گود در گودهای با خطر بسیار زیاد مطابق ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، شفاف سازی مسئولیت مدنی و قضایی صاحب کار پروژه در عملیات ساختمانی و الزام بکارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح در کلیه فرآیندهای تخریب و گودبرداری طبق ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان را از مهم ترین محورهای این اصلاحیه عنوان کرد.
وی ادامه داد: حذف کلیه روابط مهندسی و فنی ارائه شده در تعیین اهمیت گود در مصوبه سال ۱۳۹۱ و ارجاع موضوع به ضوابط ارائه شده در بند ۷-۳-۳-۴ مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان درخصوص تعیین میزان خطر گود، استفاده از ضوابط ذکر شده در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان در مسائل فنی از قبیل تعیین سطح خطر گود و تعیین پروژه هایی که شناسایی ژئوتکنیکی در آنها الزامی است، حذف کلیه روابط مهندسی و فنی ارائه شده در تعیین اهمیت گود در مصوبه سال ۱۳۹۱ و ارجاع موضوع به ضوابط ارائه شده در بند مربوطه مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان درخصوص تعیین میزان خطر گود، سیستمی شدن کلیه فرم ها و کاربرگ های مربوط به تخریب و گودبرداری در قالب سامانه مهندسین شهرداری و سامانه ناحیه محوری و حذف پیوست های مصوبه سال ۱۳۹۱، تعیین تکلیف موضوع ایمن سازی با روش نیلینگ از نظر رضایت مجاورین و عدم آسیب به تأسیسات شهری و تأکید بر تأمین انواع پوشش های بیمه ای برای اشخاص حقیقی و حقوقی متعهد در پروژه از دیگر محورهای اصلی مصوبه مذکور است.
بر اساس گزارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: امیدواریم با اجرای دقیق «مصوبه ارتقاء ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی شهر تهران» که اکنون به مناطق شهرداری تهران ابلاغ شده است، شاهد افزایش ایمنی در تخریب و گودبرداری ها و تعیین تکلیف گودهای رها شده در سطح شهر باشیم.
انتهای پیام
نظرات