• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400060906808
  • منبع : نمایندگی همدان

از سرپرستی یک ماهه «فامیل‌کریمی» تا استانداری ۵ ساله «خرم» در همدان

از سرپرستی یک ماهه «فامیل‌کریمی» تا استانداری ۵ ساله «خرم» در همدان

ایسنا/همدان تاکنون ۱۶ نفر بر مسند استانداری همدان تکیه زده‌اند که در این بین علی‌اکبر فامیل‌کریمی با یک ماه سرپرستی و احمد خرم با ۵ سال و ۵ ماه استانداری رکوردار کمترین و بیشترین مدت داشتن این سمت هستند.

به گزارش ایسنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت، رضا تمدن که دارای دکترای حقوق بود و پیش از آن دادستانی استان تهران را نیز در کارنامه داشت به عنوان اولین استاندار همدان از سوی دولت معرفی شد و ۴ ماه در این مسند ماند.

پس از تمدن، عباس حائری از سوی شورای انقلاب به مدت یک سال مسئولیت استانداری همدان را بر عهده گرفت تا اینکه با روی کار آمدن ابوالحسن بنی‌صدر ، محمدعلی کی‌نژاد نیز استاندار همدان شد.

محمدعلی کی‌نژاد با داشتن مدرک دکترای تخصصی مهندسی محیط زیست از دانشگاه پییرماری‌کوری پاریس و استادیاری دانشگاه تبریز به مدت یک سال و ۹ ماه استاندار همدان بود.

پس از آن در ۲۱ اردیبهشت سال ۶۱ با حکم آیت الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت، محمدصالح مدرسه‌ای به عنوان استاندار همدان انتخاب شد و چهار سال و ۱۰ ماه نیز بر این کرسی نشست.

علی دانش‌منفرد پنجمین استاندار همدان بود که تنها یک سال و ۹ ماه در این مسئولیت ماند و پس از طی این مدت صندلی خود را به محمدرضا سپهری داد که وی نیز تنها ۱۱ ماه عهده‌دار این سمت بود.

با انتخاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، سکان استانداری همدان به سیدمحمدجهرمی رسید که پیش از آن استاندار زنجان، لرستان و سمنان بود و توانست دو سال و هفت ماه بر صندلی استانداری همدان بنشیند که البته در سال‌های بعد به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم انتخاب شد.

اما هشتمین و طولانی‌ترین مدت استانداری همدان را احمد خرم که از استانداری هرمزگان به همدان آمد، در کارنامه کاری خود دارد و توانست پنج سال و پنج ماه در این مسئولیت بماند و پس از همدان به خوزستان رفت و پس از آن معاون عمرانی وزیر کشور، سپس وزیر راه شد و اکنون نیز رئیس نظام مهندسی کشور است.

در دولت خاتمی، علی جابریان همدانی و علی‌اصغر زبردست هر کدام به مدت چهار سال تمام به عنوان شخص اول اجرایی استان همدان منسوب شدند، جابریان‌همدانی معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی و دکترای عمران گرایش پل‌سازی از یکی از دانشگاه‌های انگلیس را داشت و زبردست نیز به دلیل اینکه در زمان خرم به عنوان معاون برنامه‌ریزی استانداری فعالیت می‌کرد؛ با همدان آشنایی داشت و هم‌اکنون نیز به عنوان رئیس اتاق بازرگانی همدان در حال فعالیت است.

در دولت نهم هم بهروز مرادی با مدرک دکترای مدیریت دولتی به سمت استانداری همدان پا به استان گذاشت و  چهار سال در این سمت ماند. وی در دولت دهم نیز به عنوان رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور فعالیت کرد.

بعد از مرادی، کرم‌رضا پیریایی اهل کوهدشت لرستان، از بهمن ۱۳۸۸ تا تیرماه ۱۳۹۱ استاندار همدان شد. وی پیش از آن به مدت سه سال مدیریت مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما را برعهده داشت و در حال حاضر نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای پست است.

در فهرست ۱۶ نفره استانداران همدان، علی اکبر فامیل کریمی با تنها یک ماه سرپرستی، رکوردار کوتاه‌ترین مدت اشتغال به این سمت است. فامیل کریمی به عنوان فرماندار و معاون سیاسی امنیتی استاندار در همدان فعالیت کرده بود.

علی محمد آزاد که در مبارزات انقلابی دوران نظام شاهنشاهی به درجه جانبازی رسیده بود، در یک سال پایانی دولت دهم به عنوان چهاردهمین استاندار همدان انتخاب شد.

با روی کارآمدن حسن روحانی، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در دولت یازدهم شد. وی در زمان استانداری بهروز مرادی معاون پشتیبانی استانداری همدان بود و سابقه مدیرکلی اقتصادی در استانداری‌های تهران و هرمزگان را داشت.

سید سعید شاهرخی به عنوان دومین استاندار دوران ریاست جمهوری روحانی انتخاب شد. شاهرخی پیش از تصدی این مسئولیت به دلیل داشتن مسئولیت‌هایی مانند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان، فرماندار نهاوند، اسدآباد، شهردار ملایر و تویسرکان با استان آشنایی داشت و به مدت سه سال بر این کرسی نشست.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۱۶ نفر سکان استانداری همدان را در دست داشته‌اند و این مسأله نشان می‌دهد میانگین عمر مدیریت در استانداری همدان دو سال و شش ماه بوده است‌، حال با آغاز به کار دولت سیزدهم در کشور باید دید ابراهیم رئیسی چه کسی را به عنوان هفدهمین استاندار همدان برمی‌گزیند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha