• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400060805785
  • خبرنگار : 71129

آلمان مذاکره با چین و روسیه درباره افغانستان را خواستار شد

آلمان مذاکره با چین و روسیه درباره افغانستان را خواستار شد

وزیر خارجه آلمان خواهان نشست با روسیه و چین درباره افغانستان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سوییس اینفو، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که در جریان سفرش به چهار کشور ترکیه، ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان برای گفتگو در باره افغانستان، در تاشکند به سر می برد، گفت ، ازبکستان مایل است مرزهای خود را برای افرادی که از حکومت طالبان در افغانستان فرار کرده اند و در لیست آلمانی افراد در معرض خطر در این کشور قرار دارند و باید خارج شوند ، باز کند.

آلمان ده ها هزار نفر دیگر را که باید از افغانستان خارج شوند ، شناسایی کرده است ، از جمله شهروندان آلمانی ، کارکنان محلی افغانستان و گروه های در معرض خطر

ماس در سفر به ترکیه ، ازبکستان ، تاجیکستان ، پاکستان و قطر ، بدنبال راه های تخلیه این افراد است ، با هواپیما یا از طریق زمینی به کشورهای همسایه.

ماس گفت: ازبکستان آماده است تا در این رابطه به ما کمک کند.

وی همچنین خواستار مذاکره با چین و روسیه درباره بحران در افغانستان شد.

ماس در تاشکند پایتخت ازبکستان گفت که تلاش هایی وجود دارد "همه بازیکنان مهم بین المللی را سر یک میز بیاوریم و حضور روسیه و چین با آنها بسیار مهم خواهد بود".

در این زمینه ، ماس به مذاکرات جاری در خصوص صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان اشاره کرد و توضیح داد که آیا تمایل به همکاری با مسکو و پکن وجود دارد یا خیر.

به همراه ایالات متحده ، فرانسه و انگلیس ، چین و روسیه از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت ، مهمترین نهاد سازمان ملل متحد هستند.

برخلاف کشورهای غربی ، نه روسیه و نه چین سفارتخانه های خود در کابل را حتی پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تعطیل نکردند.

به گفته ماس ، کنفرانسی درباره همسایگان افغانستان از جمله ازبکستان ، تاجیکستان ، پاکستان ، ترکمنستان ، ایران و چین نیز برنامه ریزی شده است.

او روز یکشنبه به مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که آلمان آماده است تا از تلاش ها برای ادامه عملیات فرودگاه کابل پس از خروج ناتو حمایت کند.

ماس پیش از سفرش در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش های خروج از افغانستان تا به امروز همکاری با حضور تمامی شرکا بوده و اوضاع در افغانستان همچنان خطرناک و ناآرام است.

وی ادامه داد: نه فقط افغان‌ها بلکه کشورهای همسایه هم با چالش‌هایی روبرو هستند که می‌تواند برای آنها ایجاد شود. من با این هدف که تعهدات آلمان با پایان ماموریت نظامی این کشور در افغانستان پایان نمی‌یابد، به منطقه می‌روم.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت، همکاری باید بر دستیابی به توافق با همسایه‌های افغانستان درباره اینکه چطور آلمانی‌ها،‌ سایر نیروهای محلی و افغان‌ها می‌توانند به صورت ایمن به آلمان بروند، تمرکز داشته باشد. همچنین این گفتگوها شامل پیشنهاد به همسایه‌های افغانستان برای کمک به مقابله با بحران‌های بشری و پیامدهای اقتصادی ناشی از سقوط کابل است.

نخستین توقف ماس در ترکیه بود که نقش اصلی در اداره امور فرودگاه کابل و پذیرش مهاجران افغان دارد.

در همین حال، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با ماس گفت: آنکارا نمی‌تواند بیش از این موج جدید مهاجران را از افغانستان بپذیرد.

وی افزود: ما به اندازه کافی مسئولیت‌های اخلاقی و بشردوستانه خود را در مورد مهاجرت انجام داده‌ایم. اصلا جای بحث نمی‌ماند که ترکیه بیش از این مهاجر بپذیرد.

ترکیه بر اساس توافق ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا میزبان ۳.۷ میلیون مهاجر سوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha