به گزارش ایسنا، محمد فرجود در هفتمین جلسه شورای شهر تهران در ارائه گزارشی از عملکرد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: امروز در ارائه گزارش سازمان فاوای شهرداری تهران در چهار محور خدمات شهروندی در حوزه الکترونیک و هوشمندسازی، ایجاد زیرساختها در درون مجموعه شهرداری تهران، حکمرانی هوشمند و اثرات سامانه ها بر خدمات ارائه شده رویکردها را گزارش می دهم. این سازمان از سال ۴۷ تاسیس شده است و سال ۷۱ به عنوان سازمان کامپیوتری شهرداری تهران معرفی و از سال ۸۳ نیز نام این سازمان به نام سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گذاشته شد و در ادامه نیز در انتهای سال ۹۶ ماموریت حوزه شهر هوشمند به این سازمان واگذار و دبیرخانه شهر هوشمند تشکیل شد.
وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بخشهای مختلف فعالیتهای گستردهای دارد و سامانههای مختلفی را برای دسترسی شهروندان راهاندازی کرده است از جمله اینکه ۲۵ میلیون تبادل داده ای در بسترهای سازمان داریم، ۱۲۰ هزار بازدید روزانه از پرتال های شهرداری تهران داریم، ۱۰ میلیون تصویر در روز پردازش می کنیم، اتوماسیون شهرداری تهران روزانه فقط ۶۰۰ هزار ارجاع دارد و یک میلیون تراکنش کارت بلیت و ۵۰۰۰ نفر ساعت ویدیو کنفرانس داریم. در حال حاضر رویکرد ما در شهر از حوزه فناوری محور به ارائه خدمات هوشمند تغییر پیدا کرده است و تعداد سامانههایی که در این سازمان وجود دارد قابل قیاس با بسیاری از وزارتخانهها نیست.
فرجود ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش رویکرد حوزه فناوری به گونهای دیگر بود اما هماینک این رویکرد به سمت کیفیت زندگی مردم سوق داده شده است. شهر هوشمند به موضوعات مختلف از جمله محیط زیست، اداره بهتر شهر، حوزه حمل و نقل و ... توجه ویژهای دارد و همچنین برنامه تهران هوشمند از سال ۹۷ اجرایی و در دو فاز خواهد بود که فاز اول تا پایان سال ادامه خواهد داشت و فاز دوم که ۴ ساله است، ادامه خواهد داشت. همچنین در حال حاضر طرحها و پروژههایی تعریف شده که ادامه دارد و هر سال پروژه جدیدی به پروژه قبلی اضافه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۸ هزار قرارداد مختلف در سامانههای این سازمان ثبت شده است، گفت: سامانه دسترسی به اطلاعات، سامانه املاک، توسعه داشبوردهای مدیریت شهری، تبادل داده ها و خدمات بین دستگاهها، خدمات شهروندی در حوزه حمل و نقل شهری، شفافیت، شهری گردشگری و ... از جمله خدماتی است که توسط سازمان ارائه می شود. با افزایش قیمت ارز ورود تجهیزات مورد نیاز سازمان فناوری با مشکلاتی ایجاد شده است. متاسفانه در سالهای اخیر ما نیز با کاهش بودجه روبرو بودیم و مشکلاتی را برای ما در این بخش ایجاد کرده است.
وی به شیوه نوین وصول عوارض شهری و همچنین سامانه درآمد میدان مرکزی و سامانه مدیریت فضای سبز اشاره کرد و افزود: در کنار این سامانهها، سامانه ردیابی ناوگان عمومی، سیستم پایش و اعلام حریق ساختمان و همچنین راهاندازی شبکه بیسیم دیجیتال صورت گرفته است.
فرجود ادامه داد: دامنه فعالیتهای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تا زمستان ۱۳۹۸ شامل بیش از ۶۴ هزار دستگاه، حدود ۲۰ هزار و ۹۰ شبکه، حدود ۱۷۵۰کیلومتر فیبر نوری، بیش از ۲۲ هزار ترمینال VOIP، بیش از ۱۷۰۰ سرور مجازی، بیش از ۷۰ هزار کاربر و حدود ۲۸۰۰ ساختمان متصل به شبکه ارتباطی است.
وی با بیان اینکه رویکردی که نگاه فناوری به شهر را متفاوت میکند، رویکرد شهر هوشمند است، افزود: از گذشته در دورههای پیشین این موضوع در شهرداری مطرح بود و ما هم سعی کردیم که این رویکرد را ادامه دهیم. شهر هوشمند تنها به ICT ختم نمیشود و اثرات آن بر حوزههای مختلف از جمله سلامت، امید به زندگی، اشتغال و ... است. بیشترین نگاه در ۱۰ سال گذشته به شهر هوشمند فناورانه بوده اما درحال حاضر نگاه بیشتر روی کیفیت زندگی شهروندان است. رویکرد شهر هوشمند بیشتر انسان محورانه شده تا فناورانه. شهر هوشمند شهری است که بر مبنای داده مدیریت میشود و در ادامه باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد.
مدیرعامل سازمان فناوری شهرداری تهران درباره مشخصات شهر هوشمند، تاکید کرد: یک شهر هوشمند دارای ویژگیهای مدیریت شهر بر مبنای داده، استفاده از فناوریها و ابزارهای مرتبط برای ارتقاء کیفیت زندگی و مواجهه فعالانه، سریع و پیش گیرانه با چالشهای شهری است. فناوریها را باید برای حصول نتایجی نظیر سهولت در جابجایی، پایداری محیط زیست، ایمنی عمومی، کیفیت زندگی و رضایتمندی و تولید ثروت واشتغالزایی بکار گرفت.
وی ادامه داد: شهرهای بزرگ دنیا هم برحسب منابع رویکردها را انتخاب میکنند و برای رسیدن به شهر هوشمند از مسیرهای انتخابی پیش میروند. موسسه ایزو ۱۹ سرفصل برای شهر هوشمند معرفی میکند که شامل فرهنگ، انرژی، محیط زیست و ... است. به همین دلیل شهرها ناچار هستند بر مبنای منابع و اولویتها انتخاب کنند که قصد دارند وارد چه حوزهای شوند.
وی با بیان اینکه برنامهای که برای شهر تهران از سال ۱۳۹۷ طراحی شده داری فاز اول سه ساله و فاز دوم چهار ساله است، افزود: میدانیم که به علت عدم وجود مدیریت یکپارچه در شهر تهران، همه حوزهها در اختیار شهرداری نیست و طبیعتاً با نظر شورای راهبردی تهران هوشمند انتخاب کردیم که یک سری پروژههایی که بیشتر در اختیار شهرداری هستند انتخاب شوند و در فاز بعد به سمت افقهای توسعهای برود. فاز صفر شامل برنامه ریزی و فرهنگ سازی (۱۳۹۷) فاز اول شامل پروژههای اولیه و پایلوت و فاز دوم شامل توسعه افقی و مقایس پذیری (۱۴۰۱-۱۴۰۴) است.
فرجود تاکید کرد: لایه مرکزی سیاست گذاری است. لایه دوم یک سری اهرم ها برای شهر هوشمند دارد که شامل خدمات شهروندی و مشارکت شهروندان و نوآوری شهری است. لایه سوم نیز حوزه های عملیاتی است. پروژههای تهران هوشمند شامل شهروند هوشمند و دیجیتالی، تهران نوآور، مدیریت هوشمند حمل و نقل درون شهری، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند و تحول دیجیتالی شهرداری تهران است.
انتهای پیام
نظرات