به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفیگل پیش از این محورهای برنامههای کاری خود را مبنی بر "تحول در نظام آموزشی رشتههای مختلف و بازنگری در برخی رشتههای دانشگاهی در راستای نیازهای صنعت و جامعه کشور با در نظر داشتن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی"، "توجه ویژه به کیفیت محتوای آموزشی از نظر کاربردی بودن برای صنعت و جامعه کشور"، " تحول و توسعه در رشتههای علوم انسانی با توجه به فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی"، "متناسب کردن ظرفیت پذیرش دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی جهت رفع نیازهای صنعت و جامعه " و " تاکید برتوسعه همکاریهای بینالمللی با رویکرد تسهیل و رفع موانع موجود در همکاریهای علمی با جهان اسلام، تبادل استاد و دانشجو و افزایش فرصتهای مطالعاتی و استفاده از پتانسیل کشورهای اسلامی و گروه D۸"، "تقویت هرم هیأت علمی با توجه به نیازهای موجود و ایجاد زمینههای مناسب جهت ارتقاء آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی بر مبنای تولید علم و فناوری (موضوع بند ۲-۳ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی)"، "بستر سازی جهت تاسیس رشتههای ضروری جدید و محدود کردن رشته های غیر ضرور و ناکارآمد"، "اصلاح آیین نامههای آموزشی موجود بر مبنای تقاضای اجتماعی براساس بند اول نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی" و " توسعه آموزش پژوهش-محور و پژوهش آموزش-محور" اعلام کرده بود.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری همچنین در گفتگو با ایسنا؛ سیاستهای آتی این وزارتخانه را در خصوص حذف کنکور، نحوه آموزش دانشجویان، استقلال دانشگاهها، طرح ساماندهی مراکز و موسسات آموزش عالی، فعالیت تشکلهای دانشجوبی و شاخصهای انتخاب روسای دانشگاهها اعلام کرد.
زلفیگل در جریان جلسه علنی مجلس ضمن تشریح برنامههای خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در پاسخ به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات کشور دارا بودن رتبه اول در منطقه است. برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی میکند. برخی از سالها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است؛ باید قدر دانشمندان و دانش پژوهان خود را بدانیم. رهبری بارها به موفقیت علمی کشور افتخار کردند؛ نباید به خود اجازه دهیم تا نتیجه دستاوردهای دانشمندان را زیر سوال ببریم. هم علم و هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است اما باید بدانیم که زیربنای فناوری علم است که حاصل زحمات اساتید و دانشجویان کشور است.
وی با بیان اینکه "تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد"، خاطرنشان کرد: ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، کاربردی و توسعهای. تاکنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است که خروجی آن نیز مقالات علمی است اما اگر میخواهیم تقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور کند باید به سراغ تحقیقات کاربردی برویم. اگر به بنده اعتماد کنید برای ایجاد نظامهای سنجش و انگیزشی جهت ترغیب دانشمندان برای انجام پژوهشهای مبتنی بر نیازهای جامعه گام برخواهم داشت. استادان و دانشجویان ما مقصر نیستند بلکه کار خود را به درستی انجام دادند. تاکنون قوانین و مقررات ما بوده که این اجازه را به آنها نداده که به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه از پتانسیل هیئتهای امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد گفت: در حال حاضر تراز ظرفیت قانونگذاری هیئتهای امنا استفاده میشود که بعد نظارتی آنها را هم فعال خواهیم کرد.
زلفیگل در رابطه با بخش آموزش گفت: مشکل موجود در جامعه عدم توزیع متوازن استعدادها در رشتههای مختلف تحصیلی است و در حال حاضر استعدادها به طور متناسب توزیع نمی شود که در آینده مشکل ایجاد میکند. در رشتههای علوم انسانی تقاضا کم شده در صورتی که پایه و اساس علم رشته های علوم انسانی و پایه است که این بخش سیاستهای فرابخشی لازم دارد که با تعامل و کمک بخش های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت و وزارت علوم و... باید چاره ای اندیشید چون این بخش نیاز به عزمی فرابخشی دارد.
وی گفت: از جمله مشکلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصل ها و نادیده گرفتن توانایی ها است که باید به روز رسانی شود. همچنین باید آموزش های مهارتی را جدی بگیریم و در این راستا دانشگاه های علمی- کاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود که باید در کل کشور آنها را توسعه داد.
وی افزود: جزء برنامههای من است که برای موسسه پژوهش و آموزش عالی تعریف جدیدی تهیه کنم. باید بدانیم که دانش آموخته های ما بعد از اتمام تحصیلاتشان کجا شاغل هستند. وزارت علوم باید سرلوحه باشد.
زلفیگل یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر در آموزش عالی توجه ناشایست به تحقیقات بین رشتهای است که باید سیاستگذاری خاصی انجام گیرد و حتماً در دستور کار ما قرار دارد.
وی افزود: ما برای رشته ها ماموریت عام و خاص تعریف نکردهایم و سعی میکنیم برای آنها مأموریت عام و خاص تعریف کنیم تا از لحاظ علمی و دانش در دنیا همچون خورشیدی بدرخشیم.
زلفیگل در رابطه با برنامههایش در بخش فناوری گفت: خوشبختانه پارکهای علمی و فناوری توسعه خوبی داشتهاند اما نهایت تلاشمان را داریم که در برنامه هفتم توسعه کشور خلأهای قانونی موجود برای توسعه آنها را اصلاح کنیم و امکان حفظ و حمایت ویژه از بخش فناوری و دانش پایه ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که الان در زمینه فن آوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید شرکتهای دانش بنیان را تایید کند.
وزیر علوم تاکید کرد: ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که در دستور کار ما خواهد بود.
وی در رابطه با برنامه ها برای بخش فرهنگی گفت: واقعیت این است که علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم و اگر میخواهیم فناوری کشورهای مسلمان، ایران را الگوی خود قرار دهند باید دانش و فناوری را توسعه دهیم و همچنین باید از انجمن های فرهنگی نهایت استفاده را کنیم.
وی پس از پایان جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور اعلام کرد که "با رای اعتماد ارزشمند نمایندگان مجلس شورای اسلامی امانت سنگین مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر دوش این خادم همه مردم عزیز و گرامی ایران عزیز قرار گرفت."
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی گل متولد سال ۱۳۴۵ در روستای صالحآباد از حومه شهرستان آشتیان استان مرکزی بوده و دانش آموخته دکتری شیمی آلی از دانشگاه شیراز و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان است.
قائم مقام معاون اول رئیس جمهور در بنیاد نخبگان در دولت نهم، عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعدادهای درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی دانشکده علوم پایه، ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر و نایب رئیس انجمن شیمی ایران (به صورت انتخابی به مدت چهارده سال که اکنون ادامه دارد) از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی کشور است.
دریافت نشان درجه ۲ پژوهش، رتبه اول جشنواره بین المللی خوارزمی، انتخاب به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشوری، کسب رتبه شیمیدان برجسته، دانشمند یک درصد ISI، برنده جایزه علامه طباطبایی(ره) بنیاد ملی نخبگان، انتخاب به عنوان دانشمند برگزیده کشورهای اسلامی و تألیف کتب و مقالات متعدد علمی و پژوهشی بینالمللی از جمله موفقیتهای علمی وی است.
انتهای پیام
نظرات