با افزایش تحریمهای ظالمانه غرب و پشت کردن شرکتهای خارجی به صنعت نفت ایران، فعالیت ادوات بارگیری نفت خام در کشور با مخاطرات زیادی روبهرو شدند. یکی از مهمترین این تجهیزات، بازوی بارگیری نفت خام است که نبود آن به معنی قفل شدن صادرات نفت از کشور است.
با توجه به حساسیت این موضوع، ماموریت ساخت و بومیسازی تکنولوژی ساخت اولین بازوی بارگیری نفت خام کشور به جهاد دانشگاهی واگذار شد و پس از سالها مطالعه، طراحی و به روزرسانی، این ابزار استراتژیک در آذر سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید.
جانشین رئیس پایانه نفتی خارگ در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شرکت پایانه های نفتی ایران دارای ۳ پایانه اصلی در سطح کشور است که پایانه نفتی خارگ به عنوان بزرگترین آن و صادر کننده بیش از ۹۵ درصد نفت خام کشور شناخته میشود.
عباس غریبی افزود: پس از مواجهه کشور با تحریمهای خارجی، تامین قطعات یدکی بازوهای بارگیری موجود که بیشتر ساخت شرکتهای انگلیسی و فرانسوی هستند با مشکل روبهرو و تامین قطعه و پشتیبانی فنی این شرکتها مختل شد.
وی بازوهای بارگیری را یکی از ابزار استراتژیک پایانه های نفتی نامید و خاطرنشان کرد:با دانش فنی کارکنان شرکت پایانه های نفتی، پروژه ساخت نخستین بازوی بارگیری نفت که ابزاری خاص و یگانه در صنعت نفت می باشداست کلید خورد و کلیه مراحل طراحی، نصب و راه اندازی آن از سوی جهاد دانشگاهی به مرحله اجرا رسید.
جانشین رئیس پایانه نفتی خارگ با مقایسه این بازوی بارگیری با نمونه های خارجی آن گفت: این ابزار علاوه بر دارا بودن قابلیتهای نمونه های خارجی، از نظر قابلیت تعمیرات اساسی نیز بسیار ساده است و ما میتوانیم این تجهیز را حتی در زمان فعالیت، تحت تعمیرات اساسی ببریم.
غریبی یادآور شد: با توجه به انحصار این دانش برای چند شرکت اروپایی و آمریکایی، کسب این موفقیت برای کشورمان بسیار بینظیر است و با ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و استفاده از توانمندی متخصصان جهاد دانشگاهی به این موفقیت نائل شدیم.
جانشین رئیس واحد تعمیرات مکانیک پایانه نفتی خارگ نیز با اشاره به انحصاری بودن این تکنولوژی گفت: با افزایش تحریمها بر کشورمان، تامین قطعات برای تجهیزات حساس مثل ابزار بارگیری و تجهیزات اندازه گیری غیر ممکن شد، چرا که انحصار ساخت قطعات، تجهیزات و ابزار یدکی در اختیار چند شرکت محدود است که به کشورمان خدماتی ارائه نمی کردند.
محمد حیدرزاده بیان کرد: با توجه به این موضوع دو رویکرد پیش روی ما قرار داشت که رویکرد اول، حفظ تاسیسات موجود با ساخت قطعه به قطعه آنها بود. از سوی دیگر، استراتژی بلند مدتتری نیز اتخاذ شد و آن هم ساخت یک بازوی بارگیری با استفاده از توان داخلی بود.
وی با اشاره به ویژگیهای بازوی بارگیری نفتی ساخته شده از سوی متخصصین جهاد دانشگاهی تصریح کرد: تمام مراحل طراحی و بیش از ۸۰ درصد از قطعات این ابزار بهطور کامل ساخت داخل کشور است و مابقی تجهیزاتی هم خریداری و به مجموعه اضافه شده، تجهیزاتی است که قابل تعویض است و تحریم ها آسیبی به آن وارد نخواهد کرد. تولید و بومی سازی این بخش از قطعات نیز در دستور کار قرار دارد.
جانشین رئیس واحد تعمیرات مکانیک پایانه نفتی خارگ اظهار کرد: برای این پروژه حدود ۴ الی ۵ سال مطالعات اولیه انجام شده است، پس از مراحل طراحی آغاز شد و با گذشت ۲ سال، ساخت آن به پایان رسید. در حال حاضر نیز این ابزار بیش از ۲ سال است که نصب شده و در حال بهره برداری است.
انتهای پیام
نظرات