• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052517643
  • خبرنگار : 71402

هشدار ژنرال‌ ارشد آمریکایی نسبت به احیای گروه‌های تروریستی با بازگشت طالبان

هشدار ژنرال‌ ارشد آمریکایی نسبت به احیای گروه‌های تروریستی با بازگشت طالبان

ژنرال ارشد ارتش آمریکا هشدار داد که فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت حاکمیت طالبان ممکن است تهدید احتمالی گروه‌های تروریستی در حال احیا در این کشور را تسریع کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این هشدارها را در گفتگوی تلفنی روز یکشنبه با رهبران کنگره درخصوص بحران افغانستان میان مقام‌های ارشد دولت بایدن و یک گروه دو حزبی از کنگره مطرح کرد.

این نظامی عالی‌رتبه آمریکایی گفته است ارزیابی‌های پیشین مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی ممکن است دوباره ظرف دو سال ظهور کنند احتمالا تغییر کند و جدول زمانی آن جلوتر آید.

ژنرال میلی در پاسخ به سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام مبنی بر اینکه آیا ظهور دوباره طالبان منجر به بازنگری در این ارزیابی خطر میشود، گفت: بله، به نظر من جدول زمانی دو ساله کوتاه‌تر خواهد شد.

ارزیابی خطر کنونی ماه ژوئن اعلام شد و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به سناتورهای کشورش گفت که او احتمال اینکه گروه‌های تروریستی راهی برای بازگشت به افغانستان پیدا کنند "متوسط" میداند. لوید آستین در آن زمان گفت: من احتمال آن را متوسط ارزیابی میکنم. احتمالا آنها به دو سال زمان نیاز داشته باشند تا قابلیت خودشان را توسعه دهند.

این مساله که آیا بازگشت ناگهانی طالبان به قدرت ممکن است منجر شود که افغانستان بار دیگر به عنوان سکوی گروه‌های تروریستی برای حمله به آمریکا تبدیل شود، جزو گفتمان این روزهای بحران کنونی در واشنگتن است. این حضور اردوگاه‌های القاعده در افغانستان در زمان حملات تروریستی یازده سپتامبر بود که موجب جنگ ۲۰ سال پیش آمریکا در افغانستان شد.

کمتر از یک هفته پس از یک ارزیابی نظامی که پیش بینی کرد کابل احتمالا ظرف سی روز به دست طالبان می‌افتد، جهان روز یکشنبه شاهد تصاویر بهت آور حضور شبه نظامیان آن در دفتر رئیس جمهوری افغانستان و جمعیت زیادی از افغان‌ها و خارجی‌ها بود که تلاش میکردند برای فرار از این کشور سوار هواپیماها شوند.

یک مقام مطلع گفت با توجه به تحولات کنونی، مقام‌ها گمان می کنند که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده ممکن است سریعتر از انتظار رشد کنند.

مقام‌های دولت بایدن در تماس روز یکشنبه با سناتورها که ژنرال میلی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در میان آنها بودند، گفتند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حال ایجاد یک جدول زمانی جدید بر پایه تهدیدهای در حال ظهور هستند.

مقام‌های اطلاعاتی کنونی و سابق آمریکا روز یکشنبه از خود مقابل انتقاداتی مبنی بر ناکامی این آژانس‌ها در پیش بینی سرعت سقوط کابل دفاع کردند.

یک مقام اطلاعاتی ارشد با بیان اینکه تصرف سریع به دست طالبان همواره یک احتمال بود، گفت: طالبان در پیشروی خود با مقاومت اندکی رو به رو شد. ما همیشه واقع بین بودیم که این احتمال وجود دارد و شرایط تاکتیکی میدانی اغلب به سرعت شکل می‌گیرد.

اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود به چنین نتیجه‌ای اشاره نکرد و گفت "این احتمال که طالبان بر هر چیزی تسلط یافت و صاحب کل این کشور شود، کاملا بعید است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha