• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400052416966
  • خبرنگار : 50211

مصرف گاز خانوارهای ایرانی در حد مصرف یک کشور ۷۵۰ میلیون نفری است

مصرف گاز خانوارهای ایرانی در حد مصرف یک کشور ۷۵۰ میلیون نفری است

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی اظهار کرد: در این استان پوشش گاز در سطح خانوار شهری بطور کامل و صد درصدی عملیاتی شده و در خانوارهای روستایی نیز سطح پوشش حدود ۹۸ درصد است و بطور کلی سطح پوشش گاز در استان مرکزی معادل ۹۹.۸ درصد است و جزو استان های سبز محسوب می‌شویم.

محمدرضا سمیعی در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز خبرنگار گفت: در مقاطعی از سال چالش‌هایی در حوزه گازرسانی صورت می‌گیرد و محدودیت‌هایی به سبب تعمیرات اعمال می‌شود که لازم است اطلاع‌رسانی شود تا رفتار مردم در مواجهه با بحران های احتمالی پیش رو ملایم سازی شود، لذا رسانه ها در اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی مصرف نقش بسزایی دارند.

وی در خصوص فرهنگ سازی مصرف انرژی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر فرهنگ مناسبی در حوزه مصرف انرژی و بخصوص گاز نداریم و میزان مصرف سرانه ما چندین برابر متوسط جهانی است، به طوری که مصرف خانگی گاز در کشور ما معادل با یک کشور ۷۵۰ میلیون نفری یعنی حدود ۹ برابر استاندارد جهانی است. با توجه به اینکه بخش عمده این میزان مصرف به فرهنگ مصرف برمی‌گردد، لازم است فرهنگ مصرف درست را برای مردم تبیین کنیم. اگر این فرهنگ سازی صورت گرفته و بازتاب داده شود، می‌تواند در کاهش هدررفت سرمایه ملی موثر باشد.

سمیعی ادامه داد: میانگین دمای مناسب در فصل سرد سال در اماکن مسکونی کشور بین ۱۸ تا ۲۲ درجه تخمین زده شده است در حالیکه در بیشتر این اماکن میانگین دما به بالای ۲۶ درجه می‌رسد. با توجه به این رقم، هر فرد می‌تواند بدون تحمل سختی با هر یک درجه کاهش دمای محیط حدود ۶ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند. با صرفه جویی ۵ تا ۶ درجه حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: در سال گذشته، استان مرکزی حدود هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده است. میزان مصرف روزانه ۱۹ تا ۲۲ میلیون متر مکعب است که یک سوم این میزان یعنی ۶ تا ۸ میلیون مترمکعب را نیروگاه برق شازند مصرف می‌کند. گفتنی است ۷۰ درصد از برق استان را صنایع مصرف می‌کنند که ۳۰ درصد آنرا نیروگاه برق شازند مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های شبکه گاز نیز فاقد استهلاک است و تعمیرات دوره ای روی آنها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: میزان پرت گاز استان با وجود سرقت گاز و نشتی‌های اجتناب ناپذیر و مصارف گازهای عملیاتی در بخش تزریق گاز به شبکه‌ها در سطح مطلوب و استاندارد است و درصدپایینی از هدررفت را داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha