• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400052316122
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برگزاری آزمون جامع دکتری در جولان موج پنجم کرونا

برگزاری آزمون جامع دکتری در جولان موج پنجم کرونا

ایسنا/اصفهان آزمون جامع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد مانند دیگر آزمون‌های سراسری که هر سال در کشور برگزار می‌شود، تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفت و پس از تعویق چند باره بر اساس آخرین اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، قرار است در تمام واحدهای این دانشگاه حداکثر تا پایان هفته نخست شهریورماه برگزار شود.

این آزمون که مختص دانشجویانی است که واحدهای درسی نظری خود را گذرانده و در آستانه وارد شدن به مرحله پژوهشی دوره دکتری و شروع رساله خود هستند، قرار بود خردادماه امسال برگزار شود که پس از چند بار تعویق در نهایت اواخر تیرماه در برخی واحدهای دانشگاه آزاد در شهرهای زرد و نارنجی برگزار شد و برگزاری این آزمون در شهرهای قرمز بار دیگر به تعویق افتاد و مقرر شد واحدهای دانشگاهی که به دلیل وضعیت قرمز کرونا، زمان برگزاری آزمون جامع آن‌ها به تعویق افتاده، حداکثر تا پایان هفته اول شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به برگزاری آزمون جامع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اقدام کنند.

در این آزمون میزان توانایی علمی دانشجویان سنجیده شده و تنها در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند، تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد را ادامه دهند و معمولاً دو بار در سال (بسته به وجود دانشجویان در نیمسال اول) برگزار می‌شود. در بازنگری آیین‌نامه موضوع میزان تأثیر آزمون کتبی و مصاحبه در دست بررسی است که پیش‌بینی می‌شود میزان تأثیر آزمون کتبی ۵۰ درصد و مصاحبه نیز ۵۰ درصد باشد. در گذشته میزان تأثیر آزمون کتبی در آزمون جامع دکتری تخصصی دانشجویان این دانشگاه ۷۰ درصد و میزان تأثیر مصاحبه ۳۰ درصد بوده است.

اکنون که کمتر از دو هفته تا فرارسیدن زمان اعلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری آزمون جامع دکترا باقی‌مانده نگرانی دانشجویان دوره دکتری و خانواده‌های آنها در پی شدت گرفتن وضعیت کرونا در کشور هم بیشتر شده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد خواستار تعویق این آزمون به دلیل شرایط کرونا در کشور بودند که این امر محقق نشد و در نامه‌ای خواستار جایگزینی میانگین نمرات به جای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به نمایندگان مجلس، وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس‌جمهور شدند. پیشتر دانشجویان اعتراض خود را به صورت تماس تلفنی با مسئولان و انتشار مطلب در فضای مجازی و خبرگزاری‌های مختلف و ... مطرح کرده‌اند.

خواستار جایگزینی میانگین نمرات به جای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد هستیم

یکی  از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مطالبه جایگزینی میانگین نمرات به جای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، می‌گوید: افزایش شدت بیماری کرونا در این روزها جان تعدادی از هم‌وطنان ما را گرفته که دلیل اصلی آن رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و تجمع‌ها و رفت‌وآمدها بوده و شیوع مجدد ویروس باعث بروز فشارهای روانی و مالی برای همه مردم شده است. در این بین، جایگزین کردن معدل نمرات دوره آموزشی به جای آزمون جامع دکتری می‌تواند راهگشای ادامه فرآیند تحصیل دانشجویان باشد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: در این میان با مخالفت مسئولان دانشگاه و اصرار به برگزاری آزمون کتبی در این شرایط وخیم مواجه شدیم. از آنجایی که دفاع از پایان‌نامه دکتری خود دلیلی قوی برای داشتن سطح دانش در این مقطع است، از مسئولان این درخواست را داریم با رعایت حال دانشجویان و توجه به بلاتکلیفی‌های متعدد ایجادشده و انتظار شرکت در این آزمون ظرف مدت دو هفته از ابلاغ بخشنامه‌ها و... دستور دهند معدل نمرات ترم‌های گذشته جایگزین نمره این درس شود.

این دانشجوی دکتری توضیح می‌دهد: در شرایط کنونی روال‌های آموزشی، قوانین و... تغییر داشته، اما برای حل این موضوع تصمیمی که دوجانبه بوده و شرایط فعلی دانشجویان و زندگی آن‌ها را درک کند، گرفته نشده که امیدواریم با تدبیر مسئولان این موضوع نیز مرتفع شود.

دانشجوی دیگری که تیرماه در این آزمون شرکت کرده نیز به ایسنا می‌گوید: واحد دانشگاهی ما با وجود نارنجی بودن شرایط کرونا، آزمون را برگزار کرد. باوجود ترسی که از بیماری داشتیم معتقدم برگزاری سریع‌تر آزمون به نفع دانشجو بود، زیرا استرس از روی دوش دانشجو برداشته می‌شود. بیشتر دانشجویان دکتری شاغل هستند و ادامه‌دار شدن شرایط بلاتکلیفی برای برگزاری امتحان اصلاً مناسب نیست.

او بابیان اینکه هنوز نمره این آزمون اعلام‌نشده است، در خصوص شرایط برگزاری آزمون، می‌افزاید: بنا به اعلام دانشگاه آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و باید بگویم که همه در جلسه آزمون ماسک داشتند.

برگزاری آزمون حضوری، تبعات جبران‌ناپذیری دارد

اما دانشجوی دیگری که خواستار تعویق و برگزار نشدن این آزمون در شرایط بحرانی حال حاضر است، به ایسنا، می‌گوید: زمانی که کرونا وارد کشور شد، دانشگاه آزاد آخرین مرکزی بود که امتحانات پایان‌ترم را مجازی کرد، البته این موضوع پس از پیگیری ستاد کرونا انجام شد.

او می‌افزاید: با توجه به اوج‌گیری کرونا در این روزها و انتشار آمارهای نگران‌کننده از میزان ابتلا و مرگ میر ناشی از کرونا، برگزاری هرگونه آزمون حضوری، تبعات گسترده و جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و جرقه ایجاد بحرانی جدید در ابتلای دانشجویان دانشگاه‌ها به جهش‌های نو و خطرناک ویروس کرونا است.

دانشجوی دیگری هم که ترس از کرونا خیلی بر او غلبه کرده می گوید: شرایط این روزها نسبت به ماه های گذشته خیلی خطرناک تر شده، واقعا چه دلیل و اصراری به برگزاری آزمون در این شرایط هست؟ یک دانشجو از یک استان دیگر، سه روز به استانی دیگر برود و با جان خود بازی کند، برای امتحانی از دروس تکراری؟؟ این اصلا منطقی نیست.

او با انتقاد از اینکه چرا کرونا و این وضعیت عادی تصور می شود، ادامه می دهد: همه در خانواده هایشان درگیر کرونا هستند و در این شرایط بحرانی امتحان جامع یک ضرورت نیست و می توان میانگین نمرات را جایگزین آن کرد.

دانشجویان استرس را از خود دور کنید

دانشجوی دیگری نیز از تجربه خود در برگزاری آزمون در این شرایط به ایسنا، می‌گوید: به تمام دانشجویان دکتری یک توصیه و یا یک پیشنهاد دارم. شب قبل از آزمون استرس خیلی بالایی داشتم و بیشتر از همیشه بود؛ به طوری که شب نتوانستم بخوابم و ذهن و مغزم بسیار خسته بود. این مسئله تا حدی اذیتم کرد و کارایی معمول من را پایین آورد، ازاین‌رو به همه توصیه می‌کنم استرس را از خود دور کنند.

او با تأکید بر اینکه آزمون جامع نیز آزمونی مانند بقیه آزمون‌های طول دوران تحصیل است، ادامه می‌دهد: در روز آزمون صندلی‌ها بافاصله مناسب چیده شده بود، تهویه مناسب بود و همه چیز برای یک آزمون فراهم بود، اما من مثل همیشه نبودم که دلیل آن استرس بیش از حدی است که قبل از آزمون به خودم تحمیل کردم. ما دانشجویان این مدت از آزمون جامع یک غول ترسناک ساختیم که یا به خاطر بیماری و یا حتی استرس‌های خود آزمون بود.

این دانشجو می‌افزاید: به دوستانی که آزمون دارند پیشنهاد می‌کنم در روزهای باقی مانده به مطالعه درس هایشان بپردازند و حتی توصیه می‌کنم به صحبت‌ها و اخبار کرونا خیلی توجه نکنند. ما نه مسئول هستیم و نه کاری در این مورد از دستمان بر می‌آید. تا روز آزمون مطالعات معمول را داشته باشید، خیلی پیگیر زرد و قرمز و تعطیل شدن‌ها نباشید، چون فقط استرس را افزایش می دهد. اگر ذهنم در روز آزمون خسته نبود حتماً نتیجه بهتری داشتم.

در پیگیری‌های ایسنا از معاونت‌های دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان، مسئولان معتقدند که دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم ازجمله واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مجری قوانین تصویب‌شده در ستاد مرکزی کشور هستند و باید سازوکار اجرای قوانین به واحدها اعلام و درنهایت بر اساس آن اقدام شود. اما تا این لحظه تصمیمی مبنی بر تعویق و یا مطالبه‌ای که دانشجویان مطرح کرده‌اند، اعلام‌نشده و واحدهای دانشگاه آزاد رویه قبل را اجرایی می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha