• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400051913435
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

گرانی با گرانفروشی متفاوت است

گرانی با گرانفروشی متفاوت است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گران‌فروشی و گرانی باید از یکدیگر تفکیک شوند، گفت: مهم‌ترین دلیل تخلف واحدهای صنفی بازدارنده نبودن جریمه‌های موجود در این حوزه است.

غلامرضا قائدامینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات صورت گرفته با بحث گرانفروشی، اظهار کرد: در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری روزانه یک تا دو اکیپ، در شهرستان‌هایی مانند بروجن معمولا سه اکیپ و در شهرکرد تعداد پنج تا شش اکیپ بازرسی وجود دارد که علاوه‌بر انجام بازرسی‌های کلی از بازار، رسیدگی به شکایت‌های مردمی که از طریق شماره ۱۲۴ دریافت ‌می‌شود را دنبال می‌کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: رسیدگی به وضعیت توزیع کالاهای بحران‌دار نیز در اولویت قرار دارد، برای مثال درحال حاضر در بازار خرید و فروش سیمان مشکلاتی وجود دارد و یا مشکلات مربوط به بازار مرغ که طی ماه‌های اخیر وجود داشت، همچنین برخی مواقع روغن خوراکی و یا روغن موتور دچار بحران می‌شوند که در اینصورت این موارد جزو اولویت‌های رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در حوزه آرد و نان نیز به صورت ویژه در خصوص خرید گندم و کیفیت آن، تولید و کیفیت آرد، چرخه توزیع آن، تبدیل آرد به نان و قیمت آن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها باتوجه به شیوع بیماری کرونا بازرسی‌ها صورت می‌گیرد که برای این امر بازرسان مخصوص در نظر گرفته شده است.

قائدامینی عنوان کرد: برای هر یک از گروه‌های کالایی مختلف، بازرسان خاصی وجود دارد که تخصص لازم و اطلاعات کافی در این زمینه دارند، همچنین آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کرده‌اند، برای مثال در بروجن دو بازرس مخصوص آرد و نان وجود دارد، در سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری نیز به همین صورت است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اما در برخی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری مانند شهرکرد به دلیل کمبود نیرو، بازرسان نظارت‌های کلی را انجام می‌دهند، البته در شهرستان شهرکرد سه اکیپ مخصوص آرد و نان وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه قاچاق کالا نیز اداره ویژه‌ای در معاونت بازرسی وجود دارد که بازرسان مشخصی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده و کالاهای قاچاق جمع‌آوری می‌شوند، در حال حاضر جمع‌آوری و برخورد با کالاهای بدون شناسه خارجی در دستور کار قرار دارد.

قائدامینی با اشاره به اینکه گران‌فروشی و گرانی باید از یکدیگر تفکیک شوند، یادآور شد: متاسفانه طی روزهای اخیر قیمت میوه و تره‌بار افزایش داشته است، همچنین قیمت روغن موتور با مصوبه دولت افزایش پیدا کرد، بخش زیادی از افزایش قیمت میوه به دلیل هزینه حمل و نقل آن است، برخی کالاها در این حوزه مانند هویج که مورد اعتراض نیز واقع شد به دلیل سودمندی آن برای بیماری کرونا و مصرف بالای آن با افزایش قیمت رو به رو شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت طرح نظارت بر مصالح ساختمانی به دلیل افزایش تقاضا در این بازار در دستور کار قرار گرفته است، همچنین باتوجه به شرایط فصل طرح‌های خاصی اجرا می‌شود و بازرسان نظارت بر حوزه‌های مختلف را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: درمجموع بازرسی‌ها سازماندهی‌شده و در گروه‌های کالایی مشخص انجام می‌شود، طرح‌های نظارتی نیز برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، آغاز سال نو و ماه رمضان در نظر گرفته شده است.

قائدامینی تاکید کرد: از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه نظارت از ۱۹ هزار و ۶۷۲  واحد صنفی صورت گرفت که طی این مدت ۱۲۰۰ مورد تخلف در قالب ۱۰۵۶ پرونده به ثبت رسید و به تعزیرات حکومتی ارسال شد، از این تعداد پرونده تخلف تعداد ۲۰۵ مورد مربوط به گران‌فروشی، ۴۱ مورد کم‌فروشی و ۴۱۰ مورد نیز مربوط به تخلف درج نکردن قیمت بر کالا می‌شود، همچنین ارزش ریالی این پرونده‌ها حدود ۱۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کشف ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد قاچاق یکی از کشفیات مهم این سازمان بود که این تعداد کیسه آرد از سایر استان‌ها جمع‌آوری شده و در شهرکرد کشف و ضبط شد.

وی درخصوص علت نبود برچسب قیمت در برخی کالاها و فروشگاه‌ها، گفت: مهم‌ترین دلیل این موضوع بازدارنده نبودن جریمه‌های موجود در این حوزه است، برای مثال در صورتیکه در یک واحد صنفی مانند فروشگاه لوازم خانگی و یا مصالح ساختمانی حدود ۱۰ یا ۲۰ میلیارد تومان جنس موجود باشد و اتیکت قیمت نداشته باشد ۹۶ هزار تومان جریمه می‌شود و مسلما این میزان جریمه درصورت تکرار در مدت زمان کوتاه نیز نمی‌تواند بازدارنده باشد.

قائدامینی افزود: در حوزه میوه و تره‌بار افزایش قیمت حمل و نقل یکی از مهم‌ترین علل گرانی است، درخصوص پوشاک نیز متاسفانه چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌هایی است که در این حوزه فعال نیست و به جز کارخانه حجاب واحدهای تولیدی بزرگ در آن وجود ندارد و پوشاک موجود در استان معمولا از عمده فروشان موجود در سایر استان‌ها تهیه می‌شوند و به دلیل وجود واسطه زیاد افزایش قیمت بالایی پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha