• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400051308851
  • خبرنگار : 50165

گزارش فرمانداران از سیلاب اخیر در شهرستان‌های زنجان

گزارش فرمانداران از سیلاب اخیر در شهرستان‌های زنجان

ایسنا/زنجان فرماندارن چند شهرستان استان زنجان در رابطه با خسارات سیلاب اخیر در جلسه ستاد بحران گزارش دادند.

شامگاه دیروز (۱۲ مردادماه) جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان تشکیل شد و فرمانداران در آن به ارائه گزارش پرداختند.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به خسارت سیل به سه روستا در منطقه قره‌پشتلو، عوامل انسانی را عامل بروز این سیل دانست و اظهار کرد: دخالت عوامل انسانی در محیط سبب آب‌گرفتگی معابر روستایی، سرریز شدن کانال، وارد شدن آب به خانه اهالی، تلف شدن دام و ... شد.

رضا عسگری با بیان اینکه در رابطه با احداث کانال، مقاومت‌هایی شده بود که انتظار می‌رود متخلفان در صورت تکرار به مراجه قضایی معرفی شوند، ادامه داد: در روستای بهرام‌بیگ قرارگاه محرومیت‌زدایی کانالی را حفر کرده بود ولی به دلیل لوله‌گذاری نادرست اهالی، سیل ایجاد شد، به همین دلیل نیاز است که پروژه‌های آبخیز و آبخوانداری در این منطقه اجرا شود.

وی افزود: در این روستا خانه‌ها در مسیر سیلاب ساخته شده و طغیان آب می‌تواند به راحتی به خانه‌های بسیاری آسیب بزند و این مهم به دلیل رها شدن مسیل‌ها اتفاق افتاده و حال مسیل‌هایی که در بستر رودخانه هستند به تصرف خانه، باغ و حتی دامداری‌ها درآمده است.

در ادامه این جلسه، فرماندار شهرستان ماه‌نشان نیز از تحت تاثیر قرار گرفتن ۱۶ روستای این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم از آسیب‌های سیلاب خبر داد و اظهار کرد: در هفت روستا مسیرهای مواصلاتی و مساکن روستایی آسیب دیدند.

جلیل جزونقی ادامه داد: در این شهرستان راه‌های مواصلاتی، باغات، مزارع و استخرهای پرورش ماهی بیشترین خسارت را متحمل شد.

وی افزود: ۶۲ روستای این شهرستان استعداد سیل‌خیزی و ۳۵ روستای آن بر روی گسل قرار دارند و با توجه به توپوگرافی شیب‌دار، منطقه حوضه آبریز بالادست خوبی داشته و ایجاد پروژه‌های آبخیز و آبخوان‌داری اهمیت بالایی دارد.

فرماندار ایجرود نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت آب شرب روستای گلابر، اظهار کرد: بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، شبکه آماده پمپاژ بوده و به محض رفع کدورت آب، به شبکه پمپاژ می‌شود ولی متاسفانه تعداد تاسیساتی زیرساختی در داخل روستا از بین رفته است.

باب‌الله فتحی ادامه داد: اثاثیه ۲۳ حانوار بین ۱۰ تا صد درصد از بین رفته و برآورد می‌شود که به ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغات نیز آسیب وارد شده است. همچنین ۶ دهنه چاه نیز از این سیل خسارت دیده‌اند.

وی افزود: در مسیر رودخانه‌ها نیاز به آزادسازی بستر رود است و خوشبختانه مردم منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که دخالت‌های انسانی سبب بروز حادثه شده و امید است که دوباره شاهد ساخت و ساز در مسیر رودخانه نباشیم.

ایوب بیگدلی، فرماندار شهرستان خدابنده در این جلسه از آسیب دیدن خانه‌ها در مسیر بزینه‌رود خبر داد و گفت: سه روستا به دلیل تعرض کشاورزان به مسیر رودخانه دچار آب‌گرفتگی شدید شده و ۳۰ درصد محصولات کشاورزی نیز بیش از ۵ میلیارد تومان خسارت دید.

وجیه‌الله نوروزی، فرماندار شهرستان ابهر نیز گزارشی از خسارت ۷ میلیارد تومانی به مزارع، آسیب سیل به ۱۰ خانه و انباری و تلف شدن ۴ راس دام ارائه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha