• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400050604310
  • خبرنگار : 30105

/جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/

نیازهای صنعتی کشور باعث پررنگ شدن نقش جهاد دانشگاهی شده است

نیازهای صنعتی کشور باعث پررنگ شدن نقش جهاد دانشگاهی شده است

ایسنا/سیستان و بلوچستان امام جمعه بنجار سیستان وبلوچستان افزود: نیازهای اجتماعی و صنعتی کشور در دوران پس از دفاع باعث شد که نقش جهاد دانشگاهی پررنگ تر دیده شود.

حجت الاسلام پارسا در گفت وگو با ایسنا گفت: جهاددانشگاهی پل بین جامعه وصنعت است و راه نجات کشور در مواجهه با تحریم‌ها اتکا به توان داخل، تلفیق علم و صنعت وتبدیل تهدید به فرصت می‌باشد.

وی با اشاره به شکل گیری وتاسیس جهاددانشگاهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به جهت رفع نیاز های کشور در زمینه بسط و توسعه آموزش عالی، گفت: این نهاد علمی علاوه بر تربیت نیروهای متخصص زمینه به کارگیری اساتید و دانشجویان را در جهت رفع نیاز صنایع و زیرساخت های دفاعی کشور فراهم ساخت تا با توجه به تحریم ها و وقوع جنگ تحمیلی و علاوه بر کمک به پیشبرد صنعت به منظور رفع نیازهای داخلی کشور در تولید امکانات رزمی و دفاعی نقش مؤثری ایفا نمود و قطعا نمی توان نقش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را در پشتیبانی و کمک به تولید امکانات دفاعی کشور نادیده گرفت.

امام جمعه بنجار بیان کرد: نیازهای اجتماعی و صنعتی کشور در دوران پس از دفاع باعث شد که نقش جهاد دانشگاهی پررنگ تر دیده شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای یک کشور تولید علم است و علمی اثربخش خواهد بود که تلفیق با عمل باشد و با توجه به رسالت این نهاد، جهاد دانشگاهی پلی است میان جامعه و صنعت و بسیاری از دانشگاهها و نهادهای علمی در تولید و ارتقای سطح دانش تلاش می کنند و مجموعه این تلاشها هنگامی اثر خود را نمایان خواهد کرد که به مرحله عمل رسیده و موجب پیشرفت صنعتی کشور شود و آحاد مردم بتوانند از برکات آن بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام پارسا با بیان اینکه امروزه دستاوردهای علمی به عنوان یکی از مهمترین ذخایر استراتژیک کشورها محسوب می‌شود افزود: اگر بتوانیم تمام توان و ظرفیت‌های مان را در داخل به نحو مطلوب بکار ببندیم خواهیم توانست نیازهای کشور را بدون وابستگی به خارج تامین نموده و حتی پیشگام باشیم که الحمدلله نمونه های بارز آن را در صنایع دفاعی، موشکی، فضایی، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، هسته ای و پزشکی شاهد هستیم.

امام جمعه شهربنجار گفت: تفاوتی که می‌توان میان نیروهای جهادی و دیگر نیروها قائل شد در نوع دیدگاه افراد نسبت به اهداف است، یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس و هم‌چنین موفقیت‌های بدست آمده در عرصه سازندگی پس از دفاع، نوع نگاه جهادی به مسائل بود و مهم حفظ این روحیه و صیانت و پایبندی به اهداف اولیه تشکیل نهاد جهاد دانشگاهی که همان صنعتی سازی و کاربردی نمودن می باشد.

وی ادامه داد: شایسته است تا پویایی و انعطاف پذیری جهاد دانشگاهی و دیگر مجموعه‌های علمی با توجه به سرعت رشد روزافزون علم و نیازهای کشور صورت گیرد چرا که راه نجات کشور در شرایط مواجهه با تحریم‌های ظالمانه اتکا به توان داخل است و با تلفیق علم و صنعت می‌توان بر مشکلات فائق آمده و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود.

حجت الاسلام پارسا اظهار کرد: برای ارزیابی اثربخشی یک فعالیت علمی در اجتماع باید بازخوردها مورد توجه قرار گیرد اگر قرار باشد که تولید علم در همه‌ی زمینه‌ها در حد نگارش مقاله و یا طرح‌های پژوهشی بوده و در کتابخانه‌ها بلااستفاده بماند برای مجموعه کشور منشاء خیر نبوده و جز اتلاف وقت و سرمایه عایدی دیگر نخواهد داشت‌، اما مطلوب آن است که علم هدف مند و با توجه به نیازهای کشور تولید شده و در عرصه‌های مورد نیاز به کار بسته شود و نتایج آن به جوامع دانشگاهی منعکس و در صورت نیاز اصلاحات لازم صورت گرفته و یا تقویت شود.

وی ادامه داد: همانطور که شاهد هستیم کسب دستاوردهای علمی توسط جهاد دانشگاهی و مراکز علمی باعث شده است تا علاوه بر ایجاد حاشیه امنیت مطلوب و رفع نیازهای داخلی، در ابعاد نظامی و سیاسی در عرصه بین الملل اثرگذار بوده و قدرت نفوذ و چانه زنی ما در معادلات بین المللی افزایش یافته و کشورهای متخاصم نیز به این مهم اقرار نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha