• شنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403111308740
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار:

تعدد قوانین، یکی از اصلی‌ترین موانع ترانزیت در چابهار است

تعدد قوانین، یکی از اصلی‌ترین موانع ترانزیت در چابهار است

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار گفت: تعدد قوانین و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده، یکی از اصلی‌ترین موانع ترانزیت محسوب می‌شود و متولی واحدی برای موضوع ترانزیت وجود ندارد.

سعید مقدم در گفت و گو با ایسنا، افزود: زمانی که ارگان‌های تصمیم‌گیرنده برای ترانزیت مثلا ورود ۱۴ نهاد و سازمان متعدد باشد به تبع آن قوانین دست و پاگیر نیز زیادتر شده و دود آن به چشم بخش ترانزیت می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر نهادهای متعددی پروتکل‌هایی را در رابطه با ترانزیت وضع کرده‌اند که عمده آنها مبتنی بر متوقف کردن، گشودن محموله و بازبینی کالاست. به طور دقیق‌تر اغلب دستورالعمل‌های مربوط به واردات و صادرات کالا در بنادر و پایانه‌های زمینی در مورد محموله‌های عبوری یا ترانزیت نیز اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص Lp در لجستیک یعنی زمان، مهم‌ترین نقطه ضعف ترانزیت در ایران و به ویژه در چابهار است، ادامه داد: این در حالی است که کالای ترانزیتی یک کالای گذری بوده و لزومی در اعمال قوانین صادرات و واردات ایران در آن وجود ندارد بلکه اتخاذ این رویه‌ها از سوی نهادهای مختلف باعث شده تا ایران از نظر زمان عبور کالا کمترین مزیت را نسبت به رقبا داشته  باشد.

وی بیان کرد: این سختگیری ها باعث شده است که محموله ترانزیتی از بسیاری از کشورها در کمتر از ۲۴ یا ۴۸ ساعت عبور می‌کند، اما کالای گذری در ایران ممکن است بین چند روز تا چند هفته در هزارتوی فرآیندهای اداری و بازرسی معطل شود.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار تصریح کرد: در مرزهایی نظیر ریمدان و پیشین و سایر مرزهای خروجی با صف‌های طولانی مواجه هستیم زیرا زیرساخت لازم سخت افزاری و نرم افزاری به میزان کافی وجود ندارد.

مقدم به ناوگان حمل جاده‌ای فرسوده اشاره و گفت: برای رفع آن، دولت می بایست طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیون پیگیری و عملیاتی کنند.

وی افزود: البته درهم‌آشفتگی نهادی و فقدان متولی ترانزیتی در کشورو در مناطق آزاد کشور، نیز مزید علت شده است.

وی بیان کرد: نیاز به یک سازمان یکپارچه را بیش‌ازپیش موردنیاز می‏کند تا علاوه بر قابل پیش‏بینی کردن روند قانونی و جلوگیری از اعمال سلایق، قوانین بدون فایده و گاهی منسوخ را از دایره فضای ترانزیتی کشور دور کند.

وی گفت: علاوه بر آن، ایجاد مشوق‏های ترانزیتی نظیر کریدورهای سبز گمرکی در مسیرهای کم‏ ریسک موجب تسهیل عبور سریع کالاهای کم‏ریسک از کشور می ‏شود چون ایران به‌عنوان اولین اقدام در حوزه تسهیل ترانزیت و افزایش جریان‌های عبوری از کشور می‌تواند اقدام به تعریف رویه‌های دوجانبه گمرکی با مشتریان اصلی بالقوه ترانزیت کشور کند.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار ادامه داد: در این رویه درصورت ارسال تاییدیه توسط گمرک مبدا برای گمرک ایران، گمرک داخلی بار عبوری دارای تاییدیه را از کلیه تشریفات مرزی معاف کرده و محموله در مدت زمان بسیار کمتری از خاک کشور عبور می‌کند.

مقدم افزود: همچنین در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق کالاها در پایانه‌های مرزی معطل ارزیابی و بروکراسی‌های طولانی‌مدت می‌شوند، نیاز است تا خطوط جداگانه‌ای جهت ترانزیت کالا در پایانه‌ها تعریف شود. این راهکار در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب بهبود ترانزیت کشور شود.

وی بیان کرد: از سویی دیگر و در وضعیت کنونی برای تمامی کالاهای ورودی و خروجی اعم از واردات، صادراتی و ترانزیتی، جایگاه‌ها و نیروی انسانی تقریبا یکسانی تعریف شده و این موضوع مزیت زمانی را که یکی از اصلی‌ترین عوامل رونق ترانزیت است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار گفت: درحال‌حاضر بنادر ایران برخلاف سایر بنادر جهان از حمل یکسره برخوردار نیستند. این معضل باعث شده تا کالای ترانزیتی به‌طور میانگین بین ۲ تا چهار روز در بندر معطل مانده و سپس وارد مراحل گمرک شود و در این راستا لازم است تا حمل یکسره بندری لااقل برای محموله‌های ترانزیتی راه‌اندازی شود.

مقدم با بیان اینکه قرارگیری ایران در شاهراه ترانزیتی متصل‌کننده آسیا به اروپا، و کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی محصور در خشکی، ایران را تبدیل به یکی از مراکز مهم خدمات لجستیکی در جهان کرده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار بزرگترین  بندر متصل به آب های آزاد ایران در حاشیه اقیانوس هند است که به‌عنوان یک دروازه ترانزیتی و لجستیکی برای بازار داخلی و خارجی  نیز مطرح است.

وی ادامه داد: با انجام فعالیت‌های مرتبط با لجستیک از قبیل انبارداری، امور گمرکی و ترخیص، بیمه، عملیات مالی و پولی، مدیریت تولید، توزیع، صادرات و واردات، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، تجمیع و ردیابی کالا، اطلاع‌رسانی و سایر خدمات وابسته، می تواند ضمن کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کالا، فرصت‌های اقتصادی سودآوری را در توسعه تأسیسات لجستیکی فراهم کند.

وی گفت: تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه ردیفهای حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتیهای کانتینری، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر THC نسبت به سایر بنادر ایران، تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و صادراتی، ارائه تخفیفات پلکانی در THC کانتیترهای وارده به خطوط کشتیرانی، تخفیف ۵۵ درصدی هزینه پهلوگیری کشتی های تجاری و لجستیکی در چابهار و تخفیف ۵۰ درصدی هزینه ترانزیت زمینی در چابهار از جمله معافیتها و تسهیلات در بندر چابهار است.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار تصریح کرد: چابهار پل ارتباطی کشورهای CIS و قفقاز با جنوب شرق آسیا خصوصا" چین و هند است و همچنین پلی ارتباطی با کشورهای اروپایی با شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود و کوتاه تریت مسیر ارتباطی بین روسیه، هند، چین است.

مقدم گفت: ظرفیت تبدیل شدن چابهار در ایران به عنوان شهر لجستیکی و هاب ترانزیتی منطقه وجود دارد و رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب، ارزان ترین مسیر هزینه حمل کالای ترانزیتی تا ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرها منطقه و کاهش زمان حمل و نقل کالا تا ۴۰ درصد نسبت به سایر مسیر ها خصوصا" کانال سوئز از دیگر ظرفیت ها و فرصت ها در چابهار برای رونق و توسعه ترانزیت کالا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha