• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400043021924
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل دامپزشکی اردبیل:

فعالیت 36 اکیپ دامپزشکی در روز عید قربان / هموطنان مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

فعالیت 36 اکیپ دامپزشکی در روز عید قربان / هموطنان مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

ایسنا/اردبیل مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: 36 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در روز عید قربان، قربانی و ذبح دام همشهریان را در سطح استان کنترل می‌کنند.

بهلول تکلوی در جلسه نظارت بهداشتی بر ذبح دام در روز عید قربان اظهار کرد: به مانند سال‌های گذشته برنامه نظارتی و کنترلی دامپزشکی در کنار سایر مراکز در روز عید قربان و ایام ماه محرم انجام می‌شود تا با تشدید نظارت‌ها جلوی ذبح دام بیمار و غیرمجاز گرفته شود.

وی تصریح کرد: دامپزشکی در گرامیداشت عید سعید قربان و در کمک به همشهریان در ذبح شرعی و بهداشتی بیش از 20 اکیپ ثابت و 16 اکیپ سیار خود را با همکاری 35 دامپزشک و 33 کارشناس حوزه بهداشتی دامپزشکی خدمات خود را انجام می‌دهد تا کشتار مناسب و با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به کشتار غیرمجاز در مناطق روستایی و برخی از مسیرها و جاده‌های شهرها گفت: همکاران ما به جد با این قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت غیرمجاز برخورد کرده و حتی نسبت به پلمب تعدادی از این واحدها در روزهای گذشته اقدام کردند.

تکلوی افزود: هموطنان باید در تهیه گوشت با مشاهده مهر دامپزشکی نسبت به تهیه گوشت از قصابی‌های مجاز اقدام کنند چرا که تهیه گوشت از قصابی‌های غیرمجاز امکان تشدید بیماری‌ها و بروز برخی از خطرات را به همراه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه در کنار پلمب واحدهای عرضه گوشت غیرمجاز سعی شده تا همه کشتارها در کشتارگاه‌های صنعتی به انجام رسیده و تمام موازین بهداشتی و شرعی در آنها رعایت می‌شود.

تکلوی اضافه کرد: همکاران ما در روز عید قربان از ساعت هفت صبح تا 13 ظهر در خدمت شهروندان هستند و هموطنان با برقراری تماس با سامانه 1512 می‌توانند از اکیپ‌های ثابت و سیار در جهت نظارت بر ذبح دام خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: بهتر است به جای ذبح دام در منازل، کوچه‌ها و خیابان‌ها ذبح شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها آن هم به صورت رایگان انجام شود تا دغدغه و نگرانی از بابت شیوع بیماری‌های احتمالی مشترک دام و انسان نداشته باشیم.

تکلوی ادامه داد: خطر بیماری تب کریمه کنگو در کمین هموطنان است و چنانچه همشهریان در ذبح دام به خونابه و یا ترشحات حیوان تماس داشته باشند امکان انتقال ویروس تب کریمه کنگو وجود دارد که از طریق کنه این انتقال انجام می‌شود.

وی به هموطنان توصیه کرد تا بعد از ذبح دام 24 ساعت گوشت و سایر بخش‌های دام را در یخچال نگهداری کرده و بعد از گذراندن این مدت به استفاده از گوشت ذبح شده اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: کارشناسان دامپزشکی قطعا بیماری‌های مختلف به ویژه میکروبی و انگلی را در دام‌های ذبح شده مورد رصد قرار می‌دهند تا سلامت دام مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha