• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400042920902
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون آب منطقه ای اردبیل خبر داد:

افت 12 متری سفره‌های زیرزمینی در اردبیل

افت 12 متری سفره‌های زیرزمینی در اردبیل

ایسنا/اردبیل معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: متوسط افت سفره زیرزمینی در دشت‌ اردبیل به 12 متر رسیده است.

فیروز ندایی ۲۸ تیر در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: تعادل‌بخشی به منابع آب و احیای دشت‌ها با هدف جلوگیری از فرونشست و افت آب‌های زیرزمینی از سال 84 شروع شده و با جدیت ادامه دارد.

وی تعداد چاه‌های حفر شده در استان را 6 هزار و 800 حلقه اعلام و خاطرنشان کرد: در قالب طرح تعادل‌بخشی سعی شد تا از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شده و در سال‌های اخیر بیش از یک هزار و 520 حلقه چاه مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل صرفه‌جوئی منابع آب حاصل از پر شدن این چاه‌ها را 45 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در بحث کاهش منصوبات نیز با 20 میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی زمینه‌ای فراهم شده تا جلوی برداشت‌های بیش از حد گرفته شود.

ندائی افزود: در این راستا بیش از یک هزار و 900 دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های استان اردبیل نصب و راه‌اندازی شده است.

وی عملکرد امسال را در حوزه تعادل‌بخشی یادآور شد و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 70 کنتور هوشمند در چاه‌ها نصب و 20 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و در پنج حلقه چاه نیز کاهش منصوبات را شاهد بودیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل متوسط سالانه کسری مخزن را 14 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: کسری تجمیعی نیز 700 میلیون مترمکعب است.

ندائی ادامه داد: متوسط افت سفره زیرزمینی در 50 سال اخیر 12 مترمکعب است به طوری که ما امروز با افت سالانه 24 سانتیمتر روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در گذشته براساس برخی قوانین در روستاها در حد پنج مترمکعب برداشت آب از چاه‌ها مجوز صادر شده بود تا روستائیان برای مصارف شرب و دام خود از آن استفاده کنند ولی در حال حاضر با بازدیدهای مکرر سعی داریم تا چاه‌هایی که مجوز حفر ندارند پر کرده و اجازه برداشت را ندهیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل ضرورت توجه منطقی مردم را در استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه آب سرمایه نسل‌های آینده است باید در استفاده و بهره‌برداری از آن به نحوی عمل کنیم تا مدیون نسل‌های بعدی نشویم و بهتر است به سمت استفاده درست و صحیح از منابع آب حرکت کنیم.

ندایی به شرایط خشکسالی و کاهش بارش‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت خشکسالی حاکم بر کشور و استان اردبیل در 70 سال اخیر بی‌نظیر بوده و ما امسال در کشور با 147 میلیمتر بارش روبرو هستیم که در استان اردبیل نیز میزان بارش 249 میلیمتر در سال آبی بوده است.

وی کاهش 19 درصدی بارش‌ها را در استان نسبت به درازمدت یادآور شد و اظهار کرد: هرچند استان اردبیل در مقایسه با برخی از استان‌ها از لحاظ بارش وضعیت بهتری دارد اما پراکنش بارش بسیار نامناسب است به طوری که ما در بهار با افت 70 درصدی بارش‌ها مواجه هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش منابع آب پشت سدها اشاره و خاطرنشان کرد: آب سد یامچی تا 23 میلیون مترمکعب، سقزچی 900 هزار مترمکعب، ارس 699 میلیون مترمکعب و ... کاهش یافته و مهمتر اینکه ورودی منابع آب به این سدها نیز به شدت تنزل یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha