• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400042719583
  • خبرنگار : 71415

/تحلیل- فرانس۲۴/

آیا اردوغان در افغانستان لقمه بزرگتر از دهانش بر می دارد؟

آیا اردوغان در افغانستان لقمه بزرگتر از دهانش بر می دارد؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد تامین امنیت فرودگاه مهم شهر کابل پایتخت افغانستان از سوی کشورش را با هدف بهبود روابط آمریکا-ترکیه همچنان که نظامیان ناتو و آمریکا روند خروجشان از افغانستان جنگ زده را تکمیل می کنند داده است. اما هشدار اخیر طالبان به ترکیه چالشهای نظامی و دیپلماتیک پیش روی این پیشنهاد ترکیه را برجسته می سازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانسه ۲۴، "تسریع در روند خروج نظامیان آمریکا در چند هفته گذشته از افغانستان گسترش برق آسای کنترل طالبان در چند استان افغانستان را تسهیل کرده است در حالی که در افغانستان همه مسیرها به خروج منتهی می شود. با کاسته شدن از ابعاد هیاتهای دیپلماتیک خارجی در افغانستان، امنیت فرودگاه شهر کابل – درگاه اصلی افغانستان محصور در زمین به دیگر نقاط جهان – با حساسیت شدید مواجه شده است.

طالبان اخیرا به ترکیه نسبت به گسترش حضور سربازانش در افغانستان برای تامین امنیت فرودگاه کابل و "تبعات" خودداری مقامهای ترکیه ای در "تجدید نظر در تصمیمشان و تداوم اشغال کشور" هشدار داد.

این بیانیه چند روز بعد از آن مطرح شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت، آمریکا و ترکیه بر سر "ابعاد" یک ماموریت برای تامین امنیت فرودگاه کابل بعد از خروج نظامیان خارجی توافق کرده اند.

پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه مهم کابل و تامین امنیت آن رسما در جریان اولین دیداراردوغان با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه یک اجلاس ناتو در ماه ژوئن مطرح شد.

امنیت فرودگاه شهر کابل که برای حفظ حضور انسانی و دیپلماتیک بین المللی در افغانستان ضروری است، تبدیل به یک نگرانی فوری شده و به نظر می رسد پیشنهاد ترکیه خوشایند کشورهایی بوده که در تلاش برای کنار آمدن با تبعات خروج آمریکا از افغانستان هستند.

اما مخالفت شدید طالبان با ترکیه در روزهای اخیر بر تغییرات چشمگیر قدرت در عرصه میدانی و اهمیت دیپلماتیک این گروه همچنان که مذاکرات صلح افغانستان  در شهر دوحه قطر از سر گرفته شده، تاکید می کند.

پرسش بسیاری از تحلیلگران و اتباع ترکیه ای این است که آیا دولت اردوغان در ضمن چشمداشت طالبان به یک پیروزی در جنگ ۲۰ ساله آمریکا، لقمه بزرگتر از دهانش برداشته است یا خیر.

پیشنهاد ترکیه در قبال فرودگاه کابل چند ماه بوده که در محافل سیاسی افغانستان مطرح شده و هشدار اخیر طالبان به آن نیز از نظر اکثر تحلیلگران چندان تعجب آور نبود.

علی آدیلی، محقق و مدیر انستیتوی موسوم به شبکه تحلیلگران افغانستان مستقر در کابل اظهار کرد: این واکنش طالبان به خبر توافق بین آمریکا و ترکیه غیرمنتظره نبود. از نظر طالبان این به معنی تمدید عملیات نظامی بین المللی که در اواخر سال ۲۰۰۱ شروع شد، است.هدف طالبان در حال حاضر خارج شدن همه بازیگران بین المللی از افغانستان است. هدف نهایی آنها تصرف کابل، شاید به طور نظامی و نه به عنوان بخشی از یک توافق به دست آمده از طریق مذاکره، است.

آدیلی متذکر شد، اما هشدار طالبان در قبال توافق مربوط به تامین امنیت فرودگاه کابل همچنین "ّبر خلاف تضمین های مداوم آنها مبنی بر این که به منافع هیاتهای دیپلماتیک و عوامل انساندوستانه در افغانستان آسیب نمی زنند است".

هنوز جزئیات تعداد سربازان لازم برای تامین امنیت فرودگاه کابل مطرح نشده و خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه افزایش یافتن تعداد نظامیان یگان ۵۰۰ نفری این کشور در افغانستان را رد کرده است.

همچنین هنوز شفافیت چندانی درباره این که آیا سربازان ترکیه ای تحت یک هیات فرماندهی ناتو یا تحت پرچم ترکیه – نظیر ماموریتهای نظامی آنکارا در سوریه، لیبی، و منطقه قره باغ در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان – فعالیت کنند وجود ندارد.

به گفته متین گورجان، یک کارشناس امنیتی ترکیه و نویسنده کتاب "در افغانستان چه چیزی اشتباه پیش رفت؟" عملیات امنیتی ترکیه بدون پوشش دیپلماتیک ناتو یا سازمان ملل خطرناک است.

گورجان در مصاحبه تلفنی با فرانس ۲۴ توضیح داد: اگر این به عنوان یک ماموریت سازمان ملل مطرح باشد، کار برای ترکیه آسانتر شده و به آن مشروعیت نیروهای صلحبان بین المللی را می دهد. سربازان ترکیه ای همچنین می توانند در قالب یک ماموریت ناتو فعال باشند که در حال حاضر چنین موردی مطرح نیست. آمریکایی ها می گویند این ماموریت باید در چارچوب روابط دو جانبه بین ترکیه و افغانستان باشد. اما دولت افغانستان ضعیف بوده و این کار پر ریسک است.

اردوغان در اظهارات چند روز پیشش گفت، امیدوار به مشارکت پاکستان در تامین امنیت این فرودگاه است. اما به گفته تحلیلگران این مساله نیز گفتنش آسان تر از انجام دادنش است. یک مقام ارشد پاکستانی که نامش را فاش نکرد به فایننشال تایمز گفت، اسلام آباد در ازای تامین "پشتیبانی لجستیک و عبور" از خاک پاکستان انتظار "تبادل اطلاعات بر سر افغانستان از سوی ترکیه را دارد.

اسلام آباد تا کنون با مجوز دادن به آمریکا برای اجرای حملات هوایی به افغانستان از خاکش خودداری کرده و هر گونه مشارکت پاکستان در هر گونه ماموریت ترکیه  با چالش های خاص خودش همراه است.

سازمان اطلاعات قدرتمند ارتش پاکستان مدتها به عنوان یک حامی ارشد طالبان مطرح بوده هر چند که دولتها در پاکستان هر گونه حمایت این کشور از این گروه را رد و عنوان می کنند که از نفوذ محدود بر این گروه افراطگر برخوردار هستند.

طالبان نیز تاکید داشته که مدیون پاکستان نیست. اما مذاکره کننده های آمریکایی این ادعا را رد کرده و متذکر می شوند که نمایندگان طالبان در جریان مذاکرات صلح آمریکا-طالبان در قطر مرتبا برای رایزنی با رهبرانشان با پرواز به پاکستان می روند.

مداخله اسلام آباد در افغانستان – منشا احساسات ضدپاکستانی پرسابقه در میان بسیاری از افغانها – دلیل بیشتری برای نگرانی است. گورجان می گوید: پاکستان در اینجا یک بازیگر حقه باز است. آیا آنکارا می تواند روی پاکستان به عنوان یک شریک صادق حساب باز کند؟

آدیلی نیز نظر خوشی به مشارکت پاکستان در این ماموریت ندارد. او توضیح داد: من واقعا هیچ گونه حمایتی از جانب پاکستان از ماموریت ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه را متصور نیستم. برای رخ دادن این اتفاق باید یک چیز چشمگیر برای پاکستان وجود داشته باشد.

افغانستان به عنوان یک کشور با تاریخچه طولانی جنگهای داخلی عمدتا مبتنی بر اختلافات قومیتی، همچنین دسته بندی هایی دارد که می تواند قدرتهای خارجی فعال در این کشور را ببلعد.

گورجان تاکید کرد: ترکیه باید خودش را بالاتر از هویتهای مذهبی، قومی و فرقه ای قرار دهد. او گفت: "در داخل افغانستان، همچنین دسته بندی بین آنهایی که خواستار تعامل با کشورهای غربی و جامعه بین المللی هستند و تندروهای ایدئولوژیک متعهد به نظامهای مبتنی بر شریعت وجود دارد."

همچنین آرای عمومی در ترکیه نیز یکپارچه نیست و دولت اردوغان باید این مورد را نیز به دقت رصد کند.

شبکه های تلویزیونی حامی اردوغان کارشناسانی را نشان می دهند که اقدام اخیر رئیس جمهور ترکیه در گسترش نفوذ آنکارا در افغانستان تحسین می کنند اما منتقدان این ماموریت را زیر سوال می برند.

پیشتر مردم ترکیه از اقدامات نظامی اردوغان با درجات مختلف حمایت کرده اند. ۷۰ درصد از آنها از عملیاتها علیه پ.ک.ک در عراق و سوریه حمایت کردند در حالی که تنها ۳۰ درصد از مشارکت آنکارا در بحران لیبی حمایت کردند.

گورجان اظهار کرد: من مطمئنم ماموریت در افغانستان با حمایت عمومی کمتری نسبت به ماموریت در لیبی مواجه می شود. خیلی از مردم می پرسند فایده اعزام سربازانمان به افغانستان در این مقطع زمانی چیست.

به گفته گورجان، در داخل حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز شکافهایی بین حامیان پرو پا قرص اردوغان و "محافل ضدآمریکایی در داخل این حزب که می پرسند چرا ترکیه با آمریکایی ها برای انجام کار کثیف آنها همکاری می کند" وجود دارد.

گورجان اظهار کرد، بزرگترین ریسک ضربه بالقوه ای است که به قدرت نرم ترکیه در افغانستان ممکن است وارد شود.

وی بیان داشت: ترکیه در افغانستان به خاطر داشتن پیروزی نظامی نرم  از قدرت نرم برخوردار است؛ پیروزی که به شکلی متناقض به دست سربازانی رقم خورد که به دلیل داشتن ماموریت غیر رزمی سلاح هایشان شلیک نکرد. وی افزود: اگر سربازان ترکیه با ظرفیت عملیاتی استقرار یابند و درگیری هایی به وجود آمده و این سربازان شروع به شلیک کنند، این شهرتی که ارتش ترکیه در افغانستان در ۱۵ سال گذشته ساخته به آسانی میتواند در عرض یک چشم به هم زدن سقوط کند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۴:۲۹

اونایی که میانه خوبی با ترکیه ندارن به فکر ترکیه افتادن و شدن کاسه داغتر از اش . اردوغان میداند چکار میکند و هر زمان که او کاری انجام دهد مخالفان و دشمنانش سیاه نمایی میکنن .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۷:۲۹

منم از اردوغان خوشم نمیاد ولی میدونه داره چیکار میکنه.این آدم با برنامه پیش میره و هدف داره. ولی زیاد به فکر منافع ترکیه نیس

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۰۲

جنابعالی از ترکیه و اردوغان چی بهت می‌رسه که داری ازشون طرفداری میکنی؟ این وسط نمیدونم اونایی که تو کشور ما تصمیم میگیرن چجوری و با چه استدلالی شدن طرفدار گروه تروریستی طالبان؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۲۶

اردوغان وترکیه عددی نیستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۲۷

اردوغان کارش رو بلده تو افغانستان تنها نیست ژنرال دوستم و ازبکها رو داره نه تنها افغانستان تو همه کشورهایی که ترک زبان هست ترکیه تنها نیست حمایت ترکها رو داره

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۴۵

نمی دونم چرا سنگ اردوغان اینقدر سنگینه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۵۳

به ترکیه ربطی ندارند که وارد معرکه بشه خود بزرگ بینی اردوغان به چه قیمت ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۵۴

ما یه مثل داریم که میگه: اونی که همه جا هست هیچ کجا نیست شده حکایت بعضیا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۰:۰۰

عثمانی تو جنگ جهانی اول تموم شد و به تاریخ پیوست. بعدشم اونی که باید همدم و رفیق افغانستان باشه مردم ایران هستند که از رگ گردن به هم نزدیک تر هستیم. طالبانی که با آمریکا جنگیده ، هیچ ترسی از ترکیه قطعا نداره.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۱:۳۰

اردوغان و ملتش قدرت کاری که روس و امریکا نداشتن رو دارن. ترکیه قطعا در افغانستان قلب ها رو فتح خواهد کرد نه تصرف خاک.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۱:۵۲

ساغول

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۰:۰۱

افرادیکه از دیکتاتورهای فاشیست بت می‌سازند هر انتقادی را برنمیتابند و جامعه زخمی و تاریخ مخدوش پیراهن عثمانی را نماد افتخار تهوع آور خود بر اسکلت انسانهای بیگناه میدانند و پیوسته کاسه خون و ساطور جلاد را بر تهیگاه انسانیت می‌فشارند....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۰:۲۳

دقیقا همینطوره ، هروقت خودشون از اردوغان عقب میوفتن این پرواگانداها شروع میشه .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۱:۲۳

احسنت تحليل خوب کردی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۱:۳۲

احسنت"اردوغان کار درست را می‌کند و ترکیه قدرتی به مراتب بیشتر از آمریکا در افغانستان دارد چرا که مردم افغانستان ارتش ترکیه را اشغالگر نمی بینند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۲:۵۴

اردغان بره ترکیه جمع کنه او را چ به سیاست ابروی هرچی مسلمان برده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۰:۲۷

ترکیه به زعم خودش فکرمیکنه گنده تر از ائتلاف هست. بشین زندگیت رو بکن تو رو چه به طالبان. درضمن طالب. ارمنستانی نیستند. گرچه مزدورهای جبهه النصره وداعش ارتباط تنگاتنگی با شاه عثمانی داره.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۰:۳۱

علی. من ازاین مردک اردوغان عثمانی اصلأ خوشم نمیادچون ازحزب باد هم بادترهست حالاتو چی دیدی ازش که طرفداریش رو میکنی بکن تا اموراتت بگذره. علی عثمان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۴۰

پانترک ها همیشه در حال تفرقه اندازی و ماهیگیری استعماری بودند و هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۷:۲۵

یاشاسین اردوغان، سلطان جهان اسلام،

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۰:۳۳

بشین سرجات بابا. یاساسین ردوغان. مردی از حزب لیکود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۲:۳۴

یاشا اردوغان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۷:۲۹

طالبان هم ترکیه رو دوست دارد هم راضی به خروجش نیست اگه بخواد جنگ کنه طالبان رو تو دو روز از خاک افغانستان پاک می‌کنه تورکها رو میزاره سر کار مجبور کنار بیاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۳۱

توی این ۱۸سال آمریکا ابر قدرت جهان طالبان شکست ندادن چه بره سه به ترکیه افغان ها باید امنیت خودشان تامین کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۷:۳۱

مخالفان اردوغان خبرهای زیادی از خودشون پخش میکنن اما اردوغان خودش بلد چیکار میکنه مطمینن هم یه نقشه ی برای هر کارش داره

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۷:۳۲

زنده باد ترکیه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۹:۱۹

یکی گفته این یارو فک کنم منظورش پاشا بوده از امریکا خراج میگرفته. باید گفت خخخخخخخخخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۳۳

ترکیه و اردوغان تنها نیستند کلاه سلطان سلیمان ۵ طبقه بود یعنی بر ۵ قاره جهان تسلط داشت حتی از آمریکا هم خراج میگرفت اتفاقا افغانستان از خودشه لقمه نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۳۵

یاشا علی بی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۵۱

آرزوی اردوغان رسیدن به مرز چین ؟جهت پرچم داری وظاهراحمایت از ایغورهاست به قیمت کشتار در افغانستان بیمار اما دلاور.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۹:۵۸

ترکیه نقش غرب را بازی می کند اگر شکست خورد غرب را عامل می داند اگر پیروز شد دم از نئو عثمانی می زند در هر دو صورت شکست خورده است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۱:۳۲

اردوغان به فکر منافع ترکیه هستش پس کارش درسته.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۱:۳۴

درودبرترکیه.قدرت.منطقه.ترکیه.میتونه.طالبان.رانابودکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۱:۴۳

خوش رقصی اردوغان برای جلب نظر بایدن انسان را یاد صدام حسین می اندازد بااین تفاوت اردغان از تاریخ درس عبرت نگرفته و بدون شک سرنوشتی شبیه صدام خواهد داشت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۲:۴۶

شما نمیخواد زیادی نگران باشید اونا کارشونو خوب بلدن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۳:۲۸

به نظر من ترکیه با پاکستان در قالب صلح بین المللی بطوری که زیر نظر سازمان امنیت باشد، می تواند در افغانستان شرکت کند.چون هم طالبان هم دولت افغانستان با دولت ترکیه دشمن نیستن.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۰:۱۱

ااردوغان مرد اقتصاداست ولی جاه طلب که خوشایند ما نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۱:۰۶

من اگر جای طالبان بودم دونه دونه سربازان خارجی که کشورم را اشغال کردند را سر میبرم فرقی نمیکنه برام از چه جهنم دره ای آمده باشن فقط سر می برم به راحتی آب خوردن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۴:۴۸

اردوغان توان آنرادارد که بتواند مثل مسئله قاراباغ و لیبی و شمال عراق و سمال سوریه پیروز میدان باشد درضمن گروههای مقاومت افغانستانی هزاره ها اوزبک ها و ترکمنها وقیزیل باشها از سیاستهای تورکیه حمایت خواهند کرد وطالبان را جارو خواهند کرد بحول قوه الهی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۷:۴۳

آقا افغانستان در چی وضعیت قرار داره و شما ها در چی کار هستید بانید که هر کاری کرد در خودش ربطی داره باز نظر هم میخوای چرا به خاطری چی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۹:۰۴

اردوغان همونقدر توکشور خودش بین مردم خودش محبوبیت داره که حسن روحانی داره اردوغان دا ه مسیری رو میره که شاه۵۰سال پیش رفت اردوغان آرت پوشالی ش رو غرب جوری باد کرده که چند وقت دیگه میترکه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۰:۳۱

رجب طیب اردوغان حامی مظلومان جهان است ، صدای مظلومان جهان ، هم دم مظلومان جهان ، هر جا تورک هست انجا صلح هست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۰:۵۰

فقط باید دوره این لقمه جوری سیم خاردار کشید که زمان قورت دادن لقمه افغانستان توسط اردوغان دیگر نه آمریکا و نه اسرائیل و نه اروپا نتوانند این لقمه را برای نجات اردوغان از دهان اون خارج کنند تا اردوغان وارزوها و نوکریش برای آمریکا برای همیشه در منطقه تمام شود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۱:۱۳

این اررررردوغان هم زیادی مثل ملتش توهم داره. یکی نیست اینو جمع کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۱:۴۴

شما چرا به جای درست حرف زدن کارتان شده فحاشی و جوک درست کردن به اقوام . اگر از ترکها خوشتان نمیاد بهتر نیست برای خرید ویلا و سیاحت و خریدکالاهای استاندارد در ترکیه به ارمنستان تشریف ببرید .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۱:۴۵

شماها اینقدر غرق در نژاد پرستی شدین که جایی جز جلوی پاتون رو اونهم تاریک نمیبینید بزودی وقتی تورکهای افغانستان مستقل شدند اونوقت علت اینکار رو میفهمید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۲:۳۰

اردوغان ابرمرد سیاست .مدافع مظلومان دنیا.بر عکس این تحلیلگر که حرفی بزرگتر از ذهن خود مغرضانه به آقای اردوغان جسارت میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۵:۵۷

ترکیه هم تو سوریه موفق عمل کرد و هم به وقتش جنگنده روسی رو سرنگون کرد و روسیه کاری نتونست بگنه و هم از اسرائیل و آمریکا و روسیه هر وقت که اراده کرده باجگیری می‌کنه و از طرفی هم قطعا در افغانستان هم موفق عمل خواهد کرد ، من شخصاً سیاست های اردغان را مثبت ارزیابی میکنم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۹:۱۷

اردوغان رهبرجهان اسلام و ارتش قدرتمند ترکیه توانمنداست طالبان درحدارتش،ترکیه نیست آینده گویای همه چیزخواهدبود.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۴۷

پانترک های تجزیه طلب در ابراز نظر در اینجا هیچ حقی ندارند،ملت ایران دشمنانش بخوبی میشناسد سرزمینهای شمالی ایران هم روزی به مام وطن برمیگردد⚘.زنده باد ایران⚘🇮🇷

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۸:۵۱

جالبه چرا و چی شده ک داعش برای ایران خطرداشته ولی طالبان ووهابیت برای ایران خطر ندارند فقط یه سواله برام ک چرا ایران دفاع پشت مرز رو توکشورافغانستان انجوم نمیده دلیل چیه ؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۸:۵۶

ترکیه ۹همین قدرت نظامی جهان روداردپس طالبان هیچی نیستند درضمن به اون دوست گرامی احمرعرض حرف تاعمل زمین تاآسمان فرق داره باحرف زدن بیخودیک بچه‌ هم میتوانه کوه روجابه جاکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۰:۱۷

هر کشوری جذب مخالف دارد ترکیه هم جذب مخالفش هرچی افاضه میخورن سایتهاوکانالهای جریان ایرانشهری نژادپرست فورا می نویسند.درایران چون جذب مخالف نداریم اپوزیسیون خارج نشین داریم بدلیل نبود دموکراسی نمیتوانیم نظر اوپوزیسیون ایرانی بازنویسی ولی جذب مخالف جذب حاکم که بیست ساله درانتخاباتهاشکست خورده در ایران میشه خبر موثق و...خنده داره واقعا؛اردوغان یک سیاستمدار کارکشته هست وبا نظر شهروندان خارجی یا جذب مخالف کشورش را اداره نمیکند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۱:۴۵

هیچ وقت نگران افغانستان نباشید افغانستان سربازهای به نام طالبان دارند که هیچ ابر قدرت جهان نمی‌تواند اون ها را شکست بدهن انگلیس شکست خورد شوروی شکست خورد آمریکا شکست خورد الان نوبت بعدیه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۱

به نظر من طالبان به هیچ دولتی خارجی اجازه نخواهد داد تا در افغانستان حضور نظامی داشته باشند ترکیه هم بدتر از آمریکا دچار اشتباه میشه و شکست ترکیه هتمی است .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۹

مکر افغانستان مال طالبان مزدورند طالبان هنوز در افغانستان یک ولایات را نتونیسته بگیره تبلغات الکی میکنه هی طالبان 80درصد خاک را کرفتنه ترکیه اکر بیاد افغانستان تمام ملت افغانستان از ترکیه حمایت میکنند از جمله پارس زبانان وترک طباران ک 80در جمعیت افغانستانرا داراست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۱:۱۹

بایدقدرت تُرکها رابه رُخ جهانیان بکشیم.ماتُرکها قدرت برترجهان هستیم.این وحدت رویه ی ماتُرکها رانشان می دهد.