به گزارش ایسنا، گفته می شود این تغییرات مربوط به پیامهایی است که کاربران به شرکتها ارسال می کنند و شامل مکالمات شخصی آنها نمی شود. سیاست حریم خصوصی جدید واتساپ از ۱۵ ماه مه به اجرا درآمد و اجازه می دهد این اپلیکیشن اطلاعات کاربران را با فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد. این تغییرات قرار بود ابتدا در فوریه اجرایی شود اما در پی انتقاد گسترده کاربران واتساپ از تغییرات جدید و این ادعا که واتساپ قرار است اطلاعات شخصی کاربران را با فیس بوک – شرکت مادر خود – به اشتراک بگذارد، این سرویس پیام رسان تصمیم گرفت بهروزرسانی سیاست حریم خصوصی را به مدت سه ماه تا اواسط ماه مه به تاخیر بیاندازد.
سازمان مصرف کننده اروپایی (BEUC) و هشت عضو آن از این تغییرات انتقاد کرده و شکایتی را به کمیسیون اروپایی و شبکه اروپایی مقامات مصرف کننده تنظیم و اعلام کرده اند واتساپ به شکل غیرمنصفانه کاربران را برای پذیرش سیاستهای جدید تحت فشار قرار داده است.
این گروهها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: محتوای نوتیفیکیشنها، ماهیت آنها، زمان بندی ارسال و تکرارشان برای کاربران، مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده و آزادی حق انتخاب آنها را تضعیف کرده است. به این ترتیب اقدام واتساپ نقض دستورالعمل اتحادیه اروپا در خصوص شیوه های تجاری غیرمنصفانه بوده است.
شاکیان اعلام کردند واتساپ موفق نشده است به زبان شفاف و قابل فهم، ماهیت این تغییرات را توضیح دهد. این ابهام نقض قانون مصرف کننده اتحادیه اروپاست که شرکتها را وادار می کند از شرایط قراردادی و ارتباطات تجاری واضح و روشن استفاده کنند.
بر اساس گزارش رویترز، این گروهها از شبکه اروپایی مقامات مصرف کننده و مقامات حفاظت از داده اتحادیه اروپا خواستند برای پرداختن به این نگرانیهای حریم خصوصی و حقوق مصرف کننده با یکدیگر همکاری کنند.
سرویس پیام رسان واتساپ ابتدا اعلام کرده بود کاربرانی که با سیاست حریم خصوصی جدید موافقت نکنند، دیگر نمی توانند تماس یا نوتیفیکیشن دریافت کنند و دسترسی به قابلیتهای این پیام رسان برای آنها محدود می شود. اما ماه گذشته تغییر جهت داد و اعلام کرد هیچ قابلیتی برای کاربرانی که سیاست جدید این شرکت را نپذیرفته اند، محدود نمی شود.
انتهای پیام
نظرات