• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400042114909
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

از ابتدای امسال؛

صادرات تخم مرغ از خراسان جنوبی نداشته‌ایم

صادرات تخم مرغ از خراسان جنوبی نداشته‌ایم

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه نداشته‌ایم و تنها ۵۹۵ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم تخم مرغ به زاهدان صادر شده است.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال ۷۳ هزار و ۷۹۷ کیلوگرم کرک و موی گوسفند، بز و شتر به کشورهای چین و افغانستان صادر شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال همچنین ۴ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۸۰ کیلو گرم مرغ تازه و منجمد از استان خارج و روانه بازارهای هدف شده است.

 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال جوجه یک روزه به کشورهای همسایه صادر نشده است.

اصغرزاده در مورد خرید تخم مرغ نیز بیان کرد: شهروندان در هنگام خرید تخم مرغ توجه کنند تخم مرغ باید در داخل یخچال نگهداری و عرضه شود و تخم مرغ بهداشتی و خوب باید به شکل بیضوی و دارای پوسته سالم و بدون ترک و عاری از هرگونه آلودگی مدفوع طیور باشد.

وی افزود: تخم مرغ تازه دارای اطاقک هوایی نسبتا کوچک بوده و زرده آن دارای غلظت طبیعی و سفیده آن شفاف است و زمانی که  تخم مرغ را در ظرفی می‌شکنیم زرده آن گرد و برجسته و سفیده آن ژله مانند است.

اصغرزاده گفت: برای تست تازگی تخم مرغ آن را داخل کاسه‌ای پر از آب بیندازید اگر تخم مرغ در ته ظرف ته نشین شد،تازه ولی اگر روی آب شناورماند، تخم مرغ کهنه است و دلیل آن این است که داخل تخم مرغ کهنه هوای بیشتری نسبت به تخم مرغ تازه وجود دارد واین باعث معلق ماندن آن می‌شود.

وی یادآور شد: شهروندان سعی کنند تخم مرغ را به صورت بسته بندی شده که دارای کد بهداشتی دامپزشکی است، خریداری کرده و از خرید تخم مرغ‌های فله فاقد مشخصات تاریخ  مصرف نیز اجتناب کنند.

وی بیان کرد: در سه ماه نخست سال جاری ۸۵۶ تن گوشت قرمز قابل در کشتارگاه‌های دام خراسان جنوبی با نظارت کارشناسان دامپزشکی تولید شد.

اصغرزاده افزود: نظارت بر تولید، توزیع و عرضه گوشت قرمز به عنوان یک فرآورده خام دامی مهم و پرمصرف توسط کارشناسان این شبکه برابر دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی و برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز زیر پوشش دامپزشکی تهیه کنند، گفت: مردم در صورت خرید گوشت دارای لیبل دامپزشکی، از سلامت کامل دام کشتار شده اطمینان خاطر داشته باشند.

به گفته وی در کشتارگاه پس از کشتار، لاشه مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت تایید سلامت، لاشه‌ها ممهور به مهر و لیبل بهداشتی دامپزشکی می‌شوند و بعد از سردگذاری لاشه‌ها به مدت ۲۴ ساعت با حفظ موازین بهداشتی به مراکز توزیع حمل می‌شوند.

اصغرزاده از شهروندان خواست نسبت به نظارت همگانی بر بهداشت عمومی توجه داشته و در صورت مشاهده موارد تخلف مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha