• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400041611731
  • خبرنگار : 50177

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

منابع آب زیرزمین و رودخانه‌ها لرستان با کاهش شدید مواجه شدند

منابع آب زیرزمین و رودخانه‌ها لرستان با کاهش شدید مواجه شدند

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: منابع آب زیرزمین و رودخانه‌ها استان با کاهش شدید مواجه شدند.

داریوش حسن‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متوسط بارش استان براساس آمارهای سازمان هواشناسی از مهرماه تا خرداد ماه سال آبی جاری ۳۴۴ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۳ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری ۳۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی(باران و برف) در سالجاری سبب شده منابع آب زیرزمینی و رودخانه‌ها استان با کاهش شدید مواجه شود، ادامه داد: بطوریکه دبی رودخانه‌های اصلی استان در خرداد ماه سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته بطور متوسط ۶۹ درصد و نسبت به متوسط طول دوره آماری ۷۹ درصد، کاهش آبدهی گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت:  با این اوصاف بخش‌هایی از رودخانه‌های اصلی استان نظیر کشکان، مادیان رود، سیلاخور، کاکاشرف به صورت ۱۰۰ درصد دچار کاهش آبدهی و عملا خشک شده‌اند.

حسن‌نژاد افزود: رودخانه کشکان در پلدختر با دبی ۴.۲ متر بر ثانیه نسبت به سال گذشته که ۲۳ مترمکعب بر ثانیه بوده ۸۲ درصد و نسبت به خرداد ماه سالجاری ۸۷ درصد کاهش داشته است.

روندکاهشی دبی چشمه‌های استان در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد

وی عنوان کرد: دبی چشمه‌های انتخابی لرستان در خرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۴ درصد کاهش داشته که این روند کاهشی در ماه‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد و مسبب آن کاهش آب‌های سطحی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: متوسط سطح آب‌های زیرزمینی محدوده بیلان استان در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۰ سانتی‌متر افت داشته که معادل حجمی حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب بوده که در این مدت بیش از ۶۰۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه متوسط اختلاف تراز سطح آب‌های زیرزمینی خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۷۰ سانتی‌متر بوده که بیشتر این افت حدود ۱.۱۶ متر مربوط به محدوده مطالعاتی ازنا و الیگودرز بوده است، اضافه کرد: دشت اشترینان با ۳۵۰ سانتی‌متر افت سطح آب و کسری مخزن ۱۰ میلیون مترمکعب، دشت‌های بروجرد  و دورود با ۲۳۰ میلیمتر افت و کسری مخزن ۴۴ میلیون متر مکعب بیشترین تغییرات سطح آب‌های زیرزمینی را در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی با بیان اینکه همچنین سطح آب‌های زیرزمینی لرستان از ۲۰ سال گذشته تا پایان سال ۹۸-۹۹، بطور متوسط حدود دو متر افت و کسری مخزن حدود ۹۰ میلیون مترمکعب داشته است که معادل افت سالانه حدود ۱۰ سانتیمتر و کسری مخزن آن  پنج میلیون متر مکعب شده که نشان دهنده کاهش منابع آب زیرزمینی در استان  از 20 سال گذشته بوده است، گفت:  بیشترین سطح و حجم منابع آب زیرزمینی مربوط به محدوده مطالعاتی کوهدشت و رومشکان به ترتیب حدود ۱۶ متر و هشت متر افت سطح آب بوده  که معادل حجم آب به 87 میلیون مترمکعب و 28 میلیون متر مکعب رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha