• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400041611464
  • خبرنگار : 50046

یک محقق:

اعتبارات کافی برای حوزه آموزش دامداران نداریم

اعتبارات کافی برای حوزه آموزش دامداران نداریم

ایسنا/خراسان شمالی یک محقق علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: اعتبارات کافی برای حوزه آموزش دامداران نداریم.

دکتر علمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که در این مرکز بر روی دام انجام شده موضوع زنجیره تولید گوشت قرمز در دامداری ها است، اظهارکرد: در حال حاضر ضریب تبدیل خوراک به تولید گوشت قرمز میانگین عدد ۱۰.۵ تا ۱۱.۵ کیلوگرم است که با کارهای انجام شده در این مرکز این عدد در میان جمعیت دامی عشایر استان به ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از هزینه های جاری یک دامدار مربوط به خوراک آن است، افزود: در واقع این موضوع با مدیریت پرورش و فرموله کردن جیره غذایی به بهره وری بالا و حتی چندقلوزایی خواهیم رسید.

علمی ادامه داد: از مشکلاتی که دامدارها همیشه بیان می کنند این است که می گویند دامداری ها اقتصادی نیستند، نهاده نداریم و تلفات بالا است اما این مرکز با انجام روش های بهبود مدیریت تبدیل خوراک به گوشت قرمز، بهره وری در تولید گوشت را افزایش، طول مدت پرواربندی،د طول مدت شیر خوراک بره و درصد تلفات را کاهش داد.

وی اظهارکرد: اقدامی که مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی برای رسیدن به اهداف مذکور انجام داده آموزش و ترویج دامداران و فرمولاسیون جیره غذایی بوده است.

این محقق مرکز تحقیقات آموزش کشاورز و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: متاسفانه دامداران در کشور روش دارودرمانی را به خوبی یاد دارند اما سیستم پرورش دام توسط آن ها ضعیف است.

وی در حال حاضر دامداران سیستم دارودرمانی را به عنوان تجربه می شناسند، گفت: موفق شدیم با اصلاح جیره غذایی ۲۰ درصد دوقلوزایی را در دام های عشایری استان افزایش دهیم.

علمی خاطرنشان کرد: اما مشکلی که در این میان وجود دارد برای آموزش دامداران از اعتبار و نیروی کافی برخوردار نیستم و از محل اعتبارات استانی هیچ بودجه ای برای آموزش در این مرکز نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha