• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400041510654
  • خبرنگار : 30054

کاتالیست خودرو، از مصرف به تولید

کاتالیست خودرو، از مصرف به تولید

نظر به آسیب های جدی که آلاینده های خروجی از خودروها برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد، بدیهی است که استفاده از تمامی سازوکارها، تکنیک ها و ابزارهای مناسب به منظور کنترل و کاهش میزان آلاینده های مزبور امری ضروری است. یکی از این ابزارها و تکنیک ها، استفاده از مبدل های کاتالیستی سه منظوره در مسیر اگزوز خودروها می باشد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دلکو، مبدل­های کاتالیستی حاوی فلزات گرانبهای گروه پلاتین شامل پالادیوم، پلاتین و رودیوم می­ باشد. فلزات گرانبها دارای خواص منحصر به فردی همچون مقاومت در برابر خوردگی و اکسایش، هدایت الکتریکی بالا، فعالیت ­های کاتالیستی بالا و ... می­ باشند. از مصارف عمده این فلزات علاوه بر کاتالیست خودرو می­ توان به صنایع مهم دیگری مانند پالایش و پتروشیمی، الکترونیکی، پیل­های سوختی، سرامیک، دندانپزشکی، داروسازی و جواهرآلات اشاره کرد. با توجه به اینکه فلزات گرانبها مهم­ترین قسمت مواد مصرفی در این صنایع را تشکیل می­ دهد، تامین این فلزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

کمبود منابع فلزت گرانبها کابوس صنعت­گران

مقدار فلزات گرانبها در پوسته زمین در حدود یک صدم ppm می­ باشد که همین مقدار اندک به چند منطقه جغرافیایی خاص (آفریقای جنوبی، روسیه، آمریکای شمالی و زیمباوه) محدود می ­شود. در نتیجه سایر کشورها جهت استفاده از این فلزات نیاز به ارتباط با تامین کننده ­های خاص دارند که معمولا با چالش­هایی روبه­رو می­ شوند. علاوه براین، تولید و خالص ­سازی فلزات گرانبها نیز دارای فرآیندی پیچیده، هزینه­ بر و مضر برای سلامت انسان می­ باشد. در نتیجه وجود چالش­های فراوان جهت استفاده از فلزات گرانبها سبب شده است که این فلزات از سال 2017 به عنوان مواد وارداتی با ریسک و اهمیت اقتصادی بالا به شمار آید و با توجه به محدود بودن منابع، نگرانی در مورد آینده آن نیز بیشتر باشد. با توجه به این شرایط بازیابی فلزات گرانبها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مبدل کاتالیستی یک منبع غنی از فلزت گرانبها

بیشترین میزان مصرف فلزات گرانبها در مبدل­های کاتالیستی خودرو بوده که سهم بالایی در میزان مصرف کل این فلزات در صنعت را شامل می­ شود. مبدل کاتالیستی خودروهای بنزینی حاوی 1 تا 3 گرم و مبدل کاتالیستی خودروهای دیزلی در حدود 12 تا 15 گرم از فلزات گرانبها را شامل می­ شود. به همین منظور از کاتالیست­های مستعمل خودرو به عنوان منبع عظیمی از فلزات گرانبها یاد شده که بازیابی آن­ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. از طرفی با وجود مونولیت (آلومینا، اکسید منیزیم و سیلیکا)، پایه کاتالیست (آلومینا، سریا-زیرکونیا، کربن فعال و ...) و ناخالصی­های دیگر (لانتانیم اکسید، اکسید مس، اکسید نیکل و ...) در کنار غلظت کم فلزات گرانبها، جداسازی و خالص­سازی این ترکیبات چالش برانگیز است.

از معمول­ترین تکنیک­ها برای جداسازی فلزات گرانبها، روش­های پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی می ­باشد. روش پیرومتالورژی که بر پایه ذوب کردن و عملیات حرارتی می ­باشد، جهت بازیابی فلزات گرانبها در مقادیر فراوان استفاده شده که بازدهی قابل قبولی دارد. از طرفی، در این روش از دستگاه­های خاص و دما و انرژی بسیار بالا استفاده می­ شود که باعث افزایش هزینه ­های جداسازی شده و ضایعات فراوانی به همراه دارد. در روش هیدرومتالورژی، به دلیل استفاده از روش لیچینگ (Leaching) که در آن از مواد و فرآیند­های شیمیایی استفاده می ­شود، بازیابی در شرایط نسبتا ملایمتری نسبت به روش پیرومتالورژی استفاده می­ شود. مزایای این روش بازدهی بالاتر، کاهش انرژی مصرفی، دمای فرآیندی ملایم­تر و قابل کنترل  بودن فرآیند نسبت به روش پیرومتالورژی می ­باشد. در نهایت با وجود روش­های متعدد بازیابی، همچنان یکی از مهم­ترین دغدغه­ های بازیابی فلزات گرانبها جداسازی و خلوص بالای فلزات جهت استفاده در صنایع است.

بازیابی ارز گرانبها

متاسفانه در حال حاضر کاتالیست­های مستعمل در کشور جمع آوری شده و به کشور­های غربی جهت بازیابی فلزات گرانبها فرستاده می­ شود. با توجه به اهمیت بازیابی فلزات گرانبها در شرایط کنونی کشور، شرکت ایران دلکو در فاز مطالعاتی و آزمایشگاهی اقداماتی جهت بازیابی این فلزات از کاتالیست­های مستعمل انجام داده است. در نتیجه تلاش بر این است که با تامین مقداری از منابع فلزات گرانبها از طریق بازیابی با خلوص بالا، بتوان نیاز­های بسیاری از صنایع داخلی تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری گردد تا در نهایت بتوان محصولی با قیمت مناسب­تر به بازار عرضه کرد.

آشنایی بیشتر با شرکت دانش بنیان ایران دلکو

شرکت ایران دلکو به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های دانش بنیان داخلی کاتالیست، در راستای هدف خود که "در اندیشه آسمانی آبی" می باشد، با به کارگیری نیروهای متخصص و نخبه از دانشگاه های معتبر کشور، از سال 1383 تا کنون فعالیت می ­کند و با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی در تست معاینه فنی را برطرف نموده است.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره 56231430-021 تماس بگیرید.

سایت:   http://fa.irandelco.com/    اینستاگرام:   https://www.instagram.com/irandelco/

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha