• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400041510469
  • خبرنگار : 50201

یک استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری:

مدیریت هدایت و مهار آب نداریم!

مدیریت هدایت و مهار آب نداریم!

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت:آب وجود دارد اما مدیریت هدایت و مهار آن نیست.

سید رمضان موسوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود منابع آبی مناسب در غرب مازندران اظهارکرد: برای استفاده بهتر ازاین منابع آبی و جبران کم آبی در یک دوره ای طرح انتقال آب از غرب مازندران به مرکز و و شرق استان مطرح شد و اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفت.
* عدم وجود طرح مدیریتی در آب

وی مهم ترین خلا کمبود آب را نبود طرح مدیریتی جامع و کامل عنوان کرد و گفت: سالانه از رودخانه هراز مقدار زیادی آب شیرین به داخل دریا سرازیر و شور می شود و متاسفانه برنامه  و طرح های بهره برداری بهینه و ذخیره وجود ندارد.
استاد دانشکده منابع طبیعی ساری با اشاره به بی مهری هایی که به احداث سد منگول  بر روی رودخانه هراز شده است، افزود: با وجود منابع آبی و رودخانه های آبی زیادی که در سراسر استان مازندران در جریان است اما به جهت عدم وجود برنامه و طرح های بهره برداری از این منابع به درستی استفاده نمی شود.
موسوی به بروز سیلاب های مختلف در غرب مازندران در طول سال اشاره کرد و گفت: وقوع سیلاب های مخرب نشان دهنده نبود مدیریت در مهار و بهره برداری بهینه از آب های سطحی، بارشی و ریزشی است.
وی تصریح کرد: دررودخانه های چشمه کیله، دوهزار و سه هزار هرساله شاهد بروز سیلاب های زیادی هستیم و این امر نشان می دهد که کم آبی در غرب مازندران وجود ندارد  و همه اینها به عدم مدیریت بازمی گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تاکید کرد: در صورتی که مدیریت درستی در منابع آب صورت گیرد ۴۰ میلیون هکتار از زمین های بین آبخیز، کوهستان و کویر که به گنج طلا شناخته می شود می تواند آباد شود که طرح این موضوع را به رئیس جمهور منتخب خواهم داد.
موسوی عدم توجه یا غفلت مدیریت منابع آبی غرب استان را یکی از معضلات اصلی ذکر کرد و ادامه داد: آب منطقه ای و وزارت نیرو باید طرح هایی را در غرب استان از زیادی آب هایی که به هدر می رود پیاده کند تا جلوی این اتلاف منابع گرفته شود.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: از رودخانه بزرگ چالوس ۵ تا ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب شیرین وارد دریا می شود وهمین طور از رودخانه های چالکرود، سردابرود، چشمه کیله آب وارد دریا می شود که باید برنامه ریزی و مطالعه دقیق صورت گیرد.
*شناخت منابع آبی و حفظ آن مهم است
استاد دانشکده منابع طبیعی ساری به مطالعات خود بر روی رودخانه های غرب استان اشاره کرد و  متذکر شد:در درجه اول باید منابع آبی را خوب بشناسیم و بعد از آن مدل های حفظ این منابع آبی و توسعه پایدار کشاورزی منطقه بسیارمهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
موسوی یادآور شد: عرصه هایی که امکان تبدیل و بهره برداری از آن وجود دارد باید مورد مطالعه دقیق و جدی کاربردی قرار گیرد که متاسفانه انجام نمی شود.
 وی ادامه داد: برای  حیات وحش باید منابع آبی و ذخیره آب را ثابت کنیم تا هم مردم منطقه و هم حیوانات و گردشگران منتفع شوند که این یک کار کلان بوده است که متاسفانه تاکنون کار جدی صورت نگرفته است و اغلب کارشناسان این رشته دلسوزانه وارد عمل نشدند و کاری انجام ندادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: با آمدن رئیس جمهور منتخب باید دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد به متخصصان این حوزه موارد مورد نیاز را  پیشنهاد دهند تا روی آن کار شود و ما می توانیم به موضوعات بپردازیم تا به صورت پروژه کاربردی انجام شود.
موسوی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه هایی که در آب منطقه ای انجام می شود آنچنان کاربردی نیست، تاکید کرد: در چله دوم انقلاب باید شاهد جهش قابل توجهی در این حوزه باشیم یعنی باید چشم ها را باز کنیم و پرده های مختلفی که بر روی گنج های نهفته در کشور وجود دارد کنار بزنیم.
وی با بیان اینکه احیا و شناخت منابع آبی  و چگونگی اجرا، طرح و تهیه طرح های استفاده بهینه از منابع آب حائز اهمیت است، اظهار کرد: آب وجود دارد اما  مدیریت هدایت و مهار آب نیست بنابراین باید دولت ، اساتید دانشگاه ، مدیران و نخبگان روی آن مطالعه کنند تا در قالب طرح و پروژه دارای اعتبار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha