• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400040705086
  • خبرنگار : 30054

چه چیزهایی را می‌توانیم کنترل کنیم؟

چه چیزهایی را می‌توانیم کنترل کنیم؟

چرا یک اتفاق در افراد مختلف احساسات گوناگونی ایجاد می‌کند؟ تصور کنید طبق اعلام بانک مرکزی قیمت سکه و طلا کاهش یابد. کسانی که با هدف پس‌انداز، سکه‌ها را با قیمت بالاتری خریده بودند از این اتفاق ناراحت می‌شوند؛ اما کسانی که منتظر کاهش قیمت بوده‌اند تا خرید کنند، خشنود می‌شوند.

به گزارش ایسنا بنا بر اعلام نشر سایه‌سخن، دکتر رابرت ووبلدینگ، روانشناس و معلم سرشناس تئوری انتخاب و واقعیت درمانی در کتاب "راهنمای تئوری انتخاب برای افسردگی" آورده است: علت اینکه یک اتفاق مشترک، احساسات متفاوت ایجاد می‌کند به ادراک ما از آن اتفاق برمی‌گردد. این کتاب به ما می‌آموزد که برای ریشه‌یابی احساسات خوب و بد خود، دنبال عوامل بیرونی نباشیم؛ ریشه اصلی تمام احساسات ما در درون ما و سیستم ادراک ماست. ووبلدینگ هدف از نگارش این کتاب را کمک به خوانندگان برای کنار آمدن با هجوم احساسات برمی‌شمارد و با ارائه تمریناتی ساده اما سودمند کمک می‌کند بتوانیم احساساتمان را مدیریت کنیم و از غلبۀ احساسات بر عملکردمان جلوگیری کنیم.

در اطرافمان بسیار مشاهده کرده‌ایم که نوجوانان رابطۀ خوبی با والدین خود ندارند. تلاش والدین را می‌بینیم که قصد دارند علاقه فرزندانشان را به درس و تحصیل افزایش دهند؛ رابطۀ آن‌ها را با دوستانشان کنترل کرده و حتی رشته تحصیلی آن‌ها را نیز به جایشان انتخاب کنند.

دکتر نانسی باک روانشناس شناخته شده در حوزه تربیت فرزندان، در کتاب جدید خود "راهنمای تئوری انتخاب برای فرزندپروری" به والدین می‌گوید که این فشارها حاصلی جز خرابتر کردن رابطۀ آن‌ها و فرزندانشان ندارد و به مرور زمان آن‌ها را از همدیگر بیزار می‌کند. چرا که فرزندان را از مسیر طبیعی رشد و پیشرفت دور می‌کند. او معتقد است همانطور که به کودک نوپای خود اجازه می‌دهیم خودش بر مبنای سیر طبیعی رشد عضلاتش آرام‌آرام راه رفتن را تمرین کند تا یاد بگیرد؛ بارها زمین بخورد، بلند شود و دوباره تلاش کند تا بتواند بدون کمک گرفتن از کسی به راحتی بلند شود، راه برود و جست‌وخیز کند، باید به نوجوانان خود نیز اجازه دهیم مسیر زندگیشان را مطابق با استعدادها و علاقه‌مندی‌هایشان انتخاب کنند و در این مسیر گام بردارند. او در این کتاب به ما یادآور می‌شود که براساس تئوری انتخاب تنها چیزی که می‌توانیم به دیگران بدهیم اطلاعات است. بنابراین ما به عنوان والد وظیفه داریم در مورد خطرها و پیچ‌وخم‌های مسیر زندگی فرزندانمان براساس دانش و تجربه‌مان به آن‌ها اطلاعات دهیم و با روشن کردن مسیر پیشِ رویشان آن‌ها را به سوی هدفشان هدایت کنیم. با این کار می‌توانیم از رابطۀ والد و فرزندی خود پناهگاه امنی بسازیم تا هر زمانی که فرزندمان در زندگی‌اش با بحرانی مواجه شد بتواند به این پناهگاه رجوع کند و ما با همدلی، شفقت و مهربانی زخم‌های او را ترمیم کرده، روح و جسمش را التیام دهیم.

کمتر کسی است که در زندگی خود خشمگین و عصبانی نشده باشد، یا به اصطلاح جوش نیاورده و از کوره در نرفته باشد. برایان لنون نویسندۀ کتاب "راهنمای تئوری انتخاب برای مدیریت خشم" که خود توسط دکتر ویلیام گلسر خالق این تئوری آموزش دیده و بیش از سی سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت است، معتقد است که اکثر نویسندگانی که خشم را بررسی کرده‌اند، اغلب به علائم خشم پرداخته‌اند نه به دلایل آن. این کتاب تلاش نمی‌کند راهکارهای عصبانی نشدن یا خونسرد ماندن را آموزش دهد، بلکه کمک می‌کند خودمان در این زمینه تصمیم بگیریم. لنون خشم را یک احساس طبیعی می‌داند؛ ولی معتقد است پرخاشگری و رفتارهای خشونت‌آمیز را ما انتخاب می‌کنیم که به کار بگیریم یا خیر. از منظر تئوری انتخاب، خشم یک مشکل هورمونی یا رفتاری خارج از کنترل فرد پرخاشگر نیست؛ بلکه رفتاری است که فرد هنگام مواجهه با موانع از خود بروز می‌دهد و هدفش رفع ناکامی است؛ و چون اقدامی هدفمند است، لذا فرد خشمگین کاملا آگاهانه آن را انتخاب می‌کند.

من نمی‌توانم انتخاب کنم که چه احساسی داشته باشم. اما می‌توانم اقداماتم را انتخاب کنم و این کار را می‌کنم. تمرینات این کتاب کمک می‌کند تا ما به گزینه‌های بهتری به جای رفتار پرخاشگرانه برای رفع موانع فکر کنیم.

تئوری انتخاب به طور خلاصه بر سه اصل عمده استوار است. اولین اصل بیان می‌کند که مشکل اغلب انسان‌های جامعه ریشه در روابط آن‌ها با یکدیگر دارد و همۀ افراد جامعه تحت تاثیر ارتباطات قرار دارند. این مشکلات ممکن است نتیجۀ روابط نامناسب کنونی یا فقدان روابط معنادار با دیگران و از همه مهمتر با خودمان باشد. اصل دوم ناظر بر این نکته است که ما فقط رفتار خودمان را می‌توانیم کنترل کنیم. بنابراین اگر زندگی باب میل فردی نیست، اولین کسی که مسئولیت تغییر آن را بر عهده دارد، خود اوست. اصل سوم و شاید مهمترین اصل این است که نیروی محرک تمام رفتارهای انسان پنج نیاز ژنتیک است. بنابراین مشکلات اساسی انسان‌ها در این سه مورد خلاصه می‌شود:

1. ناکامی در ارضای نیازهای اساسی

2. فقدان رابطه نزدیک یا صمیمی

3. به کار بستن روانشناسی کنترل بیرونی.

کتاب "راهنمای تئوری انتخاب برای روابط صمیمانه" تمرکزی خاص بر بهبود کیفیت روابط همسران دارد و کمک می‌کند در زندگی مشترک تفاوت‌های فردی‌مان را به رسمیت بشناسیم و مهارت‌های لازم را برای ایجاد روابط عمیق، صمیمی و باکیفیت به کار بندیم.

انتشارات سایه‌سخن، ناشر تخصصی کتاب‌های روانشناسی مفتخر است گامی در جهت ارتقا و اعتلای دانش‌افزایی، خودشناسی و توسعه و بهبود روابط بین فردی بردارد. در همین راستا به مناسبت "روز قلم" (14 تیرماه)، تمامی آثار این انتشارات با تخفیف 15% و ارسال رایگان ارائه می­گردد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha