• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۶:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400040704418
  • خبرنگار : 50200

یک کارشناس روابط بین الملل مطرح کرد

لازمه بی اثر شدن تحریم ها، افزایش توان اقتصادی همزمان با توان هسته ای

لازمه بی اثر شدن تحریم ها، افزایش توان اقتصادی همزمان با توان هسته ای

ایسنا/مازندران یک کارشناس روابط بین الملل با ارائه پیشنهاداتی خطاب به دولت جدید، لازمه بی اثر شدن تحریم ها را افزایش توان اقتصادی همزمان با توان هسته ای اعلام کرد و این دو را مکمل یکدیگر دانست.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با ایسنا با ارائه پیشنهادی در حوزه بین الملل خطاب به دولت جدید گفت: برای کمک به سیاست خارجی، باید سیاست داخلی تقویت شود، برای این منظور علاوه بر بالا رفتن توان هسته ای که اکنون به ۶۰ درصد رسیده و دستاورد بسیار خوبی بوده، لازم است توان اقتصادی نیز افزایش یابد و این ۲ عامل مکمل یکدیگر هستند تا بر این اساس قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات افزایش پیدا کند.
بهشتی پور اضافه کرد: تا زمانی که قدرت چانه زنی نداشته باشید، ولو با داشتن بهترین دیپلمات دنیا، باز هم وارد مذاکرات شوید نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد چراکه داشتن توان اقتصادی بالا، پشتیبانی تولید ملی و حمایت مردمی و بسیاری دیگر از عوامل شروط لازم برای کسب موفقیت است تا دیپلمات ما بتواند قدرت چانه زنی بهتر و دقیق تری داشته و دستاورد بیشتری کسب کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی استراتژی دولت جدید در مواضع هسته ای در سطوح بین الملل با توجه به تجربیات دولت های پیشین اظهار کرد: ابتدا باید توجه داشته باشیم که سیاست های مربوط به مسائل هسته ای در حقیقت سیاست های کلان نظام و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است که با آمدن و رفتن دولت ها تغییر نمی کند؛ اینکه رویکردها چه باشد و چه امتیازاتی بدهند و چه امتیازاتی بگیرند، در سطح دولت نیست.
این پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: اما دولت جدید می تواند از تجربه دیپلمات های قبل استفاده کند، به این نحو که آن کارهایی که نباید انجام می گرفت را انجام ندهد و کارهایی که باید انجام می شد را در دستور کار قرار دهد.
بهشتی پور سیاست خارجی کشورها را به شدت تحت تاثیر امکانات داخلی توصیف و تصریح کرد: اگر بنا داریم تحریم ها را بی خاصیت یا کم خاصیت کرده و یا اگر بخواهیم که تحریم ها به طور کامل لغو شود باید دولت جدید انرژی خود را مصروف اصلاح ساختارهای داخلی کند، بنابراین تا زمانی که این مهم محقق نشود همچنان آمریکا به دنبال استفاده از اهرم تحریم ها خواهد بود.
وی مهم ترین اقدام دولت جدید برای بهینه کردن شرایط و تقویت امکانات داخلی را اصلاح نظام بانکداری کشور عنوان و اظهار کرد: هرچند شعار اصلاح کردن این ساختار معیوب، چندین دوره از دولت ها شنیده می شود اما واقعیت این است که نظام بانکداری ما بیشتر بنگاه داری کرده تا بانکداری، چراکه اگر نظام بانکی ما واقعا فعالیت بانکداری کند به رونق تولید در کشور کمک شده و پول ها و نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت می کند.
کارشناس ارشد روابط بین الملل حرکت پول و نقدینگی به سمت تولید را سبب افزایش تولید و در نهایت مقابله جدی با تحریم ها دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام قدرت پول ملی افزایش پیدا کرده که به افزایش تولید منجر می شود و این خود بزرگترین مقابله با تحریم است.
بهشتی پور اصلاح نظام بیمه و نظام مالیاتی کشور را از دیگر اقدامات حیاتی و اساسی برای مطلوب کردن وضعیت کشور و افزایش تولید برشمرد و تصریح کرد: امروزه یکی از دغدغه های مهم تولید کنندگان داخل مسئله مالیات هاست و این اصلاح باید به نحوی انجام گیرد که هر که درآمد بیشتر دارد مالیات بیشتر بدهد و همچنین بخش هایی که معاف از مالیات هستند آنقدر مالیات بپردازند تا رقابت اقتصادی درست شکل بگیرد. بنابراین اصلاح نظام مالیاتی نیز می تواند در جهت بی اثر کردن تحریم ها بسیار بسیار موثر باشد.
وی در بخش دیگری از گفت و گو با بیان اینکه هم اکنون کشور در زمینه دستاوردهای هسته ای کمبودی ندارد و تنها مشکل ما استفاده از این امکانات است، به بخشی از دستاوردهای نوین صنعت هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: تولید آب سنگین، غنی سازی ۵ درصد با مقدار بیش از ۳۰۰۰ کیلوگرم، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، غنی سازی ۶۰ درصد قریب به ۵ کیلوگرم، سانتریفوژه های نوع IR۲، IR۴، IR۶، IR۸، IR۹، یعنی چندین نوع مدل سانتریفیوژ نسل جدید که برق کمتری مصرف کرده و کیفیت و سرعت بهتر و بیشتری دارد بخشی از توان هسته ای کشور است که نباید ناچیز قلمداد شود.
این پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین الملل بار دیگر با یادآوری این مهم که توان هسته ای نیاز دارد با توان اقتصادی بالا رود و هر یک به تنهایی اثر مطلوبی نخواهند داشت با ذکر مثالی تصریح کرد: کشور کره شمالی حتی بمب هسته ای نیز تولید کرده اما آیا تحریم ها علیه این کشور پایان یافته، پاسخ منفی است چراکه حتی اگر غنی سازی ۹۰ درصد هم اجرایی شود؛ نمی تواند تحریم ها را پایان دهد.

بهشتی پور در پایان یادآور شد: آنچه سبب پایان یافتن تحریم ها خواهد شد این است که همزمان با بالا رفتن توان هسته ای، توان اقتصادی کشور هم افزایش یابد و این دو با هم موثر هستند؛ نه توان اقتصادی به تنهایی می تواند پاسخگوی تحریم ها باشد و نه توان هسته ای به تنهایی، چراکه این دو مکمل یکدیگر هستند و باید با هم گسترش پیدا کنند تا در موضوع مذاکرات طرف مقابل را به تجدید نظر وادار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha