• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400040502930

یک فعال سیاسی اصولگرا:

حزب‌گریزی مسئولان موجب عدم پیشرفت احزاب شده است

حزب‌گریزی مسئولان موجب عدم پیشرفت احزاب شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه افتخار بسیاری از مسئولان نظام و رؤسای جمهور گذشته این بوده است که عضو هیچ حزب و گروهی نیستند، حزب‌گریزی را یکی از عوامل عدم پیشرفت احزاب دانست و اظهار کرد: حزب‌گریزی یک ارزش در کشور ما تلقی شده و این امر باعث شده احزاب سیاسی در کشور ما رشد نکنند و با یک خلاء جدی در عرصه دموکراسی مواجه شویم.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش و جایگاه احزاب در کشور بیان کرد: در کشورهایی که انتخابات برگزار می‌شود و مسئولان بر اساس آرای مردم انتخاب می‌شوند، معمولا احزاب به عنوان نهادهای مدنی یا حد واسط میان مردم و حاکمیت تلقی می‌شوند و در این کشورها احزاب بازوان دموکراسی هستند، اما در کشور ما در یک مقطع کوتاه در سال‌های پیروزی بعد از انقلاب، مسئولان نظام مصمم بودند تا احزاب سیاسی ایجاد و تقویت شوند و رهبران انقلاب، حزب جمهوری اسلامی را تاسیس کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسئولان مانند شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و بسیاری از بنیانگذاران نظام جمهوری اسلامی عضو این تشکیلات بودند، اما به دلیل برخی از اختلاف نظراتی که در این حزب بروز و ظهور کرد، حزب جمهوری منحل شد. بعد از آن اگرچه بر روی کاغذ تعداد زیادی حزب وجود دارد که مجوز فعالیت از وزارت کشور دارند ولی هرگز احزاب سیاسی مورد حمایت حاکمیت قرار نگرفتند و تقویت نشدند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افتخار بسیاری از مسئولان نظام و رؤسای جمهور گذشته این بوده است که عضو هیچ حزب و گروهی نیستند، حزب‌گریزی را یکی از عوامل عدم پیشرفت احزاب دانست و اظهار کرد: حزب‌گریزی یک ارزش در کشور ما تلقی شده و وابستگی حزبی یک ضد ارزش شده است. این امر باعث شده احزاب سیاسی در کشور ما رشد نکنند و مورد حمایت واقع نشوند و ما با یک خلاء جدی در عرصه دموکراسی مواجه شویم.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: در آستانه هر انتخاباتی، نهادهای سیاسی فاقد مجوز مثل نهادهای مذهبی و هیأت‌ها وارد عرصه انتخابات می‌شوند و کارکرد حزبی پیدا می‌کنند. در واقع هیچگاه احزاب نتوانستند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه گاهی در برخی مقاطع نهادهای مدنی مانند NGOها و احزاب بیشتر مورد توجه قرار داشتند، بیان کرد: مانند دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و اصلاح طلبان که در یک مقطع کوتاهی تعداد قابل توجهی از احزاب سیاسی به وجود آمدند و رشد کردند ولی در عمل این احزاب نتوانستند تداوم پیدا کنند. در نتیجه در آستانه هر انتخاباتی احزاب کوچکی که وجود دارند، مجبور به گردهمایی می‌شوند تا یک جبهه سیاسی را تشکیل دهند و یک فهرست انتخاباتی را به جامعه معرفی کنند که این کار اساسی و اصولی نیست و مقطعی است.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن تاکید بر موثر واقع شدن احزاب در حل برخی از مشکلات کشور تصریح کرد: احزاب سیاسی به میزانی که در گذشته مشارکت داشتند، بایستی نقش‌آفرینی داشته باشند. احزاب می‌توانند با ارائه برنامه‌ها و پیشنهادات خود، بازوی مشورتی برای دولت آینده باشند.

آرین‌منش اضافه کرد: همچنین احزاب سیاسی می‌توانند با طرح و برنامه‌های خود دولت را در حل مشکلات یاری کنند، چراکه احزاب سیاسی در واقع نهادهای مردمی هستند که با مطالبات مردم آشنایی بیشتری دارند و می‌توانند انتقال دهنده مطالبات و خواسته‌های مردم در شکل سازمان‌یافته به دولت آینده باشند و دولت را در این زمینه کمک کنند و حتی عملکرد دولت را در طول مسیر مسئولیت مورد نقد و بررسی قرار دهند.

وی افزود: احزابی مانند احزاب اصولگرا که نقش بیشتری در پیروزی رئیس جمهور منتخب داشتند، انتظار تغییرات اساسی در احزاب، برنامه‌ها، مدیریت‌ها و شکل‌گیری کابینه را دارند تا اشکالاتی که در گذشته وجود داشته است، مرتفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha