• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400032922064

ایمان اجتماعی در تعاملات بیرونی رخ نمایی می کند

ایسنا/قم دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: جامعه‌شناسی دین، علمی است که روی نقش دین در اجتماع و هم‌چنین تاثیر آن روی حالت شخص با ایمان تمرکز می‌کند. 

دکتر حامد پوررستمی در نشست مجازی سلسه نشست های ایمان و چالش های عصر جدید، که به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: جامعه شناسی ایمان نیز در همین راستا ارزیابی شده و به طیف های ایمانی و طیف های مقابل آن می پردازد.

وی افزود: در واقع طیف ها و گروه های اجتماعی از منظرها و معیارهای گوناگونی قابل تقسیم و ترسیم هستند. یکی از این معیارها، معیار دین و مولفه های دینی است. امروزه مدل ها و نمودارها نقش مهمی در ترسیم و تبیین مقوله های آکادمیک دارند.

دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: بدون تردید ارائه تصویر راهگشا و ترسیم راهبرد در حوزه طیف های دینی در گرو برداشت صحیح از وضعیت جامعه و طیف ها و شاخصه های آن است. در یک نگاه جامعه شناختی، ایمان اجتماعی آن دسته از منشها و رفتارهایی است که در تعاملات اجتماعی به منصه ظهور و بروز می رسد و چهره و نمای فرهنگی و  جامعه را به تصویر می کشد.

وی افزود: این طیف بر اساس دو محور عقیده و پذیرش، رفتار و گفتار شکل می گیرد که محور عقیده و پذیرش ( محور عمودی مدل) در دو جهت ایجابی (بخش بالایی) و سلبی (بخش پایینی) قابل توسعه و تشدید بوده و محور رفتار و گفتار (محور افقی مدل) نیز در دو جهت ایجابی (سمت راست) و سلبی (سمت چپ) توسعه پذیر است. تحلیل و تجزیه این مدل، در بردارنده نکات جامعه شناختی و روانشناختی دیگر است که می تواند در تبیین ظیف عصیان، کفر و نفاق مدد رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha