• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400032518688
  • خبرنگار : 50181

نماینده کرمانشاه:

نیمه دوم سال ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت

نیمه دوم سال ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت

ایسنا/کرمانشاه نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در شش ماهه دوم امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت.

محمد رشیدی، امروز(۲۵ خرداد) در نشست با فعالان اقتصادی کرمانشاه که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به رانتی که در توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور وجود داشت، گفت: توزیع این ارز علاوه بر  ایجاد فساد در کشور، به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده هم بود.

وی با بیان اینکه تنها طی یکسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان  از منابع کشور صرف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد، خاطرنشان کرد: برای تامین این منابع، پول خلق شده و در جیب بانک مرکزی که در اصل جیب مردم است، دست کرده‌ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اختصاص این ارز در نهایت تاثیری هم به حال مردم نداشت و باید مرغ ۴۰ هزار تومانی می‌خریدند! 

رشیدی از پیگیری مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یاد کرد و ادامه داد: فاتحه ارز ۴۲۰۰ تومانی خوانده شده و در شش ماهه اول امسال حذف خواهد شد، یعنی در نیمه دوم سال چیزی به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت.

وی گفت: البته مستقل شدن بانک مرکزی از دولت نیز در مجلس در دست تصویب است.

حمایت ویژه مجلس از بخش کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه از اقدامات خوبی که برای کمک به بخش کشاورزی در مجلس انجام شده یاد کرد و گفت: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش کشاورزی کشور تصویب شده که رقم بسیار قابل توجهی است.

به گفته این نماینده مجلس، در نظر گرفتن هزار میلیارد تومان یارانه کود، دیده شدن سامانه سردسیری بعد از چند سال معطلی و ... همه بخشی از اعتبارات کشاورزی امسال کشور است.

رشیدی اظهار کرد: به علاوه بودجه خوبی برای نهایی کردن طرح کاداستر در نظر گرفتیم و باید این طرح ظرف دو سال انجام شود.

وی معتقد است، نباید کشاورزی که ۵۰ هکتار زمین در اختیار دارد به دلیل نامشخص بودن وضعیت اسناد اراضی، برای دریافت تسهیلات بانکی محتاج یک کارمند باشد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید بر خرید تضمینی محصولات کشاورزی را از دیگر مواردی دانست که در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیری شده و افزود: دست دولت را برای خرید انواع محصولات کشاورزی و دامی باز گذاشتیم.

رشیدی با اشاره به پیگیری‌های متعددی که برای مناسب شدن قیمت خرید تضمینی گندم انجام شده، عنوان کرد: قیمت امسال نیز هنوز نتیجه کارهای انجام شده نیست و نتایج آن در سال‌های بعد معلوم می‌شود.

وی ادامه داد: در تعیین قیمت خرید تضمینی باید شورای اقتصاد حذف و شورایی با حضور نمایندگان بخش کشاورزی در این زمینه تصمیم بگیرد.

وی اظهار کرد: چرا باید قیمت به گونه‌ای باشد که کشاورز از جیب خود یارانه بدهد و متضرر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر این مشکلات حل شود انگیزه کشاورزان هم برای افزایش تولید، هم تولید مبتنی بر دانش، فناوری و تکنولوژی افزایش خواهد یافت.

قانون امنیت غذایی کشاورزی را از مهجوریت خارج می‌کند

وی سپس به طرح امنیت غذایی اشاره کرد که در مجلس شورای اسلامی در دست تصویب است و گفت: این طرح کشاورزی کشور را از مهجوریت، انزوا و مظلومیت خارج می‌کند.


رشیدی از تقویت وزارت جهاد کشاورزی با تصویب این طرح خبر داد که به یکی از قوی‌ترین وزارتخانه‌ها تبدیل شود.

وی با انتقاد از اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیش از این برای هر تصمیمی به وزارت صمت آویزان بود و برای هر تصمیم‌گیری باید از تنظیم بازار و ... اجازه می‌گرفت، یادآور شد: با این مصوبه وزارت جهادکشاورزی از وابستگی به وزارت صمت خارج می‌شود و هرآنچه که مربوط به غذا است به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود.

وی درباره مسائل مطرح شده درباره واگذاری تشکل‌های بخش خصوصی کشاورزی به تعاون روستایی در قالب این طرح نیز گفت: سازمان تعاون روستایی یکی از بهترین و مترقی‌ ترین تشکل ها است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با این کار سازمان تعاون روستایی هم تقویت می‌شود، گفت: قرار نیست تشکل‌ها، دولتی شوند، بلکه صرفا صدور مجوز از طریق این سازمان انجام می‌شود. به علاوه باید با یک تشکل واحد که خروجی مشخصی داشته باشد در زمینه تصمیم‌گیری های بخش کشاورزی مواجه باشیم.

وی درباره اینکه چرا تعاون روستایی به این منظور انتخاب شده نیز گفت: این موضوع چون با امنیت غذایی مردم سر و کار دارد بسیار حساس است، اما دولت صرفا بعد نظارتی و کنترلی خواهد داشت و حقوق بخش خصوصی نقض نمی‌شود.

رشیدی افزود: البته هر قانونی ایراداتی دارد که در صورت لزوم نیز ایرادات این قانون که البته تا کنون بیش از ۲۰ باز اصلاح شده نیز بازنگری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha