• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032417728
  • خبرنگار : 50247

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات:

مشهد باید به قطب توسعه فناوری شرق تبدیل شود

مشهد باید به قطب توسعه فناوری شرق تبدیل شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: مشهد باید به قطب فناوری اطلاعات شرق در منطقه افغانستان، تاجیکستان و کلیه کشورهای فارسی زبان منطقه تبدیل شود؛ چراکه این استعداد در مشهد وجود دارد.

محمدجعفر صدیق در آئین نکوداشت دست اندرکاران ایجاد شعبه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در مشهد که امروز ۲۴ خرداد در محل اداره کل پست خراسان رضوی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، عنوان کرد: امروز توانسته‌ایم قطب بسیار قوی ‌از علم و فناوری را در مشهد شکل دهیم و با سرافرازی بگوییم ماموریتی که سال گذشته به ما محول شد، امروز به خوبی به سرانجام رسیده است. ساختمان‌هایی که برای تبدیل به پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به ما تحویل داده شد موقعیت مکانی و وضعیت مناسبی نداشتند اما با کار تیمی توانستیم این ساختمان‌ها را به مراکز فاخر شهر تبدیل کنیم. هنوز هم مشکلاتی داریم که باید رفع شود تا بتوانیم کاری شایسته در شأن شهر امام هشتم انجام دهیم. از دو ساختمانی که تحویل گرفتیم، یکی تبدیل به مرکز توسعه فناوری و دیگری توسعه اقتصاد دیجیتال شده‌اند.

مشهد باید به قطب توسعه فناوری شرق تبدیل شود

وی افزود: پارک فناوری اطلاعات، تنها یک ساختمان نیست بلکه مکانی برای توسعه اقتصادی است. تقاضا دارم ماموریت جدیدی به ما محول شود تا پردیس پارک فناوری اطلاعات را در مشهد دایر کنیم و این شهر به قطب توسعه فناوری شرق تبدیل شود. منظورمان از شرق، تنها شرق ایران نیست و شرق شامل افغانستان، تاجیکستان و کلیه کشورهای فارسی زبان است؛ چراکه این استعداد در مشهد وجود دارد. اگرچه این کار سختی است اما به سختی آنچه انجام دادیم و این مراکز را در مشهد تاسیس کردیم نیست. سه سال گذشته که کار را آغاز کردیم، ساختمان، نیروی انسانی، ردیف بودجه و ... نداشتیم اما با کمک افراد توانستیم به اینجا برسیم.

صدیق تصریح کرد: امروز شبکه توسعه و صادرات داده‌ها و محتواهای فرهنگی و خدمات ابری را در مشهد کلید خواهیم زد. در ماه‌های آینده هم در سمنان، ساری و البرز مراکز افتتاح خواهند شد. در مرحله بعدی تلاش می‌کنیم این مراکز را در پنج استان محروم گسترش دهیم. بخش خصوصی انرژی فوق العاده‌ای در اینجا صرف کرده است. با اتکا به دو شتاب دهنده اصلی که گرین وب و نیتک هستند تلاش می‌کنیم این مجموعه‌ها را در سراسر کشور گسترش دهیم.

نظام‌الدین خوارزمی، رئیس شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: در حوزه استارتاپ و تیم‌های استارت آپی خیلی کار شده است اما این تیم‌ها یک سوال از ما دارند و این است که وقتی کسب‌وکارشان گسترش یافت، بعد چه خواهند کرد و چه می‌توانند انجام دهند. دو راه وجود دارد، یکی این که وارد بخش خصوصی شوند و دیگری هم این که به دولت بپیوندند.

۷۰ درصد بازار آی‌تی ایران همچنان در دست دولت است

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که ۷۰ درصد بازار آی‌تی ایران همچنان در دست دولت است و دولت  این صنعت را آزاد نکرده است.

رئیس شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه «استارتاپ‌ها پس از بلوغ و گسترش کارشان درگیر مراحل پیچیده اداری و دریافت مجوزهای فراوان از مراکز متعدد می‌شوند تا جایی که عطای کار را به لقایش می‌بخشند»، خاطر نشان کرد: حرف ما این است که در این بین یک حلقه گمشده وجود دارد؛ کاری که زمانی دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها انجام می‌داد را باید در اینجا پیاده‌سازی نماییم. نظام صنفی می‌تواند در اینجا به عنوان یک واسط عمل کند و دست شرکت‌های استارتاپی را در دست شرکت‌های بزرگ بگذارد.

خراسان رضوی در حوزه استارتاپ و کارخانه‌های نوآوری پیشرو است

خوارزمی با اشاره به پیشرفت خراسان رضوی در زمینه فناوری خاطرنشان کرد: در حوزه استارتاپ و کارخانه‌های نوآوری، خراسان رضوی واقعا پیشرو است؛ این الگو را می‌توانیم در سراسر کشور پیاده نماییم.

در بخش دیگر این مراسم سید حسن هاشمی، مدیر عامل شرکت گرین‌وب اظهار کرد: نتیجه تلاش‌های دو سال پیش را امروز می‌بینیم؛ اعتقاد داشتیم که این حرکت رو به جلو مثبت است و نتایج فراوانی دارد. ۲۵۰۰ نیرو توسط پارک و شرکت‌های فعال در آن جذب شده است. ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل بیکار در این زمینه داریم.

وی افزود: برای ۲۰ ایستگاهِ کاری که ما داشتیم، ۳۱۷ تقاضا آمده بود و ساعت‌ها طول کشید تا این درخواست‌ها را بررسی نماییم و بهترین‌ها را کنار هم جمع کنیم. اطلاع داریم که منابع وزارتخانه محدود است اما تقاضا داریم همچنان این فضاها گسترش یابد.

اکوسیستم فناوری اطلاعات، هابِ دانشی تمام صنایع و اصناف است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: اکوسیستم فناوری اطلاعات، هابِ دانشی تمام صنایع و اصناف است. هر مجموعه‌ای بخواهد محصولی تولید نماید یا آن را ارائه کند، فناوری اطلاعات پیشگام آن است. ولی باید توجه داشت اول باید در خود خانواده تحول را ایجاد کرده و پیشگام باشیم؛ به علت کرونا عقب مانده‌ایم، اگر کوتاهی کنیم و لحظات را از دست دهیم، مانند صنعت موبایل و بسیاری صنایع دیگر جا خواهیم ماند. تکنولوژی لب مرز است و نباید فرصت‌ها را از دست دهیم.

وی بیان کرد: اکوسیستم خراسان رضوی به عنوان اولین استان پس از تهران در حال ارائه سرویس کلود ملی است. در تبریز ۳۰۰ سرور پیاده‌سازی شده و زیر بار رفته است. جی‌پی‌یو را به صورت تنها در کشور ارائه می‌کنیم. اکوسیستم خراسان با حمایت نظام صنفی یارانه‌ای استان این مسیر را آغاز کرده است.

هاشمی متذکر شد: نیازمند مانع زدایی در این مسیر هستیم. دست‌اندازهایی وجود دارد که کار را دشوار کرده است. خراسان رضوی نخبه‌های فراوانی در فناوری اطلاعات کشور دارد. نرم افزار باد صبا با ۱۶ میلیون نصب، گپ، اقامت ۲۴ و ... نشان‌دهنده بلوغ اکوسیستم خراسان است که نیازمند حمایت دولت می‌باشند. خانواده فناوری اطلاعات کشور می‌تواند هسته تمیز برای تغییرات فرهنگی و توسعه ساختاری باشد.

در ادامه این مراسم سعید مقدم، عضو هیات مدیره شرکت نیتک نیز بیان کرد: سال ۱۳۸۰ که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردیم، کل پهنای باند خراسانِ بزرگ، دو مگابیت بر ثانیه بود.

وی افزود: خداراشاکریم که فضای خوبی فراهم شده است و برخی شرکت‌های بزرگ در فضاهای بسیار کوچکتر در حال فعالیت هستند؛ فضای خوبی فراهم است و چنانچه حمایت‌های لازم صورت گیرد می‌توانیم به اندازه همان شرکت‌های بزرگ اثرگذاری داشته باشیم.

همچنین در این مراسم سه تفاهم‌نامه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و پارک فناوری اطلاعات (توسعه بازار ملی IT)، پارک فناوری اطلاعات و شتاب‌دهنده گرین‌تک (توسعه شبکه ملی تولید و صادرات خدمات ابری)، پارک فناوری اطلاعات و شتاب‌دهنده نیتک (توسعه شبکه ملی تولید و صادرات محتوا دیجیتال) منعقد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha