• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400032316471
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۵۸ درصد از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد

۵۸ درصد از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد

ایسنا/آذربایجان غربی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۸ درصد ازمجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

اکبر کرامتی در گفت و گو با ایسنا افزود: از این میزان اراضی برای ۴۰ درصد برنامه ریزی هایی خاص در حوضه دریاچه ارومیه طرح ریزی و اجرا شده است که موجب کاهش و ذخیره قابل توجهی از مصرف آب شده است.
وی با بیان اینکه در بهترین شرایط راندمان آبیاری ۳۷ درصد است، بیان کرد: درصورت عدم اصلاح باغات قدیمی کشاورزی و عدم حذف و جایگزینی و اصلاح و احیا فقط باید شاهد تولید چوب به جای محصول بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشت ارقام با نیاز آبی کم و استفاده از ارقام پایه رویشی را در زمینه کاهش مصرف آب از ضروریات بخش کشاورزی استان نام برد و گفت: کشت گلخانه ای تا ۱۰ برابر موجب افزایش راندمان تولید می شود.
کرامتی اضافه کرد: از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲۷۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است و تلاش می شود ارقام متحمل گرما و خشکی در استان کشت و جایگزین ارقام با مصرف بالای آب شود و سرشاخه کاری و اصلاح ارقام در کنار کشت حفاظتی در زراعت و نیز انتقال کشت حبوبات به کشت پاییزه در راستای کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان تولید انجام شود.
وی اظهارکرد: مدیریت مصرف آب در کف باغها و اصلاح و احیای انها با جدیت در حال پیگیریست و احداث سایبان و نیز باغات الگویی نیز جزو برنامه هایی است که کارشناسان انجام می دهند.
وی ادامه داد: در بخش ترویج و آموزش نیز در سه فاز برنامه اجرا شده است که افزایش بهره وری و انتقال دانش، توانمندسازی جوامع محلی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید و اصلاح رفتار و تغییرنگرش کشاورزان را در پی داشته است.
کرامتی بیان کرد: برنامه های ترویجی بخش کشاورزی استان و هزینه کرد برای این بخش بسیار مثمر ثمر است و و هم اکنون روی ۲۰ محصول کارهای ترویجی در دست اجراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha