مرتضی طلایی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح نیازها و اولویت های شهر تهران که باید مورد توجه شورای شهر دوره ششم قرار بگیرد، گفت: باید شهر را از دو جنبه نگاه کرد و برای آن برنامه ریزی کرد که نخست آن جنبه کالبدی و دیگری جنبه نرم افزاری و حوزه های اجتماعی، فرهنگی، انسانی، سلامت، بهداشت و خدمات است.
وی افزود: در شهر تهران در حوزه کالبدی که شامل حوزه های عمرانی و زیرساخت ها می شود تا حد قابل توجهی شرایط خوبی داریم البته مطلوب نیست اما شرایط خوبی داریم ولی در حوزه دوم که بیشتر نرم افزاری است عقب ماندگی های فراوانی داریم. اگر نگاهی داشتیم که پیاده را بر سواره ترجیح می داد؛ آهن و بتن را در برابر شهروند قرار نمی داد و شهروند محور بود و شهروند را در برابر آهن و بتن ترجیح می داد و به خودی خود بسیاری موضوعات در اولویت کارش قرار می گرفت.
طلایی با طرح این سوال که راهبردها و سیاست های اداره شهر تهران توسط مدیریت شهری شامل شورا و شهرداری باید مبتنی بر چه مبانی اتخاذ شود؟ افزود: معتقدم باید این راهبردها و سیاست ها مبتنی بر مبانی اجتماعی باشد. در حقیقت ما نیازمند شورا و شهرداری هستیم که رویکردهای آنها اجتماعی و مردم محور باشد و از پایین به بالا موضوعات را مورد توجه قرار دهد. اگر این نگاه حاکم شد به خودی خود حمل و نقل در اولویت قرار می گیرد و برای آن برنامه تهیه می شود؛ اما وقتی این نگاه وجود ندارد مشاهده می کنیم علی رغم اینکه قانون داریم و تکالیف دولت مشخص است و حتی در برنامه سوم کشور واگذاری ۲۳ ماموریت به مدیریت شهری مشخص است؛ اما نگاه دیوان سالارانه و از بالا به پایین باعث شده هیچ یک از این موارد در موقع خود عمل نشود؛ بودجه و اعتباری که قانون مشخص کرده را پرداخت نمی کنند، ماموریت هایی که قانون مشخص کرده واگذار نمی کنند و در نتیجه عملا شورای شهر به شورای شهرداری تبدیل می شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب شورای شهر قدرت و توان سیاستگذاری برای حل و فصل مشکلات را نخواهد داشت. اگر این موانع را برطرف کنیم و رویکردها را اجتماعی قرار دهیم و بتوانیم یک رابطه و تعامل منطقی بین بخش های دولتی و حاکمیتی با مدیریت شهری برقرار کنیم به نظر بنده حل مشکلی به نام حمل و نقل کار ساده ای است. قطعا در حوزه مترو باید خطوط باقیمانده را توسعه دهیم و به موازات آن باید ناوگان حمل و نقل ریلی قطارها هم توسعه دهیم خوشبختانه در شرایطی هستیم که می توانیم قطار ملی تولید کنیم و باید با تامین منابع و دادن فضا به بخش خصوصی اجازه دهیم به این حوزه ورود پیدا کنند.
می توان در برنامه ای ۴ ساله مشکل حمل و نقل را حل کرد
وی تاکید کرد: به راحتی می توان در برنامه ای ۴ ساله مشکل حمل و نقل را حل کرد. باید با مشارکت بخش خصوصی، عمل به تعهد دولت و اعمال سیاست ها و رویکردهای مدیریت شهری معطوف به شهروندان در این حوزه گام موفق برداریم باید برای بخش خصوصی در اداره شهر سهم قائل شویم و برای شهروندان نیز نقش تعیین کنیم تا مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.
نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره اولویت حل آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران نیز گفت: آلودگی هوا در اختیار مدیریت شهری نیست و مدیریت شهری یکی از مجموعه دستگاه هایی است که می تواند در کنترل آن نقش آفرینی کند؛ اما آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها نیازمند اراده ملی و عزم ملی است و تا زمانی که این اراده و عزم در سطح کلان کشور و حاکمیت شکل نگیرد؛ مشکل الودگی هوا از جمله موضوعاتی که حل نخواهد شد اما ترافیک از نگاه بنده از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی با هماهنگی و تعامل بین بخشی قابل حل است و باید جز اولویت ها باشد.
طلایی درخصوص مسائل اقتصاد شهری و بدهی های مدیریت شهری نیز گفت: معتقدم مشکل اقتصادی نداریم چگونه دوستان در شورای دوره پنجم بودجه سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب کردند و به گفته شهردار تهران بالاترین سقف درآمدهای نقدی شهرداری در همین دوره محقق شده است؟ اگر این صحبت ها در تحقق درآمدهای نقدی و بالا بردن بودجه در یک دوره چهارساله از ۱۷هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی چیزی نزدیک به ۳ برابر شده است نشان دهنده این است که یا تصمیمات پشتوانه علمی و منطقی ندارد و بیشتر با نگاه احساسی و هیجانی است یا پشت آن منطقی باید وجود داشته باشد. معتقدم دوستان تصمیم درستی گرفتند یعنی اینکه بودجه و اعتبارات افزایش دادن یعنی شهرداری توانایی در ایجاد چنین منابع درآمد را دارد؛ لذا مسیر دسترسی به آن را باید طراحی و آماده کرد.
وی افزود: برای نمونه در شهرداری تهران ۵۰ شرکت و سازمان وجود دارد که یکی را مرور می کنیم؛ سازمان مدیریت پسماند که از محل این سازمان در شهر تهران می توان سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع پایدار تامین کرد مشروط بر اینکه اراده ای برای کوتاه کردن دست مافیای زباله در تهران که شرکت های وابسته به افراد مختلف هستند، به وجود بیاید که باید بخش خصوصی در موضوع پسماند ورود داده شود و در مرحله بعد مردم را نیز نقش دهیم. در نتیجه می توانید از یک پسماند خشکی که می تواند سالانه برای شما درآمد پایدار ایجاد کند حداکثر بهره برداری را ببرید. برای سایر شرکت ها و سازمان ها هم این قبیل موضوعات وجود دارد لذا در مدیریت شهری شامل شورا و شهرداری نیازمند جمع کردن این حیاط خلوت ها هستیم ؛ البته این به معنای آن نیست که چیزی بالغ بر ۳۰ هزار نفر نیرو در این ۵۰ شرکت و سازمان بیکار شوند؛ بلکه اعتقاد دارم اگر اینها را برون سپاری کردیم و خصوصی سازی کردیم برای چیزی بالغ بر ۲ برابر این نیرو که دراختیارشان است هم می توانند اشتغال و کارآفرینی ایجاد کنند و تولید ثروت و فعالیت کنند.
وی ادامه داد: نمی خواهم عملکرد دوستان در شورای دوره پنجم را مورد سوال قرار دهم؛ چرا که این موضوع در جای خود می تواند منصفانه و کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد؛ اما بیشتر مشکلاتی که شورای پنجم همانند دوره چهارم و حتی شورای بعدی هم درگیر آن خواهد بود اگر برای حل آن اراده وجود نداشته باشد. ۵۰ شرکت و سازمان بعضا شرکت هایی داریم که دوره فعالیت آنها تمام شده است مثل شرکتی که برای ساخت برج میلاد بوده است درحال حاضر چه کاری دارد؟ این شرکت ها و سازمان ها حیاط خلوتند به این معنا که وقتی جابجایی در دوره های شورا رقم می خورد و شهردارانی در تهران جابجا می شوند، تیم ها باخود یک مجموعه قابل توجهی نیروی وارداتی را به شهرداری تحمیل می کنند.
طلاییی تاکید کرد: این نیروها باید از نقطه ای شروع به کار کنند مستقیم نمی توانند آنها را استخدام کنند می ایند در این شرکت ها و سازمان ها تحت عنوان خرید خدمت پروژه ای و قراردادی آنها را وارد می کنند تا مرحله به مرحله آنها را رسمی کنند. درحالی که این افراد می توانند بیایند همان اول رسمی شوند. در این شرکت ها و سازمان ها درحقیقت شیوه کار، محل ایراد است؛ فرض کنید افرادی که به شورا وارد شدند بخواهند شهردار را مجبور کنند افرادی که معرفی می کنند را به سازمان ها و شرکت ها معرفی کند. به این ترتیب اینها مدام بزرگتر می شوند و بودجه بیشتری را می طلبند و در طرف مقابل عضو شورا هم خواسته و ناخواسته در دایره بده و بستان قرار می گیرد و از انجام وظیفه ذاتی که نظارت بر شهرداری است و همچنین پرسشگری و مطالبه گری باز می ماند؛ چراکه وقتی می خواهد بگوید چرا پسماند جمع نمی کنید برایش پیام می اید این شرکتی که خودتان معرفی کردید بهش محله واگذار کنیم که زباله را جمع کند و پولدار شود لذا منافع اینگونه درهم گره می خورند این یک نمونه است و بقیه هم به همین قاعده هستند.
لزوم تدوین آیین نامه انتصابات در شهرداری تهران
این عضو شورای شهر تهران در دوره چهارم با اشاره به اینکه در شهرداری تهران هیچگاه آیین نامه انتصابات نداشته ایم افزود: از ابتدایی ترین آیین نامه های یک سازمان همین آیین نامه انتصابات است اما در شهرداری نیست چرا که می خواهند این حیاط خلوت ها را با آن بالانس کنیم و مدیران وارداتی که می خواهیم با خود بیاوریم و ببریم در آنها وارد کنیم. در سال گذشته شرکت ها و سازمانهای شهر تهران با ۳۰ هزار نفر نیرو ۱۱ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه داشته اند که از این میزان ۲هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد می شود و بر اساس ارقام ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد این شرکت ها و سازمان ها برای شهرداری تهران بوده است. سازمان حمل و نقل و ترافیک با وجود فروش طرح ترافیک و پارکینگ هایی که دارد چقدر درآمد دارد؟ و پارکینگ ها در اختیار چه کسانی است؟
وی تاکید کرد: باید ریشه ها را اصلاح کرد و ریشه ای به موضوعات نگاه کرد این دلیلی است که من می گویم چرا ما نمی توانیم به درآمد پایدار دست پیدا کنیم یا نمی خواهیم دست پیدا کنیم. بر خلاف ادعای برخی دوستان امسال مجموع بدهی های شهرداری بر حسب آخرین اظهارات خود دوستان در شورا و شهرداری تهران در دوره پنجم حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان بوده؛ سرجمع بدهی های اوراق مشارکت تسهیلات دریافتی و بدهکاری به پیمانکاران بوده است و امروز برای سال ۱۴۰۰ این عدد در شهرداری تهران به حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. درحقیقت در این دوره حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بدهی های گذشته شهر اضافه شده است.
وی ادامه داد: مثلا در اوراق مشارکت تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده اما امسال در شورای پنجم ۶۶۰۰ میلیارد تومان شده است یعنی ۵هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت افزوده شده است. در تسهیلات دریافتی هم تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر به ۲۷هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در پیش پرداخت برای اجرای پروژه ها که به صورت علی الحساب به پیمانکار پرداخت می شود تا پایان سال ۱۳۹۶ عددی معادل ۶۲۲ میلیارد تومان بوده که امسال به ۲هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که شاهد اجرای پروژه عمرانی خاصی هم در شهر نیستیم.
وی تصریح کرد: مطالباتی که شهرداری از اشخاص حقیقی، حقوقی و دولت دارد تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است که در اسفند سال ۱۳۹۹ این عدد به ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است در حالی که دولت، مجلس و مدیریت شهری با هم هماهنگ بوده اما این مطالبات تنها افزایش پیدا کرده است.
طلایی تاکید کرد: شهرداری موظف است ۲۰ تا ۳۰ درصد بودجه سال را خرج اداره شهر کند، اما امروز این معادله برعکس شده و حدود ۶۰ درصد بودجه خرج هزینه های جاری می شود؛ این مشکل تنها شهرداری تهران نیست بلکه همه کلانشهرها این مشکل دارند و چرایی آن هم مشخص است؛ تفکر دیوان سالاری که حق و نقشی برای بخش خصوصی در شهر قائل نیست و حق و نقشی برای شهروندان هم قائل نیست لذا پیامدهای چنین تفکراتی این مشکل را به وجود می آورد.
طلایی ادامه داد: عموما در نقد دوره سوم و چهارم گفته می شود شهر را فروخته و بدهی ایجاد کرده است؛ باید بگویم برنامه ۳۰ ساله ای که در تهران باید اجرا می شد تا تهران به وضع موجود برسد را دوره شورای سوم و چهارم در یک دوره ۱۰ ساله انجام داد. یعنی ۲۰ سال زمان صرفه جویی شدبرای رسیدن شهر تهران به موقعیت امروز؛ نمونه آن در فاضلاب شهر تهران است که برابر نظر خود کارشناسان شرکت آب و فاضلاب فاضلاب تهران بالغ بر ۳۰ سال زمان می برد تا به اتمام برسد؛ اما مشارکت و همکاری مدیریت شهری و شرکت آب و فاضلاب امروز بیش از ۷۰ درصد فاضلاب شهر تهران به اتمام رسیده است.
وی افزود: به طور طبیعی وقتی یک برنامه ۳۰ ساله را در ۱۰ سال انجام می دهید هزینه ها بالا می رود اما از سوی دیگر اگر امروز بخواهید بزرگراه امام علی را اجرا کنید؛ ۵۰ هزارمیلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ که هیچ، بلکه باید ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه می کردید تا چنین بزرگراهی ساخته می شد. هر متر مترو امروز سرجمع بالای ۲۰ میلیارد تومان هزینه می برد اما ما با چه رقمی انجام دادیم لذا به طور طبیعی نرخ تورم بالا رفته است ضمن اینکه مدیریت شهری نقشی نداشته که ارز ۳ هزارتومانی به ۳۰ هزار تومان برساند؛ سیاست های غلط دولت ارز را به اینجا رسانده است و دولت باید در این زمینه پاسخ بدهد.
وی تاکید کرد: در حالی که دولت به حداقل تعهدات خود عمل نکرده است امروز هزینه های سیاست های غلط باید از جیب مردم پرداخت شود. اگر دولت بدهی های خود به شهرداری را می داد شاید بسیاری از مشکلات را نداشتیم و با همان بدهی ها در تکمیل مترو خیلی بیشتر کار می کردیم ولی اگر امروز هم برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی اقدام نکنید فردا هزینه آن بیشتر خواهد شد. با این فرضیه تصور کنید شورای شهر و شهرداری دوره پنجم با این اعداد یعنی ۱۷۴ هزار میلیاردی که در چهارسال بودجه داشته است می آمد ۱۰۰ کیلومتر دیگر مترو می ساخت و این بدهی ۵۰ هزار میلیاردی این دوره ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می شد اما به ازای آن ۱۰۰ کیلومتر مترو به شهر اضافه شده بود و سرمایه شهر بالا رفته بود اما امروز ما سرمایه شهر نداریم.
شورای سوم و چهارم درحقیقت ۵۰۰ میلیارد تومان به دارایی های شهر اضافه کرد
وی تصریح کرد: شورای سوم و چهارم اگر ۵۰ هزار میلیارد بدهی ایجاد کرد اما دارایی هایی که به شهر اضافه کرد اگر معادل آن را حساب کنیم درحقیقت ۵۰۰ میلیارد تومان به دارایی ها اضافه کرده است.
این عضو شورای شهر تهران در دوره چهارم در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اتخاذ مکانیسم مناسب برای مدیریت شهری در دوره ششم جهت دریافت طلب های خود از دولت گفت: معتقدم مردم باید مکانیزمی طراحی کنند که این طلب وصول شود و آن هم در انتخابشان است؛ باید درست انتخاب کنند تا در نتیجه اولین پایه و اساس حل مشکلات به صورت ریشه ای را داشته باشیم. ما امروز نیازمند یک دولت عملگرا هستیم نه حرفگرا؛ امروز نیاز به دولت کارآمد داریم نه برای بودجه سال که همه دولت در ان قرار دارد رییس جمهور کشور حاضر نشود برای دفاع از بودجه خود به مجلس برود و در محل کار خود بنشیند تا نمایندگانش بروند و از بودجه دفاع کنند این معنی ندارد و فرقی هم ندارد کدام رییس جمهوراست؛ قبلی و بعدی هم ندارد.
وی افزود: من با افراد کاری ندارم من با روش ها و نوع مدیریت ها کار دارم ما نیازمند مدیریتی هستیم که به سرمایه های درونی کشور اتکا کند و حل مشکلات کشور را به غرب گره نزند نیازمند دولتی هستیم که قائل به مشارکت حداکثری شهروندان در اداره کشور باشد و قائل به کوچک سازی دولت و واگذاری کار به بخش خصوصی و بخش های عمومی باشد. امروز نیازمند دولتی هستیم کارآمد، پاکدست و دنبال باندبازی و فامیل بازی و جناح بازی نباشد باید دنبال کار و خدمت باشد.
طلایی درباره ویژگی های شورای شهر تهران در دوره ششم نیز گفت: اگر شورایی داشتیم که پنج ویژگی داشت خوش نام بودن، پاکدست بودن، تخصص گرا بودن، کارآمد بودن و شجاع بودن چنین شورایی به طور طبیعی می تواند اصلاحات را از خود شروع کند و به دنبال دفاع از حقوق شهروندان برود. پس ابتدا باید شهروندان انتخاب درست داشته باشند و در ادامه باید بگوییم کسانی که انتخاب می شوند باید در انجام تکالیف متعهد باشند و به صرف رفتن و نشستن بر صندلی های شورا نباشند باید به دنبال این باشند که با افتخار و سربلندی نام نوکری مردم را بر خود بگذارند در چنین حالتی می توانیم به سمت حل مشکلات کشور برویم. نیازمند شورا و دولتی هستیم که زمینه های فساد و رانت را از درون مسدود کند نه به دنبال این باشد افراد گرفتار شوند و بعد قوه قضاییه با آنها برخورد کند باید کار کنیم که قوه قضاییه نیاز ورود به این بحث ها نداشته باشد.
لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری برای مدیریت شهری تهران
وی ادامه داد: اگر مدیریت شهری دیوان محاسبات شهری داشت بسیاری مشکلاتش حل می شد. باید نقش شهروندان در حل مشکلات شهر و کشور مورد توجه قرار گیرد و نقش منتخبان مردم هم باید دیده شود. ما نیازمند شورای شهری با گارانتی ۴ ساله داریم یعنی اینکه هرمجموعه و جریانی که لیست می دهد مسئولیت عملکرد افرادی که معرفی می کند را در شورا بپذیرد و اگر افرادی که معرفی کرد و مردم به آنها رأی دادند در شورا مرتکب خطا شد رسوایش کنند قبل از اینکه قانون بخواهد با وی برخورد کند. مجموعه هایی که لیست می دهند خود را مکلف به این بدانند که پاسخگوی مردم باشند که با اطمینان به آنها، رأی به افراد لیست آنها داده اند لذا ناظر بر عملکرد افراد معرفی شده لیستشان باشند.
وی درباره موضوع شفافیت و تحقق آن در شورای شهر تهران گفت: از جمله چالش های بزرگ شهر تهران و مدیریت اداره کشور در جامعه ما و شهرداری تهران موضوع نظارت و شفافیت است ما باید فارغ از اینکه چه کسی این کار دنبال می کند نفس ایجاد یک ساختار نظارتی امری بسیار پسندیده و قابل تقدیر است. اینکه نتیجه چگونه است بحث دیگری است. باید به گونه ای کار کنیم که شهروندان ناظران اجتماعی باشند و دیدبان شهر خود و مدیریت شهری باشند تا در نتیجه این اتاق شیشه ای که در شهرداری مدعی هستیم باید اتفاق بیافتد البته نه تنها شهرداری، که دولت شیشه ای هم نیاز داریم تا شکل بگیرد.
وی با تاکید بر استفاده صحیح از منابع انسانی گفت: ما درحال حاضر در اداره شهر منابع انسانی کمترین بها راقائل هستیم در حالی که اصلی ترین منابع ما هستند لذا کارکنان شهرداری در کجای انتخابات دوره پنجم یا ششم نقش دارند؟ چرا باید سازمانی با حدود ۷۰ هزار نفر نیرو که سرنوشت آن در گروی انتخابات شورا است نسبت به انتخابات شورا بی تفاوت و بی انگیزه باشد؟ چونکه احساس می کند فرقی نمی کند هرگروهی بیاید فرقی ندارد و باید کماکان کارشناس بمانند و هر گروهی می آید افراد خود را می آورند درون مجموعه؛ به نظر من افرادی که با هر جریانی به شورای ششم می آورند باید تضمین دهند تا از ورور مدیران واردتی به بدنه شهرداری که از مدیران وارداتی به شهرداری هستند، جلوگیری خواهد کرد.
طلایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره چهارم چه کاری نتوانست انجام دهد که در صورت ورود به شورای دوره ششم حتما انجام می دهد گفت: ارزیابی من از عملکرد شورای چهارم مثبت است؛ هم به جهت تکسر سلیقه ها و هم حضور افراد با تجربه و با سابقه در سطح وزیر و استاندار و انصافا شورای چهارم وزن بسیار بالایی داشت و قابل مقایسه با هیچ یک از دوره های شورا نیست و کارهای خوبی هم انجام داد و حول محور خدمت به شهر و شهروندان با شهرداری حداکثر تعامل را داشت. معتقدم تمام ادوار شورا باید بداند فرصت ها همچون باد درحال گذر است و باید از لحظه لحظه ها برای خدمت به شهروندان استفاده کرد از این منظر فکر می کنم دوره چهارم می توانست از فرصت ها استفاده بیشتری بکند.
همنا برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران لیست مستقل نخواهد داد
وی با تاکید بر اینکه جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی (همنا) برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران لیست مستقل نخواهد داد افزود: علت اینکه لیست مجزا نمی دهد به این دلیل است که عمر همنا کوتاه است و همنا شکل نگرفت برای دسترسی به قدرت بلکه شکل گرفت تا توزیع عادلانه فرصت ها را پیگیری کند تا زمینه های کشف، شناسایی و رشد استعدادها و قابلیت های نسل سومی ها و جوانان را دنبال کند. همنا شکل گرفت تا بتواند پیوندی بین دانش و تجربه و گذشته و حال و اینده برقرار کند. راهبرد ما در همنا ناظر بر این است که بستری فراهم کنیم که نسل سومی ها در ساختار و تشکیلاتی حضور پیدا کنند در مرحله بعد نسل سومی ها و دومی ها را برای انتقال دانش و تجربه استفاده کنیم. همنا به دنبال مطالبه گری و پرسش گری است نه اینکه الزاما سهمی از قدرت بگیرد. همنا باید خود، صداقت خود، مردمی بودن، پاکی و توانمندی های خود را به مردم عرضه کند و اعتماد مردم را جذب کند و شهروندان در مسیر تعالی و ارتقا دانش و بینش قرار دهد تا در نتیجه مردم خودشان انتخاب کنند نه اینکه ما به جای مردم انتخاب کنیم و به جای مردم افراد را انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: بنده افتخار خودم را نوکری مردم می دانم و خودم متعلق به شهر، شهروندان و مدیریت شهری می دانم و خودم را برای خدمت به شهر و شهروندان عرضه کرده ام.
طلایی تاکید کرد: وقتی در فضای سیاسی و انتخاباتی قرار می گیریم متاسفانه گروه های فشاری توسط جریان ها و افراد اجاره ای تشکیل می شود که کار آنها تخریب و ترور سیاسی رقیب و افراد مورد نظرش است و متاسفانه این اتفاق در همه دوره انتخابات و عرصه سیاسی ما رقم خورده است؛ لذا به نظر من یکی از تکالیف و وظایف رسانه هایی که رویکرد مردم گرایانه دارند این است که شناسنامه و برنامه افراد سیاسی که خود را در این فضا عرضه می کنند دنبال کند و اگر رسید افراد و جریان هایی هستند که دارای شناسنامه روشن، کارنامه موفق و برنامه ای خوب برای شهر هستند از آنها دفاع کند و پای دفاع و صیانت از حیثیت آنها بایستد و اجازه ندهد گروه های فشار و افراد اجاره ای با استفاده از شیوه های ژورنالیستی و استفاده از فضاهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی و خلاء اطلاعات و دسترسی شخصیت ها و چهره ها به مردم ضربه به رقبا و یا چهره ها و افراد سرشناسی که خوششان نمی آید، بزنند.
انتهای پیام
نظرات