به گزارش ایسنا، این خبر که از سوی توماس کوریان، مدیر سرویس ابری گوگل اعلام شد نشان می دهد گوگل به دنبال توسعه سهم خود از بازار رو به رشد رایانش ابری است و اتکای کمتری به تبلیغاتی پیدا می کند که در موتور جست و جوی وب و سایر سرویسهای این شرکت به نمایش درمی آیند.
گوگل از نظر تاریخی برای اداره اپلیکیشنهای پراستفاده در سرورهای رایانه ای دیتاسنترهایش به سیستمهای خود متکی بوده است. پلتفرم گوگل کلود به صورت جداگانه در کنار زیرساخت گوگل فعالیت داشت و به عنوان مثال گوگل موتور جست و جوی عظیم خود را به گوگل کلود منتقل نکرده است.
اما دیدگاه این شرکت درباره این که محصولات برترش همانند اپلیکیشنهای شرکتهای دیگر از سرویس ابری استفاده کنند، تغییر کرده است. این تغییر عملکرد گوگل را به رقیبان آمریکایی اصلی خود شامل آمازون و مایکروسافت نزدیکتر می کند.
آمازون در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد کسب و کار مصرف کننده این شرکت آخرین پایگاه داده اوراکل را به نفع پایگاه داده خدمات وب آمازون (AWS) کنار گذاشته است. مایکروسافت هم به دنبال متکی کردن بیشتر شبکه اجتماعی لینکدین و بازی ویدیویی مایکروسافت به سرویس ابری آزور است.
مدیرعامل گوگل کلود گفت: سرویس Workspace گوگل که سابق بر این به عنوان جی سوئیت شناخته می شد، اپلیکیشن ناوبری ویز و گروه جست و جوی هوش مصنوعی "دیپ مایند" همگی متکی به زیرساخت ابری گوگل هستند.
یوتیوب متفاوت است. ابزار تحلیلی الکسای آمازون نشان می دهد یوتیوب دومین وب سایت بزرگ در اینترنت با بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه است. گوگل یوتیوب را در سال ۲۰۰۶ به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرده بود.
تصمیم گوگل برای استفاده از منابع ابری عمومی برای یوتیوب و سایر خدمات مصرف کننده ممکن است شرایط را برای کارمندان فروش این شرکت راحت تر کند چرا که آنها دائما تلاش می کنند شرکتهای بزرگ را متقاعد کنند اپلیکیشنهای خود را روی سرویس ابری گوگل ساخته و اداره کنند. اکنون فروشندگان گوگل می توانند بگویند سرویس ابری گوگل آن قدر خوب است که برای کسب و کار مهم این شرکت استفاده می شود.
این اقدام به مرور زمان درآمد خدمات ابری گوگل را افزایش خواهد داد. حدود ۵۸ درصد از درآمد آلفابت – شرکت مادر گوگل – در سه ماهه نخست از موتور جست و جوی گوگل و بخشهای دیگر شامل تبلیغات به نمایش درآمده در موتور جست و جوی وب گوگل، جی میل، نقشه گوگل و مقصدهای آنلاین دیگر تحت اداره این شرکت بود. کسب و کار ابری گوگل که شامل سرویس ابری عمومی و Workspace است سهم هفت درصدی داشت اما رشد سریعتری پیدا کرد.
واحد ابری گوگل حاشیه سود عملیاتی آلفابت را به دلیل میلیاردها دلار ضرر سالانه ای که در سه سال گذشته داشته، محدود کرده است اما خدمات وب آمازون که بزرگترین فراهم کننده خدمات زیرساخت ابری است به منبع کلیدی سود برای آمازون تبدیل شده است.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، آمار شرکت تحقیقاتی گارتنر نشان می دهد زیرساخت ابری گوگل در سال ۲۰۱۹ سهم پنج درصدی از بازار خدمات ابری داشت در حالی که سهم آمازون ۴۵ درصد و مایکروسافت حدود ۱۸ درصد بود.
انتهای پیام
نظرات