• چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400031209169
  • خبرنگار : 50167

یک مسئول در اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد

توانمندسازی جوامع محلی؛ نخستین گام مقابله با آتش‌سوزی اراضی ملی

توانمندسازی جوامع محلی؛ نخستین گام مقابله با آتش‌سوزی اراضی ملی

ایسنا/زنجان جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: توانمندسازی جوامع محلی به دلیل نزدیکی به کانون‌های آتش‌سوزی و دسترسی سریع‌تر برای اطفای حریق، نخستین گام برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها است.

عباس لطفی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با احتمال وقوع زودتر از موعد حریق در مراتع و جنگل‌ها، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال با کاهش میزان بارندگی‌ها در استان زنجان مواجه هستیم، احتمال وقوع حریق زودتر از موعد وجود دارد، بنابراین اولین گام برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، توانمندسازی جوامع محلی به دلیل نزدیکی به کانون‌های آتش‌سوزی و دسترسی سریع‌تر برای اطفای حریق است.

وی در رابطه با راه‌های گزارش حریق در اراضی ملی، مراتع و جنگل‌ها و قاچاق چوب، افزود: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد و جنگل که به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده، تماس حاصل کنند، زیرا اطفای حریق در ساعات اولیه می‌تواند از گسترش آتش به مناطق مختلف جلوگیری کند و سبب کاهش خسارات آتش‌سوزی می‌شود.

این مسئول، حفاظت از منابع‌طبیعی را وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد: اگر قبل از رسیدن نیروهای اطفای حریق، دهیاران با کمک جوامع محلی با رعایت نکات ایمنی اقدام به اطفا کنند، آتش در کم‌ترین فرصت و مساحت خاموش می‌شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست منابع‌طبیعی استان گفت: از جوامع محلی تقاضا دارم به دلیل جلوگیری از ناهماهنگی و بروز سوانح ناخواسته در هنگام حریق با نیروهای یگان حفاظت همکاری‌های لازم را داشته باشند و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به محل حادثه را به عوامل اطفای حریق ارائه کنند.

لطفی خاطرنشان کرد: شهروندان از رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت خودداری کنند، ته سیگار روشن را به سمت مراتع، جنگل‌ها و علوفه‌های خشک پرتاب نکنند و از روشن کردن آتش به منظور تهیه چای یا گرم کردن غذا در مناطق مستعد آتش‌سوزی پرهیز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha