• شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400030805759
  • خبرنگار : 71457

استقبال جهانی از تحقیقات سازمان ملل درخصوص جنایات اسرائیل

استقبال جهانی از تحقیقات سازمان ملل درخصوص جنایات اسرائیل

تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک کمیته تحقیقات درخصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی دراراضی فلسطین، با استقبال عربی و بین المللی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، در پی این تصمیم، پارلمان عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم همسو با تصمیم پارلمان عربی در جلسه فوق العاده آن است که خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی برای تحقیقات درخصوص جنایت‌های اشغالگر علیه مردم فلسطین شده بود.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم، نشانگر عزم جامعه بین الملل برای انجام مسئولیت‌های خود در قبال کشتارهای صورت گرفته در حق مردم فلسطین و پیش رفتن در مسیر بازخواست و مجازات عاملان این اقدامات است.

پارلمان عربی بر لزوم تسریع در اقدامات تشکیل کمیته تحقیقات تاکید کرد.

پارلمان عربی از کشورهای آزاده جهان نیز خواست تا هرگونه حمایتی را برای تسهیل در ماموریت این کمیته و رفع تمامی موانعی که اسرائیل در مقابل ماموریت قانونی، انسانی و اخلاقی آن می گذارد، ارائه دهند.

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان از این تصمیم استقبال کرد. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در توئیتی نوشت: ما از تصویب مصوبه‌ای که پاکستان آن را به شورای حقوق بشر ارائه داده بود و به تضمین احترام به قانون بین المللی انسانی و قانون بین المللی حقوق بشر فرامی‌خواند، استقبال می‌کنیم.

قریشی گفت: این تصمیم شامل تشکیل کمیته تحقیقات درخصوص موارد نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی از جمله قدس شرقی می‌شود.

در همین حال، وزارت خارجه فلسطین از تشکیل کمیته تحقیقات شورای حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه استقبال کرد.

وزارت خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از تصویب تشکیل کمیته تحقیقات شورای حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه استقبال کرد.

این وزارتخانه ضمن تشکر از کشورهایی که به تشکیل این کمیته رای مثبت دادند، اعلام کرد: این تصمیم بیانگر تمایل جامعه بین‌الملل برای پیشبرد روند محاکمه، مجازات، اجرای قانون و حفاظت از حقوق بشر فلسطین است.

وزارت خارجه فلسطین در ادامه نسبت به مواضع کشورهایی که با تصویب این کمیته مخالفت کرده ابراز تاسف کرد و این اقدام آنها را غیر اخلاقی خواند و تاکید کرد، این کشورها سیاست دوپهلو را در پیش گرفته و با این شکل رای دادن جانبداری‌شان از جنایات رژیم اشغالگر را نشان دادند.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که برای تسریع در روند تشکیل کمیته مذکور تلاش خواهد کرد و خواستار کمک جامعه بین‌الملل به این کمیته و همکاری با آن شد.

در مقابل، وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای به شدت از تصویب تشکیل کمیته تحقیقات شورای حقوق بشر درباره جنایات این رژیم در جنگ اخیر غزه انتقاد کرد و آن را "شکستی اخلاقی" خواند.

وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی در این بیانیه مدعی شد: هدف از این تحقیقات سرپوش گذاشتن بر جنایات حماس است و به همین دلیل اسرائیل آن را رد کرده و با این تحقیقات همکاری نخواهد کرد.

در همین راستا، آمریکا "تاسف شدید" خود را نسبت به مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای آغاز تحقیقات بین المللی درخصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه ابراز کرد.

هیات آمریکا در سازمان ملل در ژنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام شورای حقوق بشر تهدیدی برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت حاصله است.

همچنین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این تصمیم شورای حقوق بشر را "خجالت آور" خواند و گفت که این اقدام، نمونه‌ای از جنون آشکار شورای حقوق بشر برای مخالفت با اسرائیل است.

نتانیاهو مدعی شد: اسرائیل با تصمیم شورای حقوق بشر مخالف است که هیچ اشاره‌ای به سازمان "تروریستی" حماس نداشته و کاملاً شلیک ۴۳۰۰ موشک از غزه به سمت "غیرنظامیان" اسرائیلی را نادیده می‌گیرد. اسرائیل با این تحقیقات که "با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های حماس و نیز مجرم دانستن اسرائیل به دلیل تلاش‌هایش جهت حفاظت از شهروندان خود است"، همکاری نخواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست پنج شنبه خود در ژنو، تشکیل کمیته تحقیقات درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را تصویب کرد.

تشکیل کمیته تحقیقات درباره جنایات رژیم اشغالگر با ۲۴ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع اعضا صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha