هفته گذشته واژگونی خودروی پراید در محور علویجه اعضای یک خانواده را به کام مرگ کشید. در این حادثه تلخ، پدر ۴۰ ساله، مادر ۳۳ ساله و فرزند ۲ ساله جان باختند. اما این تنها حادثه تصادف مرگبار در محور علویجه نیست؛ هشتم فروردین ۱۴۰۰ نیز خبر تلخ و دردناکی از تصادف آمبولانس حامل مادر باردار با تریلی ۱۸ چرخ در جاده علویجه_سه راه هسنیجه روی خروجی خبرگزاریها رفت.
در این حادثه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ مهردشت که در حال انتقال مادری باردار به بیمارستان شهید منتظری نجف آباد بود، در پیچ خطرناک و حادثه خیز روستای هسنیجه با یک تریلی تصادف کرد. متاسفانه مادر باردار و راننده آمبولانس در دم جان خود را از دست دادند، جنین ۷ ماهه در بیمارستان فوت کرد و همراه مادر باردار همچنان در بیمارستان بستری است.
جواد باقریان از پرسنل فوریتهای پزشکی استان اصفهان راننده آمبولانسی بود که در این حادثه به درجه رفیع شهادت نایل شد. خانم بابایی، همسر شهید جواد باقریان در گفت و گو با ایسنا، روایتگر این حادثه تلخ است؛ با این امید که پس از سال ها مسیری که اهالی منطقه آن را به عنوان پیچ مرگ می شناسند اصلاح شود تا دیگر خانواده ای داغ عزیزانش را نبیند.
همسر شهید باقریان می گوید: آقا جواد متولد ۱۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ در شهر دهق، منطقه مهردشت از توابع شهرستان نجف آباد بود. سال ۷۹ به صورت کاملا سنتی با همدیگر ازدواج کردیم و زندگی خوب و عاشقانه ای داشتیم. حاصل این ازدواج پسرم محمد متین متولد سال ۸۶ است.
همسرم که از سن پایین رانندگی را شروع کرده بود، چند سالی با مینی بوسی که به همراه پدر و برادر خود خریداری کرده بود به عنوان سرویس رفت و آمد کارکنان کارخانجات در منطقه صنعتی مهردشت فعالیت می کرد و به خاطر تبحر در رانندگی و شناختی که از خودرو داشت، از او برای رانندگی آمبولانس در منطقه دعوت شد.
اوایل به خاطر اینکه خیلی رقیق القلب بود، تمایلی به این کار نداشت، اما به طور آزمایشی کار خود را شروع کرد و بعد از مدتی با همت و پشتکار توانست به عنوان راننده ای وظیفه شناس و منظم وارد شبکه بهداشت و درمان شود. بعد از یک سال دوره های مختلف بهیاری و پرستاری را نیز گذراند و گواهینامه های آموزشی مختلفی گرفت.
بعد از مدتی فعالیت در شبکه بهداشت و درمان منطقه، به اورژانس ۱۱۵ دعوت شد و با تجربیات و مدارکی که داشت فعالیت خود را در این بخش آغاز کرد. چندین سال در اورژانس دهق و یکی دو سال اخیر در اورژانس علویجه خدمت می کرد.
در مدت خدمتش هیچ گاه و در هیچ شرایطی از مسئولیت شانه خالی نکرد، بسیار پر تلاش و مهربان بود و درستکاری را اولویت اول در زندگی اش قرار داده بود؛ همکارانش نیز بر این ادعا گواهی می دهند.
تلفنش خاموش بود، فهمیدم اتفاق بدی افتاده است
او عاشق خدمت به مردم بود و به دور از ریا، هر کار خیری را بدون هیچ منت و چشم داشتی انجام می داد. هیچ وقت تلفن همراهش را خاموش نمی کرد، به خاطر همین بود که وقتی ساعت ۳ و ۵۰ دقیقه روز هشتم فروردین با او تماس گرفتم و گوشی تلفن همراهش خاموش بود بدون اینکه کسی خبری به من داده باشد فهمیدم حتما اتفاق بدی افتاده است.
همسر این شهید مدافع سلامت درباره آن حادثه تلخ می گوید: آن روز خانم باردار ۷ ماهه ای که ساکن اصفهان بود برای دید و بازدید خانواده اش به شهر دهق آمده بود و به خاطر اینکه حال خوشی نداشت به اورژانس دهق مراجعه کرده بود. ماما که یک روز در میان در شهر علویجه و دهق است، آن روز در شهر علویجه شیفت بود. همسر خانم باردار به او گفته بود با تاکسی به اصفهان بیاید چون در بارداری قبلی هم فرزندش در ماه هفتم به دنیا آمده بود، اما خواهرش گفته بود بهتر است برویم علویجه و از آنجا با آمبولانس به بیمارستان برویم.
وقتی به اورژانس علویجه می رسند همسرم به ماما می گوید سریع پذیرش بیمارستان را بگیر، من بقیه کارها را انجام می دهم. با اینکه وظیفه اش رانندگی بود اما همیشه همه کارها را انجام می داد و ماما می گفت تا من آمدم به تلفن برسم و پذیرش بگیرم، تمام کارهای بیمار را انجام داده بود. بیمارستان گلدیس امکان پذیرش مادر بیمار را به خاطر شرایط خاص بارداریش نداشته و می گویند او را به بیمارستان نجف آباد اعزام کنید.
همسر شهید باقریان به وضعیت تاسف بار جاده نجف آباد اشاره کرده و ادامه می دهد: سال های سال است این جاده مشکل دارد و اصلاح که نشده هیچ، خراب تر هم شده است.
یک یا حضرت عباس گفت و تمام شد...
خانم راعی مامایی که آن روز همراه بیمار در آمبولانس بوده تعریف کرد: وقتی همه سوار آمبولانس شدند آقای باقریان با ناراحتی گفت جاده خراب و بیمار هم بدحال است! گفتم طبق معمول با توکل به خدا می رویم که راننده یک یا حضرت عباس گفت و تمام شد...
متاسفانه در این حادثه مادر باردار ۳۴ ساله و همسرم در دم جان سپردند، جنین ۷ ماهه در بیمارستان فوت شد، مامای ۳۲ساله که از ماشین پرت شده بود با عمل های جراحی زیادی که انجام داده رو به بهبود است، خواهر ۳۹ ساله مادر باردار هم هنوز در بیمارستان گلدیس بستری است و وضعیت خوبی ندارد. متاسفانه این مادر باردار فرزند ۸ ساله ای داشت ناخوش احوال بود و گفتیم شاید به خاطر از دست دادن مادر است، ولی باخبر شدیم دچار سرطان خون و در بیمارستان بستری است...
تریلی ماشین هم در این حادثه خسارت دید ولی راننده سالم است و صد در صد مقصر شناخته شد. آمبولانس ابتدای راه بوده و به هیچ وجه تند نمی رفته، چون بیمار بدحال داشته و این موضوع در کارشناسی های متعدد تایید شده است.
خانم بابایی لحظه ای به فکر فرو می رود و می گوید: شب خاکسپاری خیلی اتفاقی، فیلم کوتاهی از صحنه خروج پیکر همسرم از آمبولانس را دیدم که با آرامش روی فرمان خوابیده بود. در آن لحظه فقط یاد آیه شریفه یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً افتادم.
او با اشاره به اینکه این جاده و به ویژه پیچ هسنیجه، حادثه های زیاد و خسارت مالی و جانی زیادی داشته است، به طوری که سال ها قبل از اقوام دور همسرم و شهروندان این منطقه افرادی بودند که جان خود را در این جاده از دست دادند.
همسر شهید باقریان می گوید: بعد از این حادثه دردناک گفتم هر کاری از دست من بربیاید دریغ نمی کنم فقط راه و چاه را به من نشان دهید تا همه کمک کنیم ان شا الله این آخرین حادثه باشد، چون این جاده به شدت غیر استاندارد است.
صدای من را برسانید
مسئولان زیادی برای عرض تسلیت آمدند و من از همه آنها خواهش کردم صدای من را به جایی برسانند و بگذارید ما آخرین داغ دیدگان باشیم. در جلسات سال های قبل برآورد شده بود اصلاح این جاده ۶۰ میلیارد تومان هزینه داشته، اما بعد از این حادثه در جلسات فوری که گذاشته شد ۹۰ میلیارد تومان هزینه برای اصلاح این جاده برآورد کرده اند. متاسفانه در حال حاضر ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر گاردریل گذاشته اند تا دو باند جاده از هم قابل تشخیص شود، اما خودم از چند راننده که پرسیدم گفتند به نظر ما این اصلاحیه وضعیت جاده را بدتر هم کرد!
خانم بابایی با اشاره به اینکه مشکل این جاده فقط مربوط به این پیچ نیست و اصلا مهندسی عجیبی دارد که همه رانندگان را دچار اشتباه می کند، می گوید: ما که سال ها رفت و آمد داریم نمی دانیم مسیر به کجا می رود و یک طرفه و یا دو طرفه است! جاده ای که به اصفهان و نجف آباد و گلپایگان منتهی می شود از هر سه طرف پرخطر است و تا حالا قربانیان زیادی هم داشته است. شهادت رزقی بود که خداوند برای این بنده مومن و مخلص خود در نظر گرفته بود، اما دست در دست هم دهند تا این اتفاقات تلخ تکرار نشود.
بر طرف کردن نقایص و تکمیل اصلاحات مسیر
سرهنگ اصغر زارع- رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در بررسی علت این حادثه و کارشناسی که انجام شد، راه سهمی نداشت و مقصر راننده بود، می گوید: البته ممکن است راه در تصادف دیگری سهم داشته باشد، اما در این حادثه آن طور که کارشناسان بررسی کردند و تشخیص دادند راننده تریلی مقصر اصلی بود.
وی ادامه می دهد: البته این مسیر نقص دارد و این طور نیست که کاملا استاندارد باشد. وظیفه راهداری است که این نقایص را برطرف کند، البته یکسری اقداماتی انجام شده اما باید تکمیل شود. بعد از تصادف آمبولانس در فروردین ماه، یکسری اقدامات دیگر برای اصلاح مسیر انجام شد که کافی نیست.
سرهنگ زارع با تاکید براینکه براساس آئین نامه ایمنی راه ها و تخصص کارشناسان اقدام به مهندسی راه ها و اصلاح مسیر می کنند، می افزاید: نقاط آسیب خیز دستورالعملی دارد، به طوری که در بازرسی ایمنی راه که به صورت مشترک انجام می دهیم این نقاط شناسایی، اولویت بندی و رفع می شود و مسئول برطرف کردن آن نیز راهداری است.
رفع خطر از ۳۵ نقطه پرتصادف در استان
وی با اشاره به شناسایی حدود ۶۷ نقطه پرتصادف در استان، می گوید: از این تعداد ۳۵ نقطه رفع خطر شده و بخشی نیز درحال برطرف شدن است. نقاط حادثه خیز و پرتصادف شامل محورهای اصلی و فرعی و همه نقاط استان می شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید براینکه همه راه ها نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا نقایصی دارد که گاهی از ابتدا و در طراحی به وجود آمده و گاهی به مرور ایجاد می شود، خاطرنشان می کند: باید دید این نقایص چقدر در بروز تصادف سهم دارد. قطعا راه ها نقایصی دارند و ما هم تایید می کنیم این نقایص در بروز برخی تصادفات سهم دارند. به همین خاطر در تصادفاتی که به غیر از راننده، سایر عوامل نقش داشته باشند حتما اعلام و برطرف کردن نقایص را پیگری می کنیم.
سرهنگ زارع در مورد سهم رانندگان خودروهای سنگین در بروز تصادفات مرگبار، می گوید: رانندگان خودروهای سنگین معمولا حرفه ای هستند و تجربه دارند. مشکل ما این رانندگان نیست، البته نه اینکه در بروز تصادفات سهم نداشته باشند ولی سهم کمتری از خودروهای سواری دارند و بهتر رانندگی می کنند، اگرچه ماشین های سنگین پرخطر است اما خودشان معمولا منظم و حرفه ای تر هستند. در مجموع رانندگان در همه جاده ها باید پایبند به قوانین و راهنمایی و رانندگی بوده و نهایت احتیاط را به خرج دهند تا باعث بروز حوادث تلخ و ناگوار نشوند.
شهرام عباسی-رییس اداره نظارت بر ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در پاسخ به ایسنا، در مورد وضعیت این محور توضیح داد: قطعه اول محور پلیس راه اصفهان تهران به سمت علویجه به طول ۵ کیلومتر طی یک سال در طول سال ۹۳-۹۲ از دو خطه به چهار خطه تبدیل شد. در سال ۹۴-۹۳ قطعه دوم این محور به طول ۱۴ کیلومتر از دو خطه به چهار خطه تبدیل شد. همچنین قطعه سوم محور به طول ۱۶ کیلومتر در سال ۹۹-۹۴ از دو خطه به چهار خطه یا همان بزرگراه تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه کل محور یعنی از پلیس راه تا علویجه ۳ قطعه است، می افزاید: یک قطعه ۳ کیلومتری که سه راهی پلیس راه است به طول حدود چهار کیلومتر درحال ساخت است. این قطعه شامل یک پل روگذر با دهانه ۲۲ متری است که ساخته شده، یک و نیم کیلومتر آسفالت شده و مابقی دسترسی به پل و حدود دو و نیم کیلومتر آسفالت باقی مانده که در حال ساخت است و ان شا الله تا پایان امسال افتتاح می شود. همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان کارهای تحقیقاتی و بررسی در مورد محور روستای هسنیجه را انجام داده است.
انتهای پیام
نظرات