به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضا تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی دو محور اصلی مسئولیتهای دولت در حوزه زنان و خانواده به "تحکیم خانواده" و "تحقق عدالت جنسیتی" معطوف میشود که تمامی این موضوعات برگرفته از مفاهیم انقلاب اسلامی، قرآن کریم و حتی تئوریزه شده توسط اساتیدی نظیر استاد شهید مرتضی مطهری است.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس اسناد بالادستی، سیاستهای اختصاصی ابلاغی رئیس جمهوری، در ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ماده ۱۰۲ قانون برنامه این معاونت به تحقق عدالت جنسیتی و تحکیم خانواده مکلف میشود. هر دو این موضوعات محور موافقتنامههای ما با وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و می توان گفت کارنامه قابل قبولی در اجرای آنها ارائه دادیم چراکه علیرغم کم و کاستیها در اجرای کار که طبیعت کار است اما تا کنون هیچ کدام از تکالیف این موافقت نامهها معطل نمانده است.
به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در راستای تحقق عدالت جنسیتی، در هر ۳۱ استان اسناد ارتقاء وضعیت زنان و خانواده به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استانها رسیده است و یکی از فصول آن تحت عنوان فصل "آموزشی"، محورهای مختلف شاخصهای عدالت جنسیتی به صورت برنامهای گنجانده شده که محور اصلی اجرای آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
وی همچنین معتقد است که با توجه به گزارشات میزان تحقق بخشی برنامههای یاد شده و میزان تحقق بهبود شاخصهای عدالت جنسیتی که توسط روسای سازمان آموزش و پرورش استانها ارائه شده است؛ میتوان نتایج این همکاریها را رصد و پایش شاخصهای عدالت جنسیتی مشاهده کرد.
ابتکار تصریح کرد: در سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده هر استان نیز محور "ارتقاء شاخصهای خانواده" پیش بینی شده است که به آموزش قبل، حین و پس از ازدواج، تقویت مهارتهای ارتباطی خانواده، گفتگوی ملی خانواده و گفتگوی بین نسلی میپردازد. همچنین این موضوعات مورد توجه خانوادهها و مطالبه آنها نیز بوده است ولو اینکه اکنون گفتگوی بین نسلی به همراه خود جریان سازی اجتماعی را دارا شد. همچنین در همین راستا تولید پادکستهای "رادیو نسل" نیز از نظر نظری منبع قابل اتکایی شد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به موافقت نامه این معاونت با وزارت آموزش و پرورش در راستای "دوره آموزشی مدیران" که با هدف ارتقاء مهارتهای گفتگویی و ارتقاء مهارتهای خوب زیستن برگزار میشود، خاطر نشان کرد: در کنار دورههای آموزشی علمی که از جمله افتخارات این سرزمین پیشرفت علمی دختران و پسران بوده و نیز همواره دغدغه ما عدم انعکاس صحیح آمار این پیشرفتها در مجامع بین المللی بوده است؛ توجه به مهارتهای ارتباطی، مهارتهای فرزند پروری، مهارتهای خوب زیستن و... نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. امیدوارم این دوره با کیفیت بالایی اجرا شود چراکه اینها ابزار لازم فرزندانمان برای خوب زیستناند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت تداوم برنامههای اجرا شده دولت تدبیر و امید در دولت بعدی، تصریح کرد: امیدوارم دولت آینده از این تجربیات استفاده کند و دولت آینده دولتی پیشرو باشد تا چالشها و مسائل امروزی نسل جوان را ببیند چراکه انقلاب اسلامی، انقلابی پیشرو است و ما باید به سمت آینده و افق گشایی که لازمه تمام جوامع است پیش رویم.
ابتکار همچنین این را هم گفت که تصور میکنم این "افق گشایی" حتی در ایام پاندمی کووید ۱۹ که شکل نظام آموزش و پرورش تغییر کرد نیز استمرار داشت؛ نمونه آن شبکه شاد است که از جمله موفقیتهای وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از بازماندگی تحصیلی کودکان اقدام مهمی بود.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه زهرا جواهریان، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری، با اشاره به چهارمین موافقت نامه دولت دوازدهم با وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: در این موافقت نامه به شش موضوع پرداخته شده است که از جمله آنها برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقاء مهارتهای پرورشی مربیان مدارس برای حدود ۳۴ هزار نفر و در راستای آموزش مهارتهای زندگی، آموزش مهارتهای گفتگو و ارتباط موثر برای حدود ۳۰ هزار دانش آموز و مربیان و والدین آنها، آموزش مهارتهای اجتماعی برای حدود ۱۱ هزار دانش آموز و والدین و مربیان آنها است.
وی از جمله دیگر موضوعات این توافق نامه را "جذب دختران بازمانده از تحصیل" دانست و ادامه داد: طرح جذب دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان کشور و در آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و هرمزگان برای بازگرداندن حدود ۳۳۰۰ دانش آموز دختر بازمانده از تحصیل اجرا میشود.
جواهریان افزود: از سوی دیگر مسابقه کتاب خوانی تحت عنوان "الگو من" با رویکرد الگو قرار دادن خدیجه کبری (س) و تقدیر از ۲۰۰ دانش آموز دختر برگزیده در مقاطع مختلف در همین راستا برگزار میشود که در روز تولد حصرت معصومه (س) اختتامیه آن را خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این برنامه، سوسن باستانی، معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری اظهار کرد: کارگروه "خانواده سالم" معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری نشستی در راستای بررسی کتاب "مدیریت خانواده و سبک زندگی" مقطع متوسطه آموزش و پرورش برگزار کرد.
وی ادامه داد: این نشست بر مبنای نطرات دریافت شده از سوی دانش آموزان و مربیان و با حضور روانشناسان و جامعه شناسان و ... برگزار و در آن کتاب به بحث گذاشته شد. پیشنهاد بازنگری این کتاب ارائه شد. نکته حائز اهمیت که در این بررسیها متوجه آن شدیم این بود که در این کتاب کمتر به الزامات زندگی در دوره جدید و بیشتر به ازدواج دختران پرداخته شده است و به جنبه مدیریت خانواده کمتر توجه شده است که درخواست بازنگری این کتاب نتیجه اصلی این نشست بود.
باستانی با اشاره به برگزاری کارگاههایی در راستای گفتگوی ملی خانواده با همکاری وزارت آموزش و پرورش در شهرهای پاکدشت، اسلامشهر و ورامین ادامه داد: بحث اصلی اختلافات و تضادهای نسلهای مختلف با متولدین هشتاد موضوع و هدف اصلی طرح "گفتگوی بین نسلی" است. در این راستا نشستهایی را برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی خانوادهها مواجهه شد.
وی "فقدان زبان مشترک بین نسلی" را عامل تشدید جدای بین نسلها دانست و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این طرح توجه به جایگاه مادران در گفتوگو است. در چالشهای میان خانوادهها معمولا از "ذخیره عاطفی" مادران استفاده میشود و در بسیاری از چالشها مادران میانجی هستند و پیوندهای عاطفی از طریق مادران برقرار میشود که به نظر میرسد وزارت آموزش و پرورش میتواند در این راستا توجه بیشتری نشان دهد.
انتهای پیام
نظرات