• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400030504110
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

معاون وزیر علوم در کنفرانس ملی انجمن پارک‌های فناوری تاکید کرد

مهندسان مکانیک در حوزه فناوری مشارکت اثرگذار داشته باشند/لزوم پیشرفت پژوهش در دوران کرونا

مهندسان مکانیک در حوزه فناوری مشارکت اثرگذار داشته باشند/لزوم پیشرفت پژوهش در دوران کرونا

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر سال که می‌گذرد، بخش پژوهش دوره‌های آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اهتمام به پژوهش افزایش می‌یابد و نشان می‌دهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامه‌هایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران که امروز (چهارشنبه) به صورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند، اظهار کرد: باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دوره‌های دکتری به ویژه در دانشگاه‌های استانی به شیوه‌های دیگر تامین شوند و لذا ما نمی‌توانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.

به گفته وی، باید دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمان‌های مهندس مکانیک باید برنامه‌های جدی داشته باشند تا دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دوره‌های دکتری کنند و این امر اعتباراتی می‌خواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاه‌ها و بخشی از سوی صندوق‌ها و نهادهای حمایتی مانند بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تامین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی ۴۰ درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تامین می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: اساتید ما باید موضوعاتی را برای پروپوزال‌ها جهت جذب پسادکتری پیشنهاد کنند که دستگاهی که بودجه را تامین می‌کند، آن موضوع را بپذیرد و هر دانشگاهی که وسیع‌تر وارد این عرصه شود، امکانات بیشتری جذب خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه دولتی داریم که سرانه جذب اعتباراتش از طریق عقد قرارداد زیر یک میلیون تومان است و دانشگاه دولتی دیگری نیز داریم که ۸۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته است و این تفاوت فاحش میان دانشگاه‌ها قابل قبول نیست.

دکتر رحیمی به بحث مهارت‌آموزی در رشته‌های فنی و به خصوص مهندسی مکانیک اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما کمک کردن به بالا بردن قابلیت اشتغال‌پذیری دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است در این سه، چهار سال گذشته با ایجاد مراکز مهارت‌آموزی و ایجاد مراکز کارآفرینی این آمادگی ایجاد شده که اگر انجمن‌ها برای مهارت‌آموزی برنامه‌های مناسبی دارند، این برنامه‌ها را برای ما بفرستند. در هر حال باید بدانیم که انجام تحقیقات قابل چاپ در مجلات بین‌المللی و داخلی همیشه جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه ها همین چاپ مقالات بین‌المللی است

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که دانشگاه‌ها در گسترش و تقویت ارتباط با صنعت بکوشند. ارتباط با صنعت دو بخش دارد؛ بخش اول گرفتن پروژه مبتنی با نیاز صنایع و بخش دوم حضور اساتید در صنایع مختلف برای برنامه‌ریزی بهتر تا مدیریت بهتری انجام شود که در این راه با کمک از سامانه "ساتع" برای جذب ۴۰ درصد اعتبارات دستگاه‌ها و سامانه "سمات" که مربوط به یک درصد می‌شود می‌توان برنامه‌ریزی کرد. رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک از چند رشته اول دانشگاهی است که در حوزه توسعه فناوری خیلی نقش دارد و مشارکت مهندسان مکانیک در حوزه فناوری باید مشارکتی اثرگذار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha