• شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400030100146
  • خبرنگار : 50428

رئیس هیأت ورزش‌های دانشگاهی استان اردبیل پاسخ می‌دهد؛

چالش‌های ورزش دانشجویی

چالش‌های ورزش دانشجویی

ایسنا/اردبیل رئیس هیأت ورزش‌های دانشگاهی استان اردبیل گفت: از مهمترین مشکلات و چالش‌های فراروی ورزش دانشجویی در ایران توجه به سبک زندگی امروزه، بی انگیزگی و بی تحرکی دانشجویان، کمبود منابع مالی و نبود امکانات و شرایط لازم برای ترغیب و تشویق این افراد به فعالیت‌های بدنی مقوله مهم سلامت جسمانی و ورزش دانشجویی می‌باشند.

امیرعلی جعفرنژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برای رفع این موانع و مشکلات، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های انگیزشی و تشویقی برای دانشجویان مخصوصاً دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها، ارائه رایگان خدمات ورزشی و رفع موانع شرکت در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند مؤثر واقع شود.


وی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل علاقه فراوانی به ورزش و فعالیت‌های ورزشی داشته و همیشه در این بخش شاهد علاقمندی ها و مشارکت بالایی بوده‌ایم، تصریح کرد: با این حال امکانات و منابع مالی لازم در جهت ارائه خدمات به صورت کامل و شایسته به این دانشجویان از چالش‌های مهم در این حوزه است.


عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: امروزه با توجه به شیوع بیماری‌های مختلف و کم تحرکی دانشجویان که این عدم فعالیت زمینه ساز بسیاری از امراض هست، مسئولین در صدد تشویق این افراد به انجام فعالیت‌های جسمانی بیشتر می‌باشند.


به گفته جعفرنژاد، در این راستا با توجه به اینکه دانشجو، محور اصلی تمام برنامه‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، بنابراین یکی از ملزومات اولیه توسعه انسانی و نیل به مدارج کمال، برخورداری از سلامت جسمانی، نشاط جسمی و روانی در بین جامعه دانشگاهی می‌باشد لذا به نظر می‌رسد توجه بیشتر به برنامه‌های ورزشی، اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت، چاپ و پخش بروشورهای ورزشی-آموزشی در بین دانشجویان، دسترسی به وسایل و امکانات ساده ورزشی-تفریحی، فراهم آوردن فضاهای مناسب و ایمن برای دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، و برگزاری مسابقات ورزشی در سطوح مختلف با همراهی و حمایت مسئولین از جمله راهکارهایی هستند که در افزایش رغبت و توسعه ورزش دانشجویان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی مؤثر باشند.

انجام ورزش دانشجویی به صورت مجازی و آنلاین

رئیس هیأت ورزش‌های دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه شیوع این ویروس در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تأثیرات بسیار زیادی گذاشته و عرصه ورزش نیز بی‌تاثیر از همه‌گیری کرونا نبوده است، اظهار کرد: با شیوع این ویروس فعالیت باشگاه‌های ورزشی در دانشگاه‌ها تعطیل، مسابقات ورزشی لغو و در بزرگترین حالت نیز المپیاد ورزشی دانشجویان نیز به تعویق افتاد و در حال حاضر ورزش دانشجویی به صورت مجازی و آنلاین و فقط در برخی از رشته‌های ورزشی پیگیری می‌شود.


جعفرنژاد ادامه داد: ورزشکاران رشته‌های همگانی و رشته‌های قهرمانی زمانی که دچار بیماری کرونا می‌شوند به ناچار باید قرنطینه شوند و این یعنی  با توجه به اصل برگشت‌پذیری که از اصول تمرین است آنچه را که با تمرین و زحمت به‌دست آورده (کاهش درصد چربی، افزایش عضله و قدرت) مجدداً کاهش یا از دست می دهند.


به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، به‌دلیل افت عملکرد و آمادگی جسمانی، ریسک آسیب بدنی ورزشکار را به مراتب افزایش می‌دهد و ورزشکاران برای رهایی از بیماری کرونا، می‌توانند با انجام تمرینات برنامه‌ریزی شده، تمام فاکتورهایی که به‌دلیل شرایط قرنطینه و عدم تحرک همچون «قدرت، سرعت، استقامت عضلانی، قلبی تنفسی، انعطاف و چابکی» را از دست داده‌اند مجدداً به دست آورند. این مسئول اضافه کرد: به تمام دانشجویان توصیه می‌شود که در دوران کرونا ورزش را تحت هیچ شرایطی قطع نکنند و فقط شیوه انجام آن را تغییر دهند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن ورزشی حاضر شوند و اگر تمایلی به حضور در باشگاه ندارند، می‌توانند تمریناتی را هر چند محدود تر ولی در خانه انجام دهند.


رئیس هیأت ورزش‌های دانشگاهی استان اردبیل گفت: با توجه به رسالت و مأموریت برنامه کلان ورزش دانشجویی در کشور که کمک به رشد و شکوفایی ابعاد معنوی، جسمانی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی دانشجویان از طریق پرداختن به فعالیت‌های مفرح و سلامت بخش تربیت بدنی است، حمایت از ورزش همگانی و تفریحی به عنوان اولویت اول ورزش دانشجویی و ارتقای کمی و کیفی ورزش قهرمانی در اولویت بعدی است.


به گفته جعفرنژاد، در راستای حمایت از بعد قهرمانی ورزش دانشجویان، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی شکل گرفته و حمایت‌های لازم را از دانشجویان در بخش‌های مختلف قهرمانی انجام می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha