• شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۲:۵۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400023122226
  • خبرنگار : 71424

شروع ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از امروز/ چند نکته که باید درباره ثبت‌نام بدانید

شروع ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از امروز/ چند نکته که باید درباره ثبت‌نام بدانید
عکس خبر آرشیوی است.

ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی از امروز، شنبه، اول خرداد ماه آغاز شد و تا پایان مرداد ادامه دارد. در سال تحصیلی آتی بر خلاف سال‌های گذشته، امکان ثبت نام الکترونیکی برای تمام پایه‌ها فراهم شده است؛ البته برای پایه اولی‌ها به دلیل سنجش سلامت، ثبت نام به دو طریق حضوری و غیرحضوری انجام می شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس پیش بینی معاون وزیر آموزش و پرورش، امسال حدود ۱.۵ میلیون دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ثبت نام خواهند کرد. ثبت نام اولیه پایه اول ابتدایی از یکم خرداد به صورت حضوری انجام می شود. بدیهی است بعد از مراجعه دانش آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود، ثبت نام قطعی خواهد شد.

سنجش سلامت، مرحله اول ثبت نام

برای سنجش سلامت چه مدارکی لازم است؟

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، همه‌ساله به‌ منظور شناسایی و مداخلات بهنگام طلایی اجرا می‌شود. بنابراین در مرحله نخست، با مراجعه والدین نوآموز به مدرسه محل ثبت نام، دریافت نوبت پایگاه سنجش صورت می‌پذیرد. بر اساس نوبت گیری انجام شده و به منظور جلوگیری از ازدحام، انتظار می رود فقط یکی از والدین همراه با فرزند خود در روز و ساعت تعیین شده به پایگاه‌های سنجش، مراجعه کنند.

مدارک لازم جهت انجام سنجش در پایگاه ها عبارت است از اصل شناسنامه دانش آموز  و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس ۳در ۴، مبلغ ۵۰ هزار تومان صرفا از طریق دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی. ارزیابی های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های پوست و مو و بیماری نیازمند مراقبت‌های ویژه در مرحله مقدماتی در پایگاه‌های اولیه سنجش انجام می‌شود. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت صورت می‌پذیرد.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، حداقل سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی شش سال تمام و ملاک محاسبه سن، اول مهرماه است. لذا حداقل سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی تا متولدین۱ مهر ۹۴ است.

اخذ وجه در مدارس و برگزاری آزمون ورودی ممنوع

با توجه به ماهیت داوطلبانه بودن مشارکت، اخذ وجه در مدارس دولتی ممنوع است. هرگونه مشارکت برای تامین هزینه مدارس داوطلبانه است و به هیچ وجه اجباری نیست. بنابراین دانش آموزان مدارس دولتی مجبور نیستند مبلغی برای ثبت نام بپردازند و فقط هزینه بیمه حوادث و کتاب را می پردازند. در مدارس غیردولتی نیز مطابق دستورالعمل های مربوطه شهریه مصوب اخذ می‌شود.

در دستورالعمل اجرایی ثبت نام مدارس تاکید شده است که به منظور رعایت اصول تربیتی و حفظ اعتماد به نفس کودکان، هرگونه مصاحبه و آزمون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است. علاوه بر این به استناد ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و با توجه به رایگان بودن ثبت نام و عدم اجبار در بحث مشارکت های مردمی دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب های درسی) در زمان ثبت نام مجاز نیست و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم شود.

جزئیات ثبت نام الکترونیکی

دریافت الکترونیکی مدارک محل سکونت برای ثبت نام

ثبت نام تمامی دانش آموزان در پایه ها و مقاطع مختلف در سامانه سیدا و از درگاه pada.medu.ir انجام می شود. در مرحله ثبت نام الکترونیکی نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان ورودی مقاطع (پایه های اول، هفتم و دهم)  نکات زیر در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس قید شده است:

اولیا باید با مراجعه به درگاه پادا اقدام به پیش ثبت نام در مدارس موردنظر خود کنند. برای این منظور به دانش آموز پنج اولویت انتخابی داده می‌شود و محدودیت جغرافیایی با در نظر گرفتن ضوابطی در سامانه کنترل می‌شود. چنانچه دانش آموز مدرسه‌ای را در خارج از محدوده یا منطقه خود انتخاب نماید، درخواست ابتدا به کارتابل مسئول ستاد ثبت نام منطقه منتقل شده و در صورت تأیید، امکان نمایش در خواست در لیست درخواست ثبت نام مدرسه قرار خواهد گرفت.

به محض تأیید ثبت نام نهایی دانش آموز در یک مدرسه، به صورت خودکار تمامی اولویت های انتخابی دیگر دانش آموز حذف خواهد شد. بدیهی است چنانچه بعد از تأیید نهایی، دانش آموز بخواهد در مدرسه دیگری ثبت نام کند، می‌بایست از طریق درگاه درخواست لغو ثبت نام در مدرسه فعلی را داده و پس از تأیید مدیر مدرسه مبدأ، نسبت به ثبت نام مجدد در مدرسه مقصد اقدام کند.

 ارسال فایل های آموزشی در سطوح مختلف فرآیندهای ثبت نام و اطلاع رسانی های لازم، از طریق شبکه شاد و دیگر مکانیزم های ارتباطی صورت خواهد پذیرفت. تعریف کلمه و رمز عبور و یا بازنشانی آن برای دانش آموزان جهت استفاده در درگاه پادا از طریق سامانه سیدا و توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد و لازم است توسط مکانیزم‌هایی که در سامانه پیش بینی می‌گردد و یا دیگر راه‌های امن در اختیار دانش آموزان یا اولیاء آنها قرار گیرد.

دانش آموزان و کاربران می بایست اطلاعات محل اقامتی خود از جمله کد پستی و آدرس دقیق را در سامانه پادا ثبت کنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات مربوط به محدوده بندی جغرافیایی مدارس برای ثبت نام توضیح داده و گفته است که امسال سعی شده همانند سال گذشته محدوده بندی تعریف شود و خانواد ها به مدارس در محدوده محل سکونت خود هدایت شوند. سال قبل مدارس مدارک را حضوری دریافت می کردند اما امسال مدارک الکترونیکی دریافت می‌شود و امیدواریم شاهد مشکلات کمتری در این زمینه باشیم. البته اگر مدرسه در محدوده، ظرفیت خالی داشته باشد ثبت نام انجام می‌شود اما اگر ظرفیت خالی نباشد ممکن است چالش هایی ایجاد شود. امیدواریم در مجموع با ثبت نام الکترونیکی چالش ها کمتر باشند.

شناسایی نوآموزانی که به پیش دبستانی نرفتند

برگزاری کلاس‌های آمادگی بهاره و تابستانه

قرار است وزارت آموزش و پرورش برای کلاس اولی‌هایی که به پیش دبستانی نرفته‌اند اقدام به برگزاری کلاس‌های آمادگی بهاره و تابستانه کند. در دستورالعمل ثبت نام مدارس تاکید شده است که مدیران مدارس، نو آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان فاقد تجربه پیش دبستانی را شناسایی کنند تا در اسرع وقت برای مناطق و نوآموزان واجد شرایط، برنامه ریزی برگزاری کلاس‌های آمادگی بهار و تابستان ۱۴۰۰ به عمل آید. به منظور پیشگیری از تداخل برنامه آموزش‌های آمادگی پیش دبستانی تابستانی با آغاز سال تحصیلی، شایسته است به گونه ای برنامه ریزی شود تا تداوم یادگیری و کلاس های آمادگی بهار و تابستان ۱۴۰۰ و نیز پیش دبستانی ویژه آموزش و مداخله به هنگام، حداکثر در نیمه اول شهریور ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۲:۲۳

سلام برای پیش ثبتنام که وارد میشیم نام کاربری و رمز عبور میخواد اونا رو باید از کجا بیاریم؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۷:۴۰

سلام.برای پیش ثبت نام فقط کد ملی لازمه.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۸:۲۳

قسمت ثبت نام دانش آموزان جدیدالورود رو بزن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۱:۳۹

گفته ک بالا ..باید اول بری مدرسه واسه ثبت نام ..بعد مدیر مدرسه بهتون رمز ونام کاربری رو میده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۲:۱۲

سلام باید از قسمت ثبت نام دانش آموزان جدید الورود وارد سامانه بشید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۳:۱۴

باسلام ماهم به همین مشکل برخورد کردیم سه ساعت می شودهرچه سایت وارد می شویم حرف های ضدونقیض میخوانیم فکر می کنم تا سایت اماده شودبجه ما بازنشسنه کارگری شود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۰:۲۵

شما ورود را زدید در ثبت نام فقط اطلاعات هویتی دانش اموز و اولویت را باید وارد کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۱:۰۱

کد ملی فرزندتون رو واردکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۱:۵۴

نام کاربری و کلمه عبور را کدملی اختصاص دهید ولی به شما پیشنهاد میکنیم فعلآ اقدامی نکنید زیرا سایت مشکل فنی وطراحی دارد که فراموش گذر واژه یا. فراموشی رمز عبور ویا شماره تلفن جهت بازیابی ندارد وچند مشکل دیگر که رفع نشده

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۹:۱۰

ببخشیدمیخواستم بدونم امسال کلاسها بازدوباره آنلاینه مگه میشه بچه ای که اصلا سواد خوندن نوشتن نداره آنلاین باشه 🤔🤔

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۱:۰۴

سلام ما امروز کلاس اولی مون ثبت نام کردیم میگه باید 130 هزار تومان بدید. برای ثبت نام؟ پول کتاب و بیمه و سنجش که جای خود داره دیگه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۷

میتونید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۱:۱۶

سلام پسرم متولد ۱/4/94 است آیا میتونیم اونو در کلاس اول دبستان ثبتنام کنیم چون گفتن ملاک ثبتنام باید حداقل ۶ سال تمام باشد ؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۵

بله متولدین قبل از اول مهرماه 94 و همچنین خود اول مهرنودچهاری ها می توانند برای پایه اول ثبت نام کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۲۱:۵۶

امسال هم مدارس آنلاین هست؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۰:۱۸

دخترمن متولد 30/4/94هست آیا باید ثبت نامش کنم برای کلاس اول

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۷

آره

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۳:۴۴

سلام یعنی اگه پیش دبستانی نرفته باشه فرزندمون کلاس اول ثبت نام نمیکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۴:۵۱

کودکانی که پیش دبستانی نرفته باشد برای ثبت نام در پایه اول منعی براشون وجود ندارند می توانید فرزندتان را برای پایه اول ثبت نام کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۳

همه مدارس کشور

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۳

تمامی متولد 94/1/1 الی مهر 94 میتونن برا کلاس اول ثبتنام کنن اونایی که پیش دبستانی هم نرفتن یه دوره‌ براشون میذارن و ثبتنامشون میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۷

سلام برای ثبت نام فرزندم به مرحله انتخاب مدرسه که میرسم لیست منطقه 22 نمی آید

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۳

سلام وقت بخیر امروز برا ثبت نام کلاس اول رفتیم میگن باید ۳۰۰هزار تومن برا شهریه وهزینه کتاب ها بدیم.ما باید چه کار کنیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۳

بابا دیگه بسه اینقدر میگین پول گرفتن ممنوع هستش همه مدارس دارن میگیرن خودشون هم میگن ما از دولت هیچ پولی برا هزینه ها دریافت نمیکنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۶:۴۰

سلام من دخترم بردم ثبتنام کلاس اول کردم ۴۱۰هزارتومن ازم گرفتن گفتم پس چطورشیکه خبراعلام میکنه ک هزینه ای پرداخت نکنین ولی بازهرک ارخودشومیکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۶:۲۴

پسرمن متولد16/09/94میتونم ثبت نام کنم براکلاس اول یانه؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۱۹:۱۵

سلام همکارهای محترم اگر کسی مراحل ثبت نام دانش اموزان کلاس اول را یاد دارد تمام مراحل را به ترتیب در اختیار مدیران بگذارد جهت ثبت نام. تمام کارهایی که قبل و بعد از از ثبت نام انجام دهد بنویسید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۲۱:۲۲

وقتی رمز را وارد می کنیم، رمزخودبخود حذف می شود. اصلا کسی توانسته ثبت نام بکند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۰۱:۱۷

اخ جون مدرسه چقدر خوب که انقدر زود باز میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۲:۰۹

سلام ببخشید پسر من متولد بیست آذر نود وچهار ثبت نام میکنن امسال یانه؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۱:۰۵

خیر متولدین ۱مهر ۹۴ و قبل آن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۳ ۱۴:۰۵

چرا سايت باز نميشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۰۲:۲۹

متولد ۹۴/۷/۱۳ امسال میتونه کلاس اول ثبت نام کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۱:۴۵

خیر نمیشه زیر ۱ مهر ۹۴ به پایین نمی شه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۰:۳۴

سلام بچه ی من مشکل گفتار داره متولد اردیبهشت ۹۴ میتونم اونو یکسال دیرتر به مدرسه بفرستم ،،همچنین از لحاظ درک مفاهیم کمی مشکل داره امسال پیش دبستانی ثبت نامش میکنن؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۳:۳۹

خیلی عالییی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۴ ۱۴:۴۸

عالی