• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400022921102

رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز:

بررسی مباحث جمعیت عالمانه و توسط متخصصان انجام شود

بررسی مباحث جمعیت عالمانه و توسط متخصصان انجام شود
عکس آرشیوی است.

ایسنا/فارس رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه امروز مسئله جمعیت از میان مباحث اجتماعی گوناگون باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مباحث مرتبط به جمعیت باید توسط متخصصان، عالمانه بررسی و مطرح شود.

دکتر منصور طبیعی چهارشنبه ٢٩ اردیبهشت در وبینار تحولات و سیاست‌های جمعیتی(چالش‌ها و راهکارها) که به مناسبت سی‌ام اردیبهشت روز ملی جمعیت در شیراز برگزار شد، گفت: فارس به لحاظ فرهنگی همیشه یکی از آبشخورهای فرهنگی بوده و شهر شیراز لنگرگاه فرهنگی در کشور محسوب می‌شده است.

او با بیان اینکه سرچشمه بسیاری از رویدادهای فرهنگی در کشور از شیراز آغاز شده و بر کل کشور تاثیرگذار بوده است، افزود: اگر میراث فرهنگی را به میراث فرهنگی باستانی و دوره اسلامی تقسیم کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بالغ بر  ۷۵ درصد میراث فرهنگی باستانی ایران در  فارس مستقر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در میراث فرهنگی اسلامی نیز علاوه بر ابنیه و بناهایی که به عنوان میراث فرهنگی اسلامی تلقی می‌شود در گرایش‌های مختلف فرهنگی از جمله فلسفی، کلامی، صوفیانه، فقهی و ...شیراز و فارس یک جایگاه بالایی دارد و به لحاظ اجتماعی نیز این مسئله حائز اهمیت است.

طبیعی اضافه کرد: فارس به عنوان چهارمین استان وسیع جغرافیایی و پرجمعیت کشور محسوب می‌شود و قائدتا هرگونه مسئله‌ای که به لحاظ اجتماعی در آن اتفاق بیفتد می‌تواند روی همه مناطق کشور اثرگذار باشد.

او خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت که از یک سو در مباحث اجتماعی پذیرنده و اثرپذیر از همه مسائل اجتماعی هستیم که در کشور ایجاد می‌شود و از طرف دیگر می‌توانیم روی همه مباحث اجتماعی در کشور اثرگذار باشیم که یکی از این موضوعات جمعیت است.

رئیس بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه امروز مسئله جمعیت از میان مباحث اجتماعی گوناگون باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در طرح مباحث مربوط به جمعیت باید بررسی‌ها عالمانه و مربوط به متخصصان باشد. 

طبیعی با بیان اینکه بررسی عالمانه یک تعریفی دارد که باید سرلوحه همه مباحث قرار گیرد، گفت: پرهیز از شعار زدگی، پرهیز از آرمانگرایی و پرهیز از رفتارهای عاطفی و تابع شرایط گفتمان‌های سیاسی روز از جمله مؤلفه‌هایی است که در تعریف بررسی عالمانه مورد توجه متخصصین قرار دارد.

او همچنین تاکید کرد: باید در مسئله جمعیت، متخصصین جمعیت این نکته را در بررسی‌های خود مورد توجه قرار دهند که موضوع جمعیت زیربنایی است و اگر قرار باشد استراتژی‌های جمعیتی را طراحی کنیم در تعیین این استراتژی‌ها علاوه بر متخصصین جمعیت و جامعه شناسان باید اقتصاددانان، فقها، دانایان جامعه و ...هم حضور داشته باشند تا بتوان برنامه‌ای جامع طراحی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: بررسی سیر تحولات و دگرگونی های جمعیتی در دوره معاصر مستلزم مطالعه گذشته است تا به یک آینده پژوهی برسیم.

دکتر سراج الدین محمودیانی، عضو هیئت علمی و استادیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز نیز در این وبینار بیان کرد: بحث جمعیت و تحولات جمعیتی از موضوعاتی است که در برنامه ریزی‌هایی که در سطح کلان انجام می‌شود، دیده شود.

او با بیان اینکه ایران امروز و در آغاز قرن ١٥ شمسی تحولات قابل ملاحظه‌ای را در باب مباحث جمعیتی تجربه کرده است، افزود: در یک بازه زمانی یکصد ساله از جمعیت ۱۰ تا ١١ میلیون نفری به جمعیتی بیش از ٨٤ میلیون نفر رسیده‌ایم.

عضو هیئت علمی و استادیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه در دهه‌های اخیر موضوع جمعیت و تحولات ناشی از آن علاوه بر بحث آکادمیک، در فاز سیاستگذاری هم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امروزه شاهدیم که در استان‌های کشور از جمله استان فارس کمیته‌های تخصصی جمعیتی به ویژه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری شکل گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha