حسین فلاح نژاد روز سهشنبه ۲۸ اردیبهشت در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری کرج، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی البرز، جهاد دانشگاهی البرز و پیشرانان حوزه مشاغل خانگی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در البرز با جدیت در حال اجرا است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی و سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرج به عنوان دو رکن اصلی اجرای این طرح با عشق و تعهد بسیار به دنبال آن هستند که البرز بتواند در حوزه توسعه مشاغل خانگی به چشم انداز مورد نظر برسد.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بدون شک هر طرح و ایدهای که به مرحله اجرا میرسد، در ماههای اول اجرا با مشکلاتی مواجه میشود ولی نقیصهها نباید مانع دستیابی به اهداف بزرگ باشد.
این مسئول با اشاره به لزوم استفاده از نیروهای کار غیرفعال استان اضافه کرد: بخش مهمی از نیروهای کار غیر فعال استان را زنان خانهدار تشکیل دادهاند که استفاده از ظرفیت آنها در حوزه مشاغل خانگی علیرغم اینکه راهی برای توسعه اقتصادی استان است، بهبود معیشت خانوارهای البرزی را نیز به دنبال دارد.
وی گفت: با استفاده از ظرفیتهای موجود و با تعامل با متولیان حوزه اشتغال می توان به روزی رسید که البرز در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در میان سایر استانهای کشور به الگویی مناسب تبدیل شده باشد.
البرز میتواند به الگوی توسعه مشاغل خانگی تبدیل شود
احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز هم در این مراسم گفت: در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اگر نگاهها به قالبهای اداری و سازمانی محدود شود، هرگز به اهداف پیش بینی شده دست نمییابیم و خوشبختانه تا کنون هم چنین نگاهی وجود نداشته و دست اندرکاران اجرای این طرح به صورت جهادی و صرف انرژی مضاعف کارها را پیش بردهاند.
وی ادامه داد: خوشبختانه استانداردهای لازم در فرایند اجرای این طرح رعایت شده و امیدواریم در آینده نزدیک البرز به الگویی در این طرح تبدیل شود.
فیروزی توضیح داد: در گذشته برای دستیابی به توسعه اقتصاد بر کسب وکارهای متوسط و بزرگ تمرکز می شد ولی چندسالی است این نگاه متعادل شده و کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی نیز در این فرایند مورد توجه قرار گرفتهاند.
این مسئول افزود: مشاغل خانگی عنوان عنصری توسعهای نقش به سزایی در بهبود وضعیت معیشت خانوادهها دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی باید به گونهای عمل شود که اگر روزی جهاد دانشگاهی، اداره کل تعاون و شهرداری در کنار مجموعه نبودند، سیستم ایجاد شده در مسیر مشخص حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر توسعه مشاغل خانگی مورد توجه مسئولین قرار گرفته و هدفگذاری در این خصوص با حساسیت بیشتری در حال انجام است، افزود: البرز ظرفیتهای ویژه ای در این خصوص دارد که با دارا بودن برندهای مطرح هم میتواند در فروش تولیدات این حوزه در سطح ملی و هم فراملی موفق باشد.
وی تاکید کرد: این ظرفیت وجود دارد که فروش مجازی و آنلاین تولیدات حوزه مشاغل خانگی را افرایش دهیم و از این طریق کسب و کار فعالان این بخش را رونق دهیم.
مشاغل خانگی فرصتی برای بهبود معیشت خانوار
ابوالحسن قاسمپور مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در استان البرزهم در این مراسم با اشاره به نقش پیشرانها درپیشبرد بهتر اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: پیشرانها نقش به سزایی در حل مشکلات و رفع ابهامات متقاضیان و کسانی که علاقه مند به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی هستند، دارند.
وی ادامه داد: پیشرانها این ظرفیت را دارند که در حوزه تخصصی خود به متقاضیان این حوزه مشاوره ارائه دهند و آنها را در جریان جزئیات مسیری که در پیش دارند قرار دهند.
وی ادامه داد: برخی از پیشرانها برای پیشبرد بهتر امور به فکر راه اندازی شرکتهای تعاونی و انجمنهای تخصصی هستند که باعث میشود اهداف تبیین شده برای توسعه مشاغل خانگی در البرز با سرعت بیشتری محقق شود.
قاسمپور در ادامه با اشاره به نقش سازمانهای مختلف در اجرای هر چه موفقتر طرح توسعه مشاغل خانگی تاکید کرد: در این حوزه دستگاهها به سه گروه تقسیم شدهاند که گروه اول مثل جهاد کشاورزی، سازمان صمت و اداره کل ارشاد اجرایی هستند، گروه دوم مثل بهزیستی و کمیته امداد که هم منابع مالی و هم مشاورهای دراختیار دارند حمایتی هستند و گروه سوم مثل جهاد دانشگاهی، استانداری و اداره کل کار نقش تسهیلگری دارند.
این مسئول گفت: اگر این سه مجموعه کنار هم باشند اکوسییتم مورد نیاز برای اجرای موفق طرح توسعه مشاغل خانگی ایجاد میشود.
قاسمپور همچنان به نقش زنان سرپرست خانوار در این طرح اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفت بیش از ۷۵ درصد متقاضیان شرکت در این طرح در البرز زنان سرپرست خانوار هستند که این امر از ظرفیت بالای این گروه برای اشتغالزایی و بهبود معیشت خانوار حکایت دارد.
وی دربخش دیگری از این جلسه به برخی مشکلات موجود در مسیر اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: عدم شناسایی در دسترسی به بازار فروش از مهمترین این مشکلات است بنابراین در کنار ایجاد شرایط تک فروشی برای تولیدات این بخش باید به فکر مرکز پخش مویرگی و ایجاد شبکه بازاریابی فعال باشیم.
انتهای پیام
نظرات