• جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400022416571
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شروعی دوباره برای ثبت اصفهان

شروعی دوباره برای ثبت اصفهان

ایسنا/اصفهان شهر نیز مانند هر موجود زنده‌ی دیگری هر لحظه در حال تغییر است و کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان با تعریف پروژه‌ی «ثبت اصفهان»، می‌کوشد تا چهره‌ی شهر را پیش و پس از این تغییرات مداوم، در قاب عکس ماندگار کند.

محمد آذربرزین، رئیس هیأت مدیره کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: عکس‌ها به سبب بازنمایی عینی و ثبت واقعیت‌های مکانی و زمانی، قابلیت کاربرد اسنادی، هنری و تاریخی در هر فرهنگ و اجتماعی را دارند؛ ازاین‌رو ثبت عکاسانه‌ی مکان‌ها، مردم و مشاغل، آداب‌ورسوم و اجتماع شهری و ایجاد گنجینه‌ای از این تصاویر، می‌تواند گام مهمی برای نگهداری از ارزش‌های مکانی و زمانی یک شهر باشد.

او تأکید می‌کند که امروزه با افزایش روند تغییرات توسعه‌ی شهری از یک‌سو و از بین رفتن نشانه‌ها و المان‌های هویتی ویژه‌ی هر محل از سویی دیگر، ضرورت این ثبت و نگهداری دو چندان شده است.

رئیس هیأت مدیره کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان ادامه می‌دهد: بر همین اساس و با ایده پردازی و برنامه‌ریزی پریسا فهامی، کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان در راستای اجرای پروژه‌های عکاسی بلندمدت خود، طرح «ثبت اصفهان» را با رویکرد مستند به مرحله‌ی اجرا درآورد.

او توضیح می‌دهد: فاز اول طرح ثبت شهر به سرپرستی شهرام احمدزاده در سال ۱۳۹۷ با اعلام فراخوان جذب عضو شروع شد. فراخوان نهایی جمع‌آوری آثار پروژه‌ی ثبت اصفهان در مردادماه ۹۸ با هدف ایجاد آرشیو جامع و قابل استناد عکس اصفهان، اعلام و پس از جمع‌آوری و ویرایش آثار رسیده نیز، نمایشگاهی از این آثار در موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان برپا شد.

آذربرزین یادآور می‌شود: در فاز اول این پروژه بر اساس تحقیقات اولیه‌ی انجام‌شده بر روی شهر، محله‌ها و فرامحله‌ها، همچنین با در نظر گرفتن اولویت برای مکان‌هایی که در معرض اعمال تغییرات توسعه شهری قرار دارند، خیابان مسجدسید و محله‌های آن جهت ثبت انتخاب و پس از انتخاب مکان پروژه، تحقیق و پژوهش با دبیری سودابه عمرانی بر روی این محله‌ها آغاز شد؛ تحقیقاتی که نتایج آن طی چندین نشست به اعضای پروژه اعلام شد تا با آگاهی و شناخت نسبت به پیشینه‌ی تاریخی و سیر تحولات این منطقه به ثبت عکاسانه و دقیق خود بپردازند.

 رئیس هیأت مدیره کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان تصریح می‌کند: خوشبختانه طرح اولیه‌ی این پروژه از همان ابتدا با استقبال مسئولان شهری مواجه شد و مردادماه ۹۸، با طرح آن در جلسه‌ی کمیته‌ی کمک به مراکز فرهنگی اداره مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، مساعدت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب آن، صورت گرفت.

آذر برزین می‌گوید: این طرح که با اهداف جمع‌آوری مجموعه‌ عکسی منسجم و ایده‌آل از اصفهان امروز، ثبت عکاسانه‌ی مردم، محیط، فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر و همچنین ثبت تاریخ معاصر شهر شکل گرفته، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با تمرکز بر روی محله‌ی جویباره و دردشت و با استقبال خوب اعضای کانون عکس اصفهان، بار دیگر شروع به فعالیت کرده است.

به گفته‌ی سرپرست فاز دوم پروژه‌ی ثبت اصفهان، اسامی هنرمندان حاضر در فاز نخست این پروژه، به این شرح بوده است: فراز آهنین، مهسا اتحادی، فروغ اشکانیان، ریحانه اکبری، ملیحه امینی، زهرا انالی، حمیدرضا بانی، گلاره بهداد، رخساره پورحیدر، امین ترکان، نیره حاجیان، شیرین حمیدی، فرزانه خسروی، افسانه راست‌قلم، سمیه رحمانی، مهشاد رضوی، فاطمه شاهی، مریم شیخ‌بهائی، ناهید طوقی عشقی، فرزانه عبدی‌نیان، علی عظیمی، سودابه عمرانی، محدثه غلامی، مریم فرخیان، زهرا کاظمی، مریم کرمی، مهسا مطیع، مهرزاد مقصودیان و مریم نکویی‌مهر.

او خبر می‌دهد که به‌زودی، کتاب فاز نخست پروژه‌ی ثبت شهر در قالب تک‌عکس و مجموعه عکس‌هایی از آثار برگزیده‌ی اعضای پروژه به چاپ می‌رسد و ابراز امیدواری می‌کند که با ادامه‌ی حمایت از این پروژه، ثبت شهر تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha