• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400022114270
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

یک جامعه شناس:

شیوع کرونا سبب افزایش بروز خشونت در جامعه شده است

شیوع کرونا سبب افزایش بروز خشونت در جامعه شده است

ایسنا/آذربایجان غربی یک جامعه شناس گفت: یکی از بحران های جدی جوامع بویژه جامعه ما افزایش خشونت کلامی و فیزیکی است.

منصوره ایزدی در گفت وگو با ایسنا شرایط اقتصادی را یکی از عوامل نزاع دانست و تصریح کرد: یکی از عواملی که موجب پرخاشگری و به دنبال آن سبب بروز نزاع و خشونت می شود فشار روانی حاصل از شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم است.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: بیکاری و عدم اشتغال در جامعه از دیگر عوامل خشونت است.
ایزدی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی از دیگر عوامل خشونت است، یاد آور شد: مواد مخدر صنعتی تاثیر مستقیم بر اعصاب و روان افراد می گذارد و روان آنهارا تضعیف کرده و فرد را به یک فردی روان پریش و خطرناک تبدیل می کند که خود زمینه ساز نزاع و درگیری است.
این جامعه شناس درخصوص راهکارهای کاهش خشونت و نزاع نیز اظهارکرد: نخستین گام تربیت صحیح کودکان از مدارس است چرا که ترویج صلح وآرامش ، گفت وگو صحیح و صبرو گذشت اگر در کودکی نهادینه شود در بزرگسالی نیز اثر مثبت خود را خواهد گذاشت.
وی با تاکید به اینکه در آموزه های دینی و قرآن به آرامش ، صبر و شادی توصیه فراوان شده یاد آور شد: فراهم کردن محیط شاد و آرام برای شهروندان، توجه به حاشیه شهرها، گسترش عدالت اجتماعی، فقر زدایی می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش نزاع و خشونت داشته باشد.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی نزاع های خیابانی استفاده از سلاح سرد مشاهده می شود که برای جلوگیری از رواج بیشتر استفاده از سلاح سرد، باید قانون گذار و مسئولان توجه جدی به این مسئله داشته و قوانین بازدارنده خوبی وضع کنند. 
ایزدی با اشاره به شیوع کرونا و بالارفتن خشونت ها بخصوص خشونتهای خانگی نیز افزود: ماندن اجباری درخانه و افزایش فشارهای اقتصادی و روانی موجب شده خشونت ها افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه خانواده خود برای کاهش آمار خشونت باید مدیریت بحران کنند، تصریح کرد: استفاده از بازی های گروهی، هم صحبتی و ارتباط بیشتر باهم موجب کاهش خشونت می شود.
وی ادامه داد: نقش رسانه ها در ایام کرونا بسیار مهم است چرا که با آموزش و بهره گیری از نظرات جامعه شناس و روانشناسان می توانند در کمک به کاهش خشونت دوران کرونا موثر باشند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha