• شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400021811824
  • خبرنگار : 50034

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اعلام کرد

اجرای ۷۰ هزار سرشاخه‌کاری در باغات گردوی همدان

اجرای ۷۰ هزار سرشاخه‌کاری در باغات گردوی همدان

ایسنا/همدان مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان از اجرای ۷۰ هزار سرشاخه‌کاری باغات گردو در سطح استان همدان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی خبر داد.

مجید مسلمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی عقد قرارداد با سازمان جهادکشاورزی استان، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی طرح ۷۰ هزار پیوند سرشاخه کاری را اجرا می‌کند.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش بهره‌وری در سطح باغات استان و به ویژه شهرستان تویسرکان به عنوان پایلوت و برند اصلی گردو در کشور دانست و تصریح کرد: سرمازدگی درختان گردو به ویژه سرمازدگی بهاره، کاهش تولید و پایین بودن عملکرد برداشت و عدم یکنواختی محصول تولید شده از دلایل مهم برای انجام طرح سرشاخه کاری در استان همدان است.

مسلمی راد با بیان اینکه در سال جاری ۱۳۰ هزار نهال پیوندی گواهی شده گردو توسط اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان تولید شده است، افزود: اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان با سرمایه‌گذاری قابل توجه و بهره‌گیری از دانش علمی روز در ایجاد زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک گواهی شده گردو، گام مهمی در توسعه بخش کشاورزی استان همدان برداشته به‌طوریکه این اتحادیه در سال ۱۴۰۰ اقدام به تولید ۱۳۰ هزار نهال پیوندی گواهی شده گردو کرده است.

وی یادآور شد: زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک اتحادیه تعاونی تولید روستایی نه تنها نیاز استان همدان بلکه بخش عظیمی از کشور را از واردات پیوندک و نهال‌های خارجی بی‌نیاز می‌کند و در آینده می‌توان بخشی از نهال‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با اشاره به اخذ مجوز چاپ لیبل آبی زنجیره تولید نهال تعاونی تولید همدان، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور مجوز چاپ لیبل آبی برای نهال و پیوندک گردو زنجیره تولید نهال گردو استان همدان صادر شد.

مسلمی راد ادامه داد: مجوز چاپ لیبل آبی برای نهال و پیوندک گردو برای نخستین بار در کشور از طرف مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور برای زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان داده شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان همدان بعد از دو سال تلاش بی‌وقفه برای نخستین بار در کشور موفق به اخذ گواهی لیبل آبی نهال و پیوندک گردو شده است، افزود: این اتحادیه در سال ۱۳۹۷ نخستین زنجیره نهال و پیوندک گواهی شده را در شهرستان تویسرکان احداث کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: بزرگترین باغ مادری گردوی خاورمیانه توسط اتحادیه تعاونی تولید استان همدان زیر نظر مؤسسه ثبت و گواهی نهال و بذر احداث شده و طی مدت فعالیت همواره آزمایشات مربوط به سلامت نهال‌ها به‌منظور عاری بودن از عوامل ویروسی و شبه ویروسی پیگیری کرده است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان مطرح کرد: پس از انجام آزمایشات مکرر، مجوز نصب لیبل آبی بر روی پیوندک ها و نهال‌های ارقام چندلر، پرشیا، کاسپین، چالدران و الوند این مجموعه صادر شده که نشان از اصالت و سلامت محصولات تولیدی توسط اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان همدان دارد.

وی این اقدام را گام ارزشمندی در ارتقاء کیفیت تولید نهال پیوندی و پیوندک گردو در کشور دانست و گفت: امید است که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، راه برای حضور در بازارهای خارج از کشور نیز برای محصولات تولید شده در زنجیره تولید نهال و پیوندک گواهی شده گردو فراهم شود.

مبارزه با سن مادر وعلف هرز در ۶۶ هزار هکتار از مزارع همدان

وی از مبارزه با سن مادر و علف هرز در ۶۶ هزار هکتار از اراضی تعاونی تولید استان همدان خبر داد و گفت: شرکت‌های تعاونی تولید از اوایل فروردین ماه تاکنون در سطح ۶۶ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش خود با سن مادر و علف‌های هرز برگ پهن مبارزه انجام داده‌اند.

مدیر تعاون روستایی استان همدان افزود: سطح مبارزه با سن مادر در مزارع گندم و جو آبی و دیم در حوزه اراضی تعاونی‌های تولید  ۴۷ هزار هکتار و مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ در همین مزارع ۱۹ هزار هکتار بوده است.

وی ادامه داد: نحوه همکاری با کشاورز در اجرای طرح مبارزه با سن مادر و علف‌های هرز شامل آموزش و اطلاع‌رسانی حضوری و مجازی در مورد زمان ریزش و مبارزه با سن مادر و همچنین حضور کارشناسان در مزارع و نظارت بر سمپاشی به همراه نیروهای بسیج همگام با کشاورز بوده است.

مدیر تعاون روستایی استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با سن مادر در  ۶۷ تعاونی تولید انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این تعاونی‌ها با تهیه و توزیع سموم مورد نیاز کشاورزان در دورترین روستاهای استان همدان نیاز کشاورزان را برآورده می‌کنند.

مسلمی‌راد در پایان بیان کرد: سطح زیرکشت گندم و جو آبی و دیم در حوزه ۶۷ تعاونی تولید استان همدان در حدود ۱۴۰ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha