• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400021409402
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان مطرح کرد

مهجوری نهج‌البلاغه در حوزه، دانشگاه و ادارات

مهجوری نهج‌البلاغه در حوزه، دانشگاه و ادارات

ایسنا/اصفهان امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به نهج البلاغه و سیره عملی حضرت علی(ع) و دستورات ایشان نیازمندیم، گفت: مایه تاسف است که امروز در حوزه‌های علمیه کتاب نهج البلاغه جزءِ دروس رسمی و اصلی نیست.

محمد تقی رهبر در گفت و گو با ایسنا درباره ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) و شیوه حکومت داری ایشان، اظهار کرد: ابعاد شخصیتی امیرالمومنین علی(ع) آنقدر گسترده است که ما از بیان آن عاجز هستیم. علی(ع) ابر مرد و برترین انسان پس از سول خدا(ص) و وارث انبیا است که با همه عظمتش، مظلوم هم بود، به طوری که ایشان ۲۵ سال خانه نشین شدند و سرانجام مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی افزود: امام علی(ع) مرد جهاد، علم و احسان بود و بزرگی ایشان به حدی است که حتی نویسندگان مسیحی درباره ایشان کتاب های ارزشمندی به نگارش درآورده اند. "جُرج جرداقِ" مسیحی، کتابی با عنوان "صدای عدالت انسانی" درباره امام علی(ع) نوشت که در آن ابعاد شخصیتی آن امام همام بیان شده است و عدالت خواهی و انسان دوستی امام نخست شیعیان به تصویر کشیده شده است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه تمام فضائل در امام علی(ع) وجود دارد، گفت: یکی از آثار ایشان کتاب ارزشمند نهج البلاغه است که این روزها کمتر به آن توجه می شود. ۹۰۰ سال پیش سید رضی سخنان آن حضرت(ع) را جمع آوری کرده است. همان طور که امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند امروز بیش از هر زمان دیگری به نهج البلاغه و سیره عملی حضرت علی(ع) و دستورات ایشان نیازمندیم. به دنیا می گوییم که اسلام شیعی در جهان شکل داده ایم، اما باید این موضوع را هم تبیین کنیم که الگوی این حکومت شیعی کیست؟

رهبر ادامه داد: عدالت خواهی، انسان دوستی، آزادمردی، خدمت به خلق و پاک دستی را باید از امام علی(ع) الگو بگیریم. امروز در ادارات شدیدا نیاز به آموزه‌های نهج البلاغه داریم. مایه تاسف است که امروز در حوزه‌های علمیه کتاب نهج البلاغه جزءِ دروس رسمی و اصلی نیست. در دانشگاه‌ها و ادارات نیز باید سیره و ابعاد شخصیتی امام علی(ع) به خوبی تبیین شود.

وی گفت: در مساجد نیز باید بیشتر درباره نهج البلاغه بحث و گفتگو شود. این کتاب باید درس زندگی و حکومت داری ما باشد. درست است که نمی توانیم مانند امیرالمونین(ع) حکومت و رفتا کنیم، اما می‌توانیم مقداری خود را به سیره عملی آن حضرت نزدیک کنیم و در این باره تلاش بیشتری به خرج دهیم. بیشترین مانوری که امروز باید دهیم این است که سیره عملی آن امام همام را در رفتار، بیت المال، خدمت به مردم و... پیاده کنیم. نام امام علی(ع) به مالک اشتر منشور سیاسی ایشان است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: پس امروز باید در عمل ثابت کنیم که طبق روش ایشان رفتار می‌کنیم و مکتب تربیتی امام علی(ع) و شیوه حکومت داری ایشان باید الگوی ما باشد. مسئولان کشور باید مانند امام علی(ع) رفتار کنند و خود را ارباب مردم ندانند. ایشان شاگرد تربیت شده رسول خدا(ص) هستند و با استاندار اصفهان صحبت کردیم که در ادارات هفته‌ای یک روز درباره نهج البلاغه بحث و کلاس درس گذاشته شود که استاندار قول مساعد در این باره دادند.

رهبر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود بر بهره گیری از درس‌های نهج البلاغه تاکید کردند و فرمودند چه کتابی بهتر از نهج البلاغه ابعاد شخصیتی امام علی(ع) را معرفی کرده است. بنابراین باید به این کتاب توجه بیشتری کنیم و در خانه‌ها نیز این کتاب ارزشمند را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha