به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت ایران دلکو، به منظور حذف آلایندگی ها، در صنعت خودروسازی ابتدا از مبدلهای کاتالیستی دو منظوره برای تبدیل دو آلاینده کربن مونوکسید و هیدروکربن های نسوخته به گازهای بی ضرر، کربن دی اکسید و بخار آب استفاده می شد. در ادامه با پیشرفت تکنولوژی و طراحی و تولید مبدلهای کاتالیستی سه منظوره، امکان حذف اکسیدهای نیتروژن نیز در کنار دو آلاینده قبلی فراهم گردید. بدین ترتیب، امروزه مبدل کاتالیستی به عضوی جداناپذیر در صنایع خودروسازی تبدیل شده است.
علاوه بر موارد فوق، ذرات معلق نیز یکی دیگر از موارد آلاینده خودروها می باشند که امروزه وجود بیش از اندازه آن در کلان شهرها اسباب نگرانی شده است. طبق آمار ارائه شده، تولید ذرات معلق در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک بوده که به همین دلیل یک فیلتر در کنار کاتالیست خودروهای سنگین قرار داده می شود. از طرفی نباید از ذرات معلق موجود در خودروهای سبک غافل شد که به همین خاطر، در استاندارد جدید یورو ۵ و ۶ خودروهای سبک، حذف این ذرات معلق نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا میزان آلایندگی ها به حداقل برسد.
با یک تیر چهار نشان
تکنولوژی های جدید همواره در راستای بهبود تولید و کیفیت محصولات و از طرفی رضایت مشتری بوده است. حدود چندین سال است که در خودورهای دیزلی از فیلترهای مخصوصی برای به دام انداختن ذرات معلق استفاده می شود. ذرات معلق تولید شده در خودروهای سبک نسبت به خودروهای سنگین به دلیل دمای عملیاتی بالاتر موتور و نوع سوخت، کوچکتر و در مقادیر کمتر می باشند. به دلیل ابعاد کوچکتر خودروهای سبک و طراحی متفاوت آن از خودروهای سنگین، این فیلترها در مجاورت کاتالیست خودروهای سبک فضای بیشتری را در سیستم اگزوز می طلبند.
مبدلهای کاتالیستی چهار منظوره همانطور که از نامش می توان حدس زد، به طور همزمان چهار آلاینده را حذف می کنند. به همین منظور برای حذف ذرات معلق در خودروهای سبک، میتوان از کاتالیستهای چهارمنظوره به عنوان راه حلی نوین جهت یکپارچهسازی کاتالیستهای سه منظوره و فیلتر ذرات معلق بر روی یک سیستم استفاده کرد. یکی از فواید کاتالیستهای چهار منظوره به صورت یکپارچه، کاهش افت فشار نسبت به فیلتر مجزا است. به همین دلیل، عملکرد موتور بهبود یافته و طول عمر آن افزایش مییابد. همچنین، این تکنولوژی سبب کاهش فضای مورد استفاده سیستم کاتالیست شده، که این مساله از اهمیت به سزایی در طراحی برخوردار است.
تکنولوژی نوین کاتالیستهای چهار منظوره می تواند سبب حذف همزمان آلاینده های کربن مونوکسید، هیدروکربنهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق از اگزوز موتورهای سبک، به منظور رعایت محدودیت های جدید استاندارد یورو ۶ شود.
دیواره های معجزه آسا
مونولیت های کاتالیست خودرو به علت ساختار هندسی و ویژگی های منحصر به فرد، به عنوان پایه کاتالیست استفاده می شوند. در تکنولوژی جدید، دیوار متخلخل مونولیت به عنوان فیلتر ذرات معلق مورد استفاده قرار می گیرد. در این ساختار به دلیل طراحی منحصر به فرد مونولیت، گاز ورودی به کاتالیست به اجبار بایستی از دیوارههای اطراف کانال عبور کرده که در این حین ذرات معلق در دیواره ها به دام میافتند. در ادامه ذرات معلق که عمدتاً به صورت دوده بوده، به دلیل دمای بالای گاز ورودی با اکسیژن واکنش داده و در نهایت به صورت گاز کربن دی اکسید خارج میشوند. حذف ذرات معلق همزمان با حذف سه آلاینده توسط سیستم قبلی، مزیت این روش محسوب می شود.
آسودگی خیال با ایران دلکو
شرکت ایران دلکو، از سال ۱۳۸۳ تا کنون به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های داخلی کاتالیست سه منظوره برای جلوگیری از آلودگی هوا و با شعار "در اندیشه آسمانی آبی" فعالیت میکند که با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی تست معاینه فنی را برطرف نموده است. فرمولاسیون ساخت کاتالیستها برای انواع خودروها دارای پیچیدگیهای بسیاری بوده که این مجموعه در دوران تحریم با ایجاد واحد تحقیق و توسعه با دستیابی به فرمولاسیون جدید، موفق به بومیسازی کاتالیستهایی با استاندارد یورو ۴ و ۵ شده است. البته با توجه به قوانین پیشرو برای استاندارد سطح آلایندگی یورو ۶ در آیندهای نه چندان دور علاوه بر سه آلاینده مذکور، محدودیتهایی برای کاهش ذرات معلق در خودورها نیز در نظر گرفته خواهد شد که استفاده از مبدلهای کاتالیستی چهار منظوره قدم مثبت و رو به جلویی برای این شرکت و کاهش آلودگی هوا است.
ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.
سایت: /http://fa.irandelco.com اینستاگرام: /https://www.instagram.com/irandelco
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات